https://revistas.uca.es/index.php/periferica/issue/feed Periférica Internacional. Revista para el análisis de la cultura y el territorio 2021-01-07T07:44:57+00:00 Antonio Javier González Rueda info.periferica@uca.es Open Journal Systems <p> </p> <p><strong>PERIFéRICA</strong> es una revista pionera en Andalucía, la primera especializada en análisis cultural, que nace en el año 2000 de la mano de una universidad andaluza, la de Cádiz.</p> <p class="default">Desde 2013, la revista asume el subtítulo de INTERNACIONAL al contar con el apoyo y patrocinio del Observatorio Cultural del Proyecto Atalaya (Secretaría General de Universidades de la Junta de Andalucía y las diez universidades de Andalucía).</p> <p class="default"><strong>PERIFéRICA</strong> es una iniciativa que emerge desde el Sur de Europa con la vocación de aportar visiones periféricas sobre el fenómeno socio-cultural. </p> <p class="default"><strong>PERIFéRICA</strong> es necesaria porque los trabajadores y voluntarios de la cultura tendemos a ser periféricos en nuestros usos y actitudes y debemos recuperar un papel central. </p> <p><strong>PERIFéRICA</strong> es, en definitiva, el lugar en el que se podrán discutir, razonar y debatir todos estos asuntos.</p> <p>La revista <strong>PERIFéRICA </strong>tiene una periodicidad anual, publicándose los números en cada mes de diciembre.</p> <p><strong>PERIFéRICA </strong> cuenta con la colaboración de evaluadores externos ajenos a su equipo editorial. </p> <p><strong>PERIFéRICA</strong> se encuentra indexada y repositada en:</p> <p><a href="https://doaj.org/search/journals?ref=homepage-box&amp;source=%7B%22query%22%3A%7B%22query_string%22%3A%7B%22query%22%3A%22periferica%22%2C%22default_operator%22%3A%22AND%22%7D%7D%7D">DOAJ </a>-<a href="https://redib.org/Serials/Record/oai_revista3742-perif%C3%A9rica-internacional-revista-para-el-an%C3%A1lisis-de-la-cultura-y-el-territorio"> REDIB</a> - <a href="https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/563637">DIALNET</a> - <a href="http://epuc.cchs.csic.es/dice/revista.php?rev=1577-1172">DICE</a> - - <a href="https://www.latindex.org/latindex/ficha?folio=12705">LATINDEX</a> - <a href="http://miar.ub.edu/issn/1577-1172">MIAR</a> - <a href="https://www.accesoabierto.net/dulcinea/ficha1666">DULCINEA</a> - <a href="http://www.journal-scholar-metrics.infoec3.es/layout.php?id=journal&amp;j_name=Perif%C3%A9rica%3A+Revista+para+el+an%C3%A1lisis+de+la+cultura+y+el+territorio&amp;subject=humanities_multidisciplinary">JOURNAL SCHOLAR METRIC</a> - <a href="https://www.ebsco.com/search?search=PERIF%C3%A9RICA&amp;f%5B0%5D=content_type%3Aresource&amp;f%5B1%5D=content_type%3Asuccess_story&amp;f%5B2%5D=content_type%3Avideo">EBSCO</a></p> https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7045 Representaciones sociales de los estudiantes universitarios en Gestión Cultural sobre los avances de la disciplina en el sureste de México 2020-12-17T12:52:28+00:00 Aurora Kristell Frías López aurita3@hotmail.com <p>La profesionalización de la Gestión Cultural en México ha avanzado en las últimas dos décadas y se ha logrado debido al interés de las instituciones universitarias tanto públicas como privadas. En el sureste de México, la universidad pública de Tabasco fue una de las pioneras en el país en la oferta de la licenciatura en Desarrollo Cultural en el 2007, la cual se reestructuró en 2017 con el nombre de Gestión y Promoción de la Cultura. De ahí se deriva este estudio el cual tiene como actores sociales a los estudiantes que conforman las primeras generaciones de esta nueva oferta universitaria en modalidad presencial escolarizada. En este artículo se identifi can las representaciones sociales de los estudiantes respecto a su disciplina, las cuales tienen como núcleo central, la preocupación por el distanciamiento de la sociedad con la cultura, lo cual, dicen, repercutirá en su inserción al campo laboral.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> gestión cultural, universidad pública, estudiantes, representaciones sociales.</p> <div><strong>Social representations of university students in Cultural Management on the advances of the discipline in the southeast of Mexico</strong></div> <div> </div> <div><strong><strong>Abstract: </strong></strong>This research aims to identify the social representations of students in Management and Promotion of Culture at a public university in Tabasco at southeastern Mexico. It was analyzed using the theory of social representations. The methodology used was quantitative using the survey as the data collection technique. Regarding the social actors under study, we worked with the fi nite population, through the non-probabilistic technique. The social representations of the students of the fi rst generations of said degree have as a central nucleus, the concern for the current distancing of society with culture, so they consider that their professional duty is to create a link through projects of Intervention projects that manage to change these perceptions of the people of their entity, which is a challenge they acquire as students of cultural management, and very soon as graduates. The limitations of the research are derived in terms of the number of population with which it was worked, which was the one belonging to a public university, remaining outside those <div>dependent on government institutions that are focused on artistic creation. The lines through which this research work can be extended is the follow-up of the fi rst generations of graduates and their insertion into the labor field.</div> <div><strong>Keywords:</strong> cultural Management, public university, students, Social representations.</div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 25/09/2020 /<strong> Artículo aceptado:</strong> 28/09/2020.</div> </div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7039 Soberanía arrebatada y ciudadanía cultural. Políticas culturales contemporáneas en Chile 2020-12-17T10:39:11+00:00 María Paulina Soto Labbé paulina.sotolabbe@gmail.com <p>Se analizan algunas aristas de las políticas culturales de las últimas décadas —Memoria, Participación, Igualdad de Género, Historia y Financiamiento— las que a fines de la década de los años noventa experimentaron un giro ciudadano y contra hegemónico respecto de una agenda global que en lo económico le ha impuesto al Estado chileno un restringido rol subsidiario y en lo social, desatender el equilibrio territorial, sus necesidades y particularidades comunitarias. Las aristas abordadas por las y los autores son: las políticas de memoria sobre el pasado dictatorial y su rol en la construcción de una hegemonía cultural capaz de promover y consolidar un compromiso con los derechos humanos; el enfoque de ciudadanía cultural en la Encuesta Nacional de Participación Cultural 2017 ampliando sus capacidades para representar la diversidad cultural y territorial del país; las iniciativas de investigación, promoción y educación de Comunidad Mujer, ONG chilena abocada a la igualdad de género en la política y en el trabajo remunerado y no remunerado; el establecimiento de enseñanzas y derivas críticas de las políticas culturales del gobierno de la Unidad Popular para pensar el presente constituyente que experimenta el país y; el desempeño de los fondos concursables en la financiación sectorial y el fomento de la economía.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> soberanía ciudadanía cultural, políticas culturales contemporáneas Chile.</p> <p><strong>Seized sovereignty and cultural citizenship. Contemporary cultural policies in Chile</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>Some aspects of the cultural policies of the last decades are analyzed -Memory, Participation, Gender Equality, History and Financing- which at the end of the 90s experienced a citizen and counter-hegemonic turn with respect to a global agenda that in the economic aspect has imposed on the Chilean State a restricted subsidiary role and in the social sphere, neglecting the territorial balance, its needs and community particularities.</p> <p><strong>Keywords:</strong> cultural citizenship sovereignty, contemporary cultural policies Chile.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 20/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 03/11/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7040 Políticas de memoria para una nueva hegemonía cultural basada en el respeto por los derechos humanos 2020-12-17T10:48:51+00:00 Loreto López González loreto.lg@gmail.com <p>Luego de 30 años de finalizada la dictadura militar-civil chilena, desde el 18 de octubre de 2019 Chile enfrenta una de las crisis de derechos humanos más grave de los últimos años. Las masivas movilizaciones sociales iniciadas ese mes han sido respondidas por el Estado con sistemáticas violaciones a los derechos humanos contra manifestantes. En este con texto me pregunto por el rol de las políticas de memoria sobre el pasado dictatorial, en la construcción de una hegemonía cultural capaz de promover y consolidar un compromiso con los derechos humanos, teniendo como primera tarea la de evitar la reproducción y proyección pública de memorias que atentan contra esas garantías fundamentales.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> memoria, políticas de memoria, Chile, dictadura militar.</p> <p><strong>Memory policies for a new cultural hegemony based on respect for Human Rights</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>After 30 years of the end of the Chilean military dictatorship, since October 18, 2019, Chile has faced one of the most serious Human Rights crises in recent years. The massive social mobilizations that began that month have been responded to the Government with systematic Human Rights violations against protesters. In this context, I introduce the role of memory policies on the dictatorial past, in the construction of a cultural hegemony capable of promoting and consolidating a commitment to Human Rights, having as its fi rst task to avoid the reproduction and public projection of memories that vulnerate these fundamental rights.</p> <p><strong>Keywords:</strong> memory, memory policies, Chile, military dictatorship.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 20/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 03/11/2020</div> <div class="page" data-page-number="1" data-loaded="true" data-page-label="276"> <div class="textLayer"> <div class="endOfContent"> </div> </div> </div> <div class="page" data-page-number="2" data-page-label="277" data-loaded="true"> <div class="canvasWrapper"> </div> <div class="textLayer"> </div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7041 Ciudadanía y participación cultural: dos horizontes dialogantes para la democracia en la cultura 2020-12-17T10:59:48+00:00 Constanza Symmes Coll conysymmes@gmail.com <p>Entre las distintas conceptualizaciones sobre la cultura que han alimentado en Chile el devenir institucional del recientemente creado Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, sin duda la de «ciudadanía cultural» constituye la más fecunda. En el presente texto ofrecemos una lectura respecto a la manera en que esta concepción —puesta en circulación en los años noventa desde la División de Cultura— anidó en el proyecto de desarrollo de la Encuesta Nacional de Participación Cultural 2017. Esto, desde lo que hemos considerado un salto cualitativo y epistemológico de este instrumento de medición, buscando ampliar sus capacidades para representar la diversidad cultural y territorial del país.</p> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7042 Políticas culturales para la igualdad de género 2020-12-17T11:45:34+00:00 Paula Poblete Maureira paulap@comunidadmujer.cl <p>El artículo sintetiza en las llamadas «12 piedras en el zapato» las principales brechas de género en educación y trabajo a lo largo de todo el ciclo de vida, desde la niñez hasta la vejez, indicando las políticas públicas necesarias para alcanzar la igualdad entre hombres y mujeres. Al mismo tiempo, reseña la oportunidad que en esta materia significa el actual proceso constituyente que está viviendo en Chile.</p> <p><strong>Palabras calve:</strong> mujeres, igualdad de género, brechas de género, ciclo de vida, género, educación y trabajo, informe GET, políticas públicas, proceso constituyente, Chile.</p> <p><strong>Cultural Policies to Gender Equality</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The article synthesizes in the so-called “12 stones in the shoe”, the maingender gaps in Education and Labor throughout the entire life cycle, from childhood to oldage, indicating the public policies necessary to achieve equality between men and women. At the same time, the articlere views the opportunity that the current constitutional process in Chile represents in this matter.</p> <p><strong>Keywords:</strong> women, gender equality, gender gaps, Lifecycle, gender, education and labor, GET report, public policies,constitutional process, Chile.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 20/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 03/11/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7043 A cincuenta años de las políticas culturales de la Unidad Popular: enseñanzas y derivas críticas para pensar el proceso constituyente en Chile 2020-12-17T11:50:16+00:00 Tomás Peters tpeters@uchile.cl <p>El año 2020 se cumplen cincuenta años desde la llegada al poder de la Unidad Popular en Chile de la mano de Salvador Allende. En sus tres años de proyecto revolucionario, la discusión sobre las políticas culturales jugó un rol clave. Medio siglo después, Chile vivenció un estallido social en octubre de 2019 que derivó en un cuestionamiento radical al modelo neoliberal impuesto en dictadura y, especialmente, en un proceso para la elaboración de una nueva constitución política en reemplazo de la impuesta por Pinochet el año 1980. Este artículo realiza un análisis de las políticas culturales implementadas y refl exionadas en la Unidad Popular con el objetivo de establecer enseñanzas y derivas críticas para pensar el proceso constituyente en curso.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> unidad Popular, políticas culturales, democratización cultural, democracia cultural, proceso constituyente, Chile.</p> <div><strong>Fifty years of the cultural policies of the Popular Unity: teachings and critical derives to think about the the constituent process in Chile</strong></div> <div><strong><strong>Abstract: </strong></strong>In 2020 it will be fi fty years since the coming to power of the Popular Unity government in Chile led by Salvador Allende. In its three years of revolutionary project, the discussion on cultural policies played a key role. Half a century later, Chile experienced a social outbreak in October 2019 that led to a radical questioning of the neoliberal model imposed during the military dictatorship on the one hand and, on the other, in a process for the elaboration of a new political constitution for the sake of replace the one imposed by Pinochet in 1980. This article makes an analysis of the cultural policies implemented in the Popular Unity in order to establish critical lessons to think about the ongoing constituent process.</div> <div><strong>Keywords:</strong> popular unity, cultural policies, cultural democratization, cultural democracy, constituent process, Chile.</div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 20/10/2020 /<strong> Artículo aceptado:</strong> 03/11/2020.</div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7044 FONDART: Balance político de un instrumento de financiamiento cultural del Chile 1990-2010 2020-12-17T12:41:48+00:00 María Paulina Soto Labbé paulina.sotolabbe@gmail.com <p>Analizamos tendencias internacionales de financiación sectorial; cuestionamos el carácter de política pública del instrumento Fondo Nacional de las Artes y la Cultura FONDART; evaluamos la relación crecimiento y profesionalización sectorial respecto del aumento de exigencias sobre el instrumento de financiación analizado; y establecemos una relación entre el principio político-ideológico neoliberal Subsidiariedad y el crecimiento asimétrico que esta genera. El presente artículo es resultado de una investigación realizada en el año 2011.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> financiamiento de la cultura; fondos concursables de cultura; subsidio en cultura.</p> <p><strong>FONDART: Political balance of a cultural fi nancing instrument in Chile 1990-2010</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>We analyze international trends in sector fi nancing; We question the character of public policy of the instrument National Fund for Arts and Culture of Chile FONDART; We evaluate the relationship between growth and professionalization in the sector and its eff ects on the increase in demands on the fi nancing instrument analyzed; and we establish a relationship between the neoliberal political- ideological principle Subsidiarity and the asymmetric growth that it generates. This article is the result of an investigation carried out in 2011.</p> <div class="page" data-page-number="1" data-loaded="true" data-page-label="320"> <div class="textLayer"> <div><strong>Keywords:</strong> financing of culture; competitive culture funds; subsidy in culture.</div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 20/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 03/11/2020.</div> </div> <div class="endOfContent"> </div> </div> </div> <div class="page" data-page-number="2" data-page-label="321" data-loaded="true"> <div class="canvasWrapper"> </div> <div class="textLayer"> </div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7046 Los cinematógrafos de los poblados de colonización de la provincia de Cáceres: hacia una didáctica del patrimonio arquitectónico rural 2020-12-17T12:59:48+00:00 Angélica García-Manso angelicamanso@hotmail.com <p>Los poblados de colonización de la provincia de Cáceres se proyectan y construyen entre los años cincuenta y setenta del pasado siglo. En ellos, aparte de las edificaciones residenciales, administrativas, religiosas, comerciales y de servicios, se diseñan inmuebles destinados al ocio. Se estudian los cinematógrafos de Vegaviana, La Moheda, Pizarro, Puebla de Argeme, Vadencín, Alagón y Batán, adscritos a diferentes modelos estéticos y firmados por arquitectos del relieve de Fernández del Amo, Casado de Pablos, Álvarez Pardo o Subirana Rodríguez, entre otros, como ejemplos de arquitecturas que alternan lo rural y la modernidad.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> antiguos cinematógrafos, poblados de colonización, provincia de Cáceres, Ciencias Sociales, Didáctica del Patrimonio.</p> <div><strong>Movie Theaters in the Colonization Settlements of the Province of Caceres (Spain): Towards a Didactic of the rural architectural Heritage</strong></div> <div> </div> <div><strong><strong>Abstract: </strong></strong>Colonization settlements in province of Caceres (Spain) are projected and built between the fi fties and seventies of the last century. In these towns, apart from the residential, administrative, religious, commercial and service buildings, movie theaters were designed. We study the movie theaters of Vegaviana, La Moheda, Pizarro, Puebla de Argeme, <div class="page" data-page-number="1" data-loaded="true" data-page-label="344"> <div class="textLayer"> <div>Vadencín, Alagón and Batán, ascribed to diff erent aesthetical models, by architects of the relief of Fernández del Amo, Casado de Pablos, Álvarez Pardo or Subirana Rodríguez, among others, as examples of architecture that alternates between the rural and the modern.</div> <div> </div> <div><strong>Keywords:</strong> old movie theaters, colonization settlements, province of Cáceres, Social Sciences, Cultural Heritage.</div> <div> </div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 17/07/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/07/2020.</div> </div> <div class="endOfContent"> </div> </div> </div> <div class="page" data-page-number="2" data-page-label="345" data-loaded="true"> <div class="canvasWrapper"> </div> <div class="textLayer"> </div> </div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7047 Patrimonio rural como recurso didáctico para centros educativos valencianos: Titaguas, conexiones educativas desde la periferia 2020-12-17T13:07:07+00:00 María Victoria Sánchez García victoria.sg.88@gmail.com <p>El siguiente artículo pretende poner de manifiesto una serie de propuestas para la dinamización cultural y patrimonial de un entorno concreto, municipio de Titaguas en la provincia de Valencia. La principal idea es defender el entorno rural como espacio divulgativo y cultural donde pueden ocurrir sinergias entre centro-periferia. Es un lugar que puede servir de recurso didáctico, el mundo rural puede aportar conocimientos y saberes que pueden fusionarse con formas culturales de las ciudades generando nuevos contextos periféricos, lo que he llamado hibridaciones y sinergias. Pretendo usar los recursos disponibles en el territorio y generar nuevos a partir de interconexión e innovación pedagógica. Propiciar nuevos lenguajes y discursos culturales através del arte contemporáneo en todas sus vertientes. En definitiva, acercar el entorno rural a la urbe y la urbe a la comunidad rural. En este sentido la educación artística y visual puede ser un buen engranaje, también surge la idea de laboratorio entendiendo un entorno como algo vivo donde experimentar y generar cosas nuevas junto con la educación y los procesos creativos.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> sinergias, entorno rural, educación patrimonial, nuevas tecnologías, arte contemporáneo, Titaguas, Don Simón de Rojas Clemente y Rubio.</p> <div><strong>Rural heritage as a didactic resource for Valencian educational centers: Titaguas, educational connections from the periphery</strong></div> <div> </div> <div><strong><strong>Abstract: </strong></strong>The following article aims to highlight a series of proposals for the cultural and heritage revitalization of a specific environment, municipality of Titaguas in the province of Valencia. The main idea is to defend the rural environment as an informative and cultural space where synergies between center-periphery can occur. It is a place that can serve as a didactic resource, the rural world can contribute knowledge and knowledge that can be fused with cultural forms of the cities generating new peripheral contexts, what I have called <div>hybridizations and synergies. I intend to use the resources available in the territory and generate new ones through interconnection and pedagogical innovation. Promote new languages and cultural discourses through contemporary art in all its aspects. In short, bringing the rural environment closer to the city and the city to the rural community. In this sense, artistic and visual education can be a good cog. The idea of a laboratory also arises, understanding an environment as something alive where you can experiment and generate new things together with education and creative processes.</div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 27/05/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 07/06/2020.</div> </div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7048 La influencia del Steampunk e internet en el tipo de las agrupaciones del Carnaval de Cádiz (2011-2018) 2020-12-17T13:13:16+00:00 Ana Fernández Riverola anafrmoda@gmail.com <p>Internet ha supuesto un cambio radical en la forma de buscar, recibir y transmitir información, ya que debido a su instantaneidad y fácil acceso, las relaciones sociales han dado un paso hacia una apertura global, que ha llevado a la comunicación hacia un lenguaje que sustituye la palabra por la imagen. Esta transformación de las formas de ver y entender el mundo hacia lo visual ha generado formas de expresión nativas de lo digital que se aceptan, se adoptan y normalizan dentro de la sociedad contemporánea. El Carnaval de Cádiz y, especialmente, el Concurso Oficial de Agrupaciones del Carnaval de Cádiz no son ajenos a este cambio de paradigma cultural. Las formas de creación y de transmisión de esta expresión cultural gaditana se han visto, de manera inevitable, inmersas en la influencia de la cultura digital, sobre todo en su aspecto más visual y estético: el tipo de la agrupación. En este sentido, la indumentaria de las agrupaciones del carnaval siempre ha estado sujeta a cambios de imagen relacionados con las tendencias sociales del momento. Estando, por tanto, en la última década bajo el influjo estético de las llamadas tribus nativas digitales.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> Internet, Carnaval de Cádiz, tipo de carnaval, tribus urbanas, steampunk.</p> <p><strong>The infl uence of Steampunk e internet in the tipo of the Cádiz Carnival ensembles (2011-2018)</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The internet has brought about a radical change in the way we search for, receive and transmit information. This has had a great impact on society and culture since, due to its instantaneousness and easy access, social relations have taken a step towards a global opening, which has led communication towards a language that replaces the word with the image. This transformation of the ways of seeing and understanding the world towards the visual has generated forms of expression native to the digital that are accepted, adopted and normalized within contemporary society. The Cádiz Carnival and, especially, the offi cial competition of Cádiz carnival groups, have been aff ected by this change in cultural paradigm. The forms of creation and transmission of this Cádiz cultural expression have inevitably been immersed in the infl uence of digital culture, above all in its most visual and aesthetic aspect: the “tipo” of the carnival ensembles. In this sense, the clothing of carnival groups has always been subject to aesthetic changes and has evolved alongside social trends, and therefore, in the last decade it has been under the aesthetic infl uence of digital native tribes.</p> <p><strong>Keywords: </strong>Internet, the carnival of Cádiz, “tipo” of Cadiz ́s carnival, urban tribe, Steampunk.</p> <div class="page" data-page-number="1" data-loaded="true" data-page-label="376"> <div class="textLayer"> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 31/07/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 11/08/2020</div> </div> </div> </div> <div class="page" data-page-number="2" data-page-label="377" data-loaded="true"> <div class="canvasWrapper"> </div> <div class="textLayer"> </div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7017 Cultura y desarrollo sostenible; un estado de la cuestión 2020-12-16T18:13:22+00:00 Alfons Martinell Sempere amartinell@telefonica.net <p>Este trabajo presenta este monográfico de cultura y desarrollo sostenible a partir de realizar un breve análisis de algunos de los factores que actualmente influyen en esta relación.<br />Propone diferentes aspectos de la evolución del concepto y de los retos para asumir una mayor participación de la cultura en la Agenda 2030.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>cultura, desarrollo sostenible, políticas culturales, gestión cultural.</p> <p><strong>Culture and sustainable development; a state of play</strong></p> <div><strong>Abstract: </strong>This work presents this monograph on culture and sustainable development based on a brief analysis of some of the factors that currently infl uence this relationship. It proposes diff erent aspects of the evolution of the concept and the challenges to assume a greater participation of culture in Agenda 2030.</div> <div> </div> <div><strong>Keywords: </strong>culture, sustainable development, cultural policies, cultural management.</div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong>15/10/2020/ <strong>Artículo aceptado</strong>:30/10/2020</div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7018 La cultura como un pilar del desarrollo sostenible: aportes a un debate ineludible 2020-12-16T18:22:33+00:00 Jordi Pascual i Ruiz jpascual@pangea.org <p>El artículo presenta los debates sobre la cultura como un pilar o dimensión del desarrollo sostenible a partir de tres contribuciones principales: la monografía inicial de Jon Hawkes, aparecida en 2001, la Declaración Política de CGLU, aprobada en 2010 y los trabajos que la investigadora Nancy Duxbury ha llevado a cabo desde 2006. El artículo explica el contexto en el que surgen estas contribuciones, y destaca sus características principales. El artículo incluye también un resumen de las aportaciones de otros actores, algunos de ellos también fundamentales en el debate. En las conclusiones, el artículo sintetizar el estado actual del debate, señalando los puntos débiles y fuertes, las amenazas y las oportunidades del relato que propone a la cultura como un pilar o dimensión del desarrollo sostenible.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>política cultural, desarrollo, sostenibilidad, gobernanza.</p> <p><strong>Culture as a pillar of sustainable development: contributions to an unavoidable debate</strong></p> <div><strong>Abstract: </strong>The article presents the debates on culture as a pillar or dimension of sustainable development. The article focuseson three main contributions: the initial monograph by Jon Hawkes, published in 2001, the UCLG Policy Statement, approved in 2010 and the works that the researcher Nancy Duxbury has been conducting since 2006. The article explains</div> <div>the context in which these contributions arise, and highlights their main features. The article also includes a summary of the contributions of other actors, some of them are also fundamental in the debate. In the conclusions, the article summarizes the current state of the debate, pointing out the weak and strong points, the threats and the opportunities of the narrative that promotes culture as a pillar or dimension of sustainable development.</div> <div> </div> <div><strong>Keywords:</strong> cultural policy, development, sustainability, governance.</div> <div> </div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong>15/10/2020/<strong> Artículo aceptado:</strong>30/10/2020</div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7019 ¿Agenda 2030? Sí, pero sin dejar de prestar atención a la importancia de hacer avanzar el marco internacional en derechos humanos: Análisis del vínculo entre derechos culturales y desarrollo sostenible a la luz de la presa de Ilisu 2020-12-16T18:31:08+00:00 Beatriz Barreiro Carril beatriz.barreiro@urjc.es Kevin Grecksch kevin.grecksch@csls.ox.ac.uk <p>Tras hacer una valoración de la Agenda 2030 en relación con los derechos culturales y su vínculo con el desarrollo sostenible, los autores presentan el caso de la presa de Ilisu, en Turquía, proyecto que ha llevado a la práctica desaparición bajo el agua de la ciudad de Hassenkeyf, y ejemplo claro de la necesidad de abordar en conjunto el desarrollo sostenible y los derechos culturales. Si bien todavía faltan muchas mejoras en el sistema internacional de Derechos Humanos, los autores consideran que conviene enmarcar casos como el señalado en tal sistema, contribuyendo a la profundización y perfeccionamiento de tal sistema, dado que éste avanza, aunque de forma lenta, hacia un fortalecimiento jurídico del que la Agenda 2030, a día de hoy, todavía carece.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>agenda 2030, desarrollo sostenible, derechos culturales, Derechos Humanos Internacionales, Represa Ilisu, Hassenkeyf, agua.</p> <div><strong>2030 Agenda? Yes, but while paying attention to the importance of advancing the international frame work and human rights: Analysis of the link between cultural rights and sustainable development in light of the Ilisudam</strong></div> <div> </div> <div><strong><strong>Abstract: </strong></strong>After assessing the 2030 Agenda in relation to cultural rights and its link to sustainable development, the authors present the case of the Ilisu dam, in Turkey, a project that has led to the practical disappearance under the water of the city of Hassenkeyf, and a clear example of the need to jointly address sustainable development and cultural rights. Although many improvements are still needed in the international human rights system, the authors consider that it is convenient to frame cases such as the one indicated in such a system, contributing to the deepening and improvement of such a system, since it is advancing, albeit slowly, towards a legal strengthening that the 2030 Agenda, to this day, still lacks.</div> <div><strong>Keywords:</strong> agenda 2030, sustainable development, cultural rights, International Human Rights, Ilisu Dam, Hassenkeyf, water.</div> <div> </div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong>15/10/2020/ <strong>Artículo aceptado:</strong>30/10/2020</div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7021 La cultura y la administración pública en época de retos globales: ¿Una agenda para la transformación y la consecución de objetivos ambiciosos? 2020-12-16T18:59:40+00:00 María Dolores Sánchez Galera mariadsa@inst.uc3m.es <p>La Agenda 2030 supone una relativa novedad en una época de retos globales porque introduce metas concretas que permiten una evaluación política global y constante hacía la consecución de un desarrollo sostenible. Persigue una ambiciosa transformación social con un enfoque bastante exhaustivo de sus objetivos pero es criticable su exigua referencia a la cultura. No obstante la carencia específica de una mención al universo cultural, no ha sido óbice para el reconocimiento del papel que la cultura tiene como eje transversal de innovación y cambio para la consecución de la agenda global a nivel institucional implicando en primer lugar a la ciudadanía y su sociedad civil, las empresas, las universidades, los gobiernos locales, etc. Así pues, a la cultura en todas sus declinaciones se le ha concedido un papel crucial en el desarrollo integral de nuestras sociedades pero todavía necesita una mayor legitimidad social que ha de venir en primer lugar de la administración pública y las instituciones para poder definir e incrementar el papel de las políticas públicas desplegando todo su potencial al servicio de la ciudadanía y de una agenda de desarrollo ambiciosa.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>agenda 2030, cultura, transformación, sostenibilidad, instituciones, legitimidad social, gestión participativa.</p> <div><strong>Culture and Public Administration in times of global challenges: An agenda for transformation and the achievement of ambitious goals?</strong></div> <div> </div> <div><strong><strong>Abstract: </strong></strong>The 2030 Sustainable Development Agenda is a relatively new plan of action for people, the planet and prosperity in a period of complex global challenges. This universal agenda introduces specifi c goals and targets allowing for the first place an eff ective follow up and permanent and constant political assessment of global scope in order to shift the world onto a sustainable and resilient place. It aims at transforming our world with an exhaustive approach but still it suffi ces a scarce reference to cultural issues. Despite of this scant reference to culture there exists a wide-ranging recognition of culture as a transversal means for innovation and change at the service of the global agenda and at institutional level engaging citizens and the whole civil society, industry, higher education institutions, local governments and all sort of stakeholders. Culture in all its dimension has theoretically reached recognition of its crucial role for an integral ecological transformation of our societies despite of an urgent need for social legitimacy. Such social legitimacy should come in the first place from institutional bodies and public administration in order to defi ne and support public policies to boost the growing potential of culture at the service of citizens and the UN ambitious Agenda 2030.</div> <div> </div> <div><strong><strong>Keywords:</strong></strong> agenda 2030, culture, transformation, sustainability, institutions, social legitimacy, civil society.</div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong>15/10/2020 <strong>Artículo aceptado:</strong>30/10/2020</div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7025 Retos, limitaciones y contradicciones de las relaciones entre la planificación cultural y el desarrollo local sostenible: lecciones desde la Agenda 21 Local 2020-12-16T19:28:30+00:00 Raúl Abeledo Sanchís rabeledo@gmail.com <p>A partir de la evaluación de la experiencia histórica (2000-2006) de Agenda 21 Local en España, este artículo analiza las oportunidades, limitaciones y obstáculos de las políticas culturales orientadas hacia la sostenibilidad en nuestro país. A su vez, trata de evidenciar la estrecha simbiosis existente entre las políticas de cultura y desarrollo, y el mutuo refuerzo posible entre ellas.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>políticas de desarrollo, sostenibilidad ambiental, gobernanza, participación pública, planificación estratégica, planificación cultural.</p> <div><strong>Challenges, limitations and contradictions of the relations between cultural planning and sustainable local development: lessons from the Local Agenda 21</strong></div> <div> </div> <div><strong>Abstract:</strong> <div>Based on the evaluation of the historical experience (2000-2006) of Local Agenda 21 in Spain, this article analyzes the opportunities, limitations and obstacles of cultural policies oriented towards sustainability in our country. At the same time, it tries to show the close symbiosis existing between culture and development policies, and the mutual reinforcement possible between them.</div> <div> </div> <div><strong>Keywords: </strong>cutural planning, development policies, environmental sustainability, governance, public participation, strategic planning.</div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong>15/10/2020/ <strong>Artículo aceptado:</strong>30/10/2020</div> </div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7026 Patrimonio Cultural y Desarrollo: una mirada a la Agenda 2030 y el rol del patrimonio 2020-12-16T19:34:03+00:00 Maider Maraña maider.montevideando@gmail.com Ximo Revert Roldán joaquinmanuelrevert@gmail.com <p>En la Agenda 2030 difícilmente vamos a ubicar referencias a la cultura, y aún menos al patrimonio cultural. En su redacción, los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) dejan poco margen a la cultura y al patrimonio como medio humano para alcanzar esos objetivos. Este artículo analiza la presencia y ausencia del patrimonio en los ODS aprobados en 2015 y nos presenta cómo muchas de sus metas se lograrían más eficazmente si se tiene en consideración esta dimensión intrínsecamente humana de participar, generar y abastecerse de cultura, además de ver cómo, si nos centramos en el patrimonio desde un enfoque en derechos, identificaremos caminos que puedan más fácilmente favorecer la consecución de los objetivos de desarrollo integrados en la Agenda 2030.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>patrimonio cultural, desarrollo humano, derechos humanos, capacidades, educación, sostenibilidad.</p> <p><strong>Cultural Heritage and Development: a look at the 2030 Agenda and the role of heritage</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>In the 2030 Agenda we are hardly going to locate references to culture, and even less to cultural heritage. As drafted, the Sustainable Development Goals (SDGs) leave little room for culture and heritage as a human means to achieve those goals. This article analyzes the presence and absence of heritage in the SDGs approved in 2015 and shows us how many of its goals would be achieved more eff ectively if this intrinsically human dimension of participating, generating and sourcing culture is taken into account, as well as seeing how, If we focus on heritage from a rights perspective, we will identify paths that can more easily favor the achievement of the development goals integrated in the 2030 Agenda.</p> <p><strong>Keywords: </strong>cultural heritage, human development, human rights, capacities, education, sustainability.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020/ <strong>Artículo aceptado: </strong>30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7027 Cultura y espacio rural. Algo más que salvar el turismo 2020-12-16T19:42:09+00:00 Jorge Fernández León jorgefleon.fernandezlen0@gmail.com <p>Los catastróficos efectos derivados del COVID-19 para la supervivencia del sector de la cultura en el mundo, han vuelto a hacer que el espacio rural, los entornos periurbanos y las áreas menos pobladas, se conviertan en motivo de interés para millones de personas. La seguridad personal y familiar, las condiciones ambientales y económicas de vida y la mejora de los equipamientos y servicios son factores que han generado ya movimientos perceptibles de vuelta al campo de profesionales y familias. Sabiendo que las dotaciones y propuestas culturales y los costes de instalación son ventajas competitivas que aumentan ese atractivo, nos acercamos a las políticas culturales para el campo, a sus condiciones y límites, a través de algunas de sus iniciativas más relevantes en el período democrático en España, con especial atención a un programa pionero en la materia: Culturalcampo.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>campo, cultura rural, agropolitano, cultura sostenible, turismo sostenible, innovación, capital cultural rural.</p> <p><strong>Culture and rural space. Something more than saving tourism</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The catastrophic eff ects derived from COVID-19 for the survival of the cultural sphere in the world have once again made rural areas, peri-urban environments and less populated areas a source of interest for millions of people. Personal and family security, environmental and economic living conditions and the improvement of equipment and services are factors that have already generated perceptible movements back to the fi eld of professionals and families. Knowing that cultural endowments and initiatives and installation costs are competitive advantages that increase this attractiveness, we approach cultural policies for the countryside, its conditions and constraints, through some of its most relevant initiatives in the democratic period in Spain with a special mention to a pioneering program: Culturalcampo.</p> <p><strong>Keywords: </strong>countryside, rural culture, agropolitan, sustainable culture, sustainable tourism, innovation, rural cultural capital.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7028 Resetear el GPS cultural: la hoja de ruta sostenible 2020-12-16T19:49:21+00:00 Blanca de la Torre García blancadelatorre@gmail.com <p>Propuesta de una hoja de ruta que guíe a las instituciones y organizaciones culturales en el camino de la sostenibilidad, buscando una vía intermedia entre las propuestas de los partidarios del Decrecimiento y aquellos que apuestan por un Nuevo Green Deal.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>sostenibilidad, hoja de ruta, cultura, descarbonizar, cambio.</p> <p><strong>Reseting the cultural GPS: The sustainable roadmap</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>A roadmap guideline that leads cultural institutions and organizations towards the path of sustainability, looking for an intermediate path between the proposals of those in favor of Degrowth and those who are committed to a New Green Deal.</p> <p><strong>Keywords: </strong>sustainability, guidelines, culture, decarbonization, change.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/10/202</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7029 El arte como un llamado a la acción por el clima y los bosques 2020-12-16T19:54:45+00:00 Elizabeth Valenzuela Camacho evalenzuela@fondoaccion.org <p>La creación de obras de arte, desde la música, performance, fotografía y literatura, se exploran por la organización colombiana Fondo Acción como una forma de comunicar y sensibilizar públicos sobre el cambio climático, para buscar vínculos emocionales y conexiones cercanas a la vida cotidiana que motiven cambios de comportamiento. Los procesos creativos incluyen convocatorias públicas, fortalecimiento de capacidades, divulgación en espacios culturales y la incidencia en políticas públicas.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> arte, cultura, sostenibilidad, cambio climático, conservación.</p> <p><strong>Art as a call to action for climate and forests</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The creation of works of art, from music, performance, photography and literature, are explored by the Colombian organization Fondo Acción as a way of communicating and raising public awareness about climate change, to seek emotional ties and close connections to daily life that motivate behavioral changes. The creative processes include public calls, capacity building, dissemination in cultural spaces and advocacy on public policies.</p> <p><strong>Keywords: </strong>arts, culture, sustainability, climate change, conservation.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado</strong>: 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7030 Acción Agadez: patrimonio y desarrollo (Níger) 2020-12-16T20:00:11+00:00 Sandra Fernández Ortega sandra.fer.or@gmail.com <p>Este texto es un resumen de algunas de la acciones emprendidas por su autora en le seno de diferentes organizaciones de ayuda al desarrollo en Níger.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>patrimonio, cultura, desarrollo, cooperación, Níger, Sahel.</p> <p><strong>Agadez Action: heritage and development (Níger)</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>This text is a summary of some of the actions undertaken by its author within diff erent development aid organizations in Níger.</p> <p><strong>Keywords: </strong>heritage, culture, development, cooperation, Níger, Sahel.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 /<strong> Artículo aceptado:</strong> 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7031 Liderazgo medioambiental en el sector cultural y creativo catalán 2020-12-16T20:04:56+00:00 Ramon Castells Ros ramon.castells@gencat.cat Laura Pando Martínez laura@juliesbicycle.com <p>La comunidad cultural y artística se encuentra en una posición privilegiada para encarnar la acción ambiental e impulsar la transformación a la que la sociedad se enfrenta. Para ello necesita disponer de líneas de actuación claras que fomenten valores sostenibles, conocimiento, capacidades, talento y resiliencia dentro del tejido cultural y artístico. El estudio Liderazgo medioambiental en el sector cultural y creativo catalán quiere dotar al sector cultural de una herramienta para la diagnosis y el diseño de políticas adaptadas a modelos de producción sostenibles que ayuden a la regeneración social y ecológica.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>sostenibilidad medioambiental, sector cultural, transición ecológica.</p> <p><strong>Environmental leadership in the Catalan cultural and creative sector</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The cultural and artistic community is in a privileged position to embody environmental action and promote the transformation that society is facing. For this, it needs to have clear lines of action that promote sustainable values, knowledge, skills, talent, and resilience within the cultural and artistic fabric. The study Environmental Leadership in the Catalan Cultural and Creative Sector aims to provide the cultural sector with a tool for the diagnosis and design of policies adapted to sustainable production models that help social and ecological regeneration.</p> <p><strong>Keywords:</strong> environmental sustainability, cultural sector, ecological transition.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7032 Plan de Acción para la adaptación de los festivales de música a la Agenda 2030 2020-12-16T20:12:02+00:00 Patricia Gabeiras Vázquez p.gabeiras@gabeirasyasociados.com Marta Barahona Arroyo m.barahona@gabeirasyasociados.com <p>Dentro del marco del Acuerdo de París y de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible, la integración de la sostenibilidad en la industria creativa y la implementación de estrategias de adaptación al cambio climático se han convertido en un reclamo necesario. La cultura, como foco estratégico de comunicación y concienciación social, debe estar alineada con las estrategias de desarrollo sostenible. En este contexto, los festivales de música son lugares de encuentro, ocio y trabajo que tienen un impacto social, ambiental y económico en la región donde se generan. Estos impactos pueden ser positivos y/o negativos y es importante indentificarlos, realizar un seguimiento y establecer planes para mejorar su gestión de cara a contribuir a la creación de una industria más sostenible. Con este fin, la Asociación de Festivales de Música (FMA) en colaboración con Gabeiras y Asociados, ha desarrollado un Plan de Acción para la adaptación de los Festivales de Música a la Agenda 2030. El objetivo final del informe es dar una aproximación holística a sus espectáculos, alineándose con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS).</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>sostenibilidad, cultura, festivales, ODS, Agenda 2030.</p> <p><strong>Action Plan for the adaptation of music festivals to the 2030 Agenda</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>Within the framework of the Paris Agreement and the 2030 Agenda for Sustainable Development, the integration of sustainability in the creative industry and the implementation of adaptation strategies to climate change have become a necessary claim. Culture, as a strategic focus of communication and social awareness, must be aligned with sustainable development strategies. In this context, music festivals are meeting, leisure and work places that have a social, environmental and economic impact on the region where they are generated. These impacts can be positive and / or negative and it is important to identify them, monitor them and establish plans to improve their management in order to contribute to the creation of a more sustainable industry. To this end, the Music Festivals Association (FMA) in collaboration with Gabeiras y Asociados, has developed an Action Plan for the adaptation of Music Festivals to the 2030 Agenda. The fi nal objective of the report is to give a holistic approach to their shows, aligning with the Sustainable Development Goals (SDG).</p> <p><strong>Keywords: </strong>sustainability, culture, festivals, SDG, 2030 Agenda.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7033 Pol-lenedicions, procesos hacía la transición ecológica desde el mundo del libro 2020-12-16T20:19:47+00:00 Jordi Panyella Carbonell jordi@pol-len.cat <p>La experiencia de Pol·len edicions sirve de ejemplo para una propuesta de transición ecosocial en el mundo del libro.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> libro, sostenibilidad, ecoedición, cultura.</p> <p><strong>Pollenedicions, processe toward the ecological transition since the world of books</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The experience of Pol·len edicions serves as an example for a proposal for an ecosocial transition in the world of books.</p> <p><strong>Keywords:</strong> book, sustainability, eco-publishing, culture.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7034 Pensamiento ecológico y centros de arte. La exposición ¡Feminismos! 2020-12-16T20:24:30+00:00 Anna Alcubierre anna@espaie.cat <p>Dentro del rico universo de las exposiciones temporales, convivimos en un hacer y deshacer. La mayoría de los museos y centros culturales del mundo, y en especial los museos de arte, destinan una o más salas a programar una serie de muestras cada temporada con fecha de inicio y final. Construir para deconstruir, en esto se basa la arquitectura efímera. Por este motivo de «caducidad» se hace todavía más necesario pensar en los impactos que puede generar la intervención en los espacios que acogen las obras viajeras. Hay que evitar las exposiciones temporales que crean residuos permanentes. En este resumen veremos un caso de estudio concreto, el de la exposición ¡Feminismos! del Centro de Cultura Contemporánea de Barcelona, a partir del cual examinamos el concepto de sostenibilidad en las exposiciones temporales de arte.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> exposiciones temporales, sostenibilidad ambiental, empatía ecológica, construcción efímera, Museografía.</p> <p><strong>Ecological thinking and art centers. The exhibition Feminisms!</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>Within the rich universe of temporary exhibitions, we live in a make-and-undo. Most of the world’s museums and cultural centers, and especially art museums, allocate one or more rooms to schedule a series of exhibitions each season, with start and fi nishing dates. The architecture of these exhibitions is based on the concept of constructing to deconstruct. This ephemeral nature or “expiration” requires giving consideration to the impact of constructing the spaces that host the travelling works of art. Temporary exhibitions that create permanent waste must be avoided. In this summary, we will look at a specifi c case study, the Feminisms! display at the Centre de Cultura Contemporània de Barcelona and will examine the concept of sustainability in temporary art exhibitions.</p> <p><strong>Keywords:</strong> temporary exhibitions, environmental sustainability, ecological empathy, ephemeral construction, display.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7035 Incorporar la sostenibilidad a la práctica de la gestión cultural 2020-12-16T20:30:38+00:00 Irene Aláez Vasconcellos irene@unamasuna.com <p>El texto pretende incorporar la sostenibildad en la práctica de la gestión cultural, mediante instrumentos para empezar a dar los primeros pasos. Se trata de realizar un autodiagnóstico para reflexionar sobre la sostenibilidad de la propia entidad, como de las actividades que realiza. El texto aborda la sostenibilidad en un concepto amplio, más allá del medioambiental.</p> <p><strong>Palabras clave</strong>: sostenibilidad, gestión cultural, cultura.</p> <p><strong>Incorporate suntainability into the practice of cultural management</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The text aims to incorporate sustainability in the practice of cultural management, through instruments to start taking the fi rst steps. It is about carrying out a self-diagnosis to refl ect on the sustainability of the entity itself, as well as the activities. The text addresses sustainability in a global concept, not only the environmental.</p> <p><strong>Keywords:</strong> sustainability, cultural management, culture.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 15/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 30/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7036 Revisión bibliográfica de cultura y desarrollo 2020-12-16T20:36:28+00:00 Alfons Martinell Sempere amartinell@telefonica.net <p>.</p> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7049 Bilbao, la gente. La ciudadanía y la construcción de la ciudad. 40 años de democracia municipal (1979-2019) 2020-12-17T13:19:27+00:00 Mikel Etxebarria Etxeita mikel.gotzon.etxebarria@bizkaia.eus <div><strong>Artículo recibido:</strong> 10/07/2020/ <strong>Artículo aceptado:</strong> 23/07/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7004 Entrevista a Toni Puig 2020-12-16T16:29:59+00:00 Daniel Heredia berlinesdel33@hotmail.com <div>Martes, 9 de junio de 2020. Seis de la tarde. Las condiciones son extrañas. Estamos en estado de alarma, confinados por la COVID-19, y la capital catalana se encuentra en fase 2 del Plan para la transición hacia la nueva normalidad tras la crisis del coronavirus. Cádiz, en fase 3. Al otro lado del teléfono, descuelga el hombre que a principios de los años ochenta cambió la ciudad de Barcelona dotándola de marca propia. Toni Puig (Barcelona, 1945) estudió teología, filosofía y arte, cofundó Ajoblanco en 1974 —una revista que sacudió los cimientos de la sociedad tardofranquista—, trabajó como asesor del Ayuntamiento de Barcelona durante más de treinta años, donde impulsó el concepto de «marca ciudad», y escribió libros como Se acabó la diversión, La comunicación municipal cómplice de los ciudadanos y Marca ciudad, entre otros. En la actualidad, como reconocido especialista en marketing público y gestión cultural, gestiona un monasterio del siglo X que funciona como centro cultural. Lo que une toda su trayectoria es la opción por lo público, por los ciudadanos, por la creatividad colaborativa. Sigue cumpliendo años como si tuviera siempre una edad inversa.</div> <div> </div> <div><strong>Palabras clave:</strong> gestión cultural, nueva normalidad, ciudadanía, marketing, economía.</div> <div> </div> <div><strong style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;"><span class="Y2IQFc" lang="en">Interview with Toni Puig</span></strong></div> <div> </div> <div><strong>Abstract:</strong> <span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">Tuesday, June 9, 2020. Six in the afternoon. The conditions are strange. We are in a state of alarm, confined by COVID-19, and the Catalan capital is in phase 2 of the Plan for the transition to the new normal after the coronavirus crisis. Cádiz, in phase 3. On the other end of the phone, picks up the man who at the beginning of the eighties changed the city of Barcelona by giving it his own brand. Toni Puig (Barcelona, ​​1945) studied theology, philosophy and art, co-founded Ajoblanco in 1974 —a magazine that shook the foundations of late-Franco society—, worked as an advisor to the Barcelona City Council for more than thirty years, where he promoted the concept of « city ​​brand ”, and wrote books such as Fun Finished, Citizen's Complicit Municipal Communication and City Brand, among others. Today, as a recognized specialist in public marketing and cultural management, he runs a 10th century monastery that functions as a cultural center. What unites his entire career is the option for the public, for </span><span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">citizens, for collaborative creativity. He continues to have his birthday as if he were always the reverse age.</span></div> <div> </div> <div><strong><span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">Keywords:</span></strong><span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">cultural management, new normal, citizenship, marketing, economy.</span></div> <div> </div> <p><strong>Artículo recibido:</strong> 08/11/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 10/12/2020</p> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7011 Festivales de música. Es hora de recapitular 2020-12-16T17:08:36+00:00 Nando Cruz nandocruz32@gmail.com <p>Este ha sido el primer verano sin festivales. Para algunos ha sido una debacle económica. Para otros, una temporada de sequía en sus hábitos de consumo de música en vivo. Las pocas citas que han conseguido celebrarse son justamente aquellas que tenían un tamaño razonable y podían reajustarse a las nuevas medidas. Es una pista que nos obliga a pensar si estos eventos de dimensiones sobrehumanas tienen sentido. Es hora de valorar pros y contras y, tal vez, plantear modelos de consumo musical donde los festivales vayan perdiendo el protagonismo desmedido que han obtenido en las últimas décadas.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> música, festivales, extractivismo, precariedad, turismo, patrocinio, subvención, salas de conciertos.</p> <p><strong>Music festivals: Time to recap</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>This has been the fi rst summer without festivals. For some it has been an economic debacle. For others, a dry season in their live music consumption habits. The few festivals that have managed to be held are precisely those that had a reasonable size and could be readjusted to the new measures. It is a clue that forces us to think if those events of superhuman dimensions make any sense. It is time to consider the pros and cons of this big events and, perhaps, propose models of musical consumption where festivals gradually lose the excessive prominence they have obtained in recent decades.</p> <p><strong>Keywords: </strong>music, festivals, extractivism, precariousness, tourism, sponsoring, public grant concert venues.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong>06/10/2020/<strong> Artículo aceptado:</strong>16/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7012 Por una ética de la gestión cultural 2020-12-16T17:19:02+00:00 Rafael Cejudo Córdoba fs1cecrr@uco.es <p>Se justifica la especificidad de una ética profesional de la gestión cultural como parte de la familia de las éticas aplicadas. La actividad profesional de los gestores culturales plantea problemas peculiares que no se resuelven con una llamada general a cumplir la ley y ser honesto. Tanto el objeto de su actividad la gestión de la Cultura, como el modo en que la ejercen consultores independientes en unos casos y trabajadores asalariados en otros, plantean retos nuevos a los expertos en ética y a los propios profesionales de la gestión cultural.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> ética aplicada, deontología profesional, responsabilidad, grupos de interés.</p> <p><strong>For an ethics of cultural management</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>It is argued that the ethics of cultural management is specificas a branch of applied ethics. The professional activity of cultural managers raises peculiar problems that are not solved with a general call to comply with the law and to be honest. Both the purpose of their activity (the management of Culture), and how they pursue it (as independent consultants in some cases and as salaried workers in others), pose new challenges to ethics experts and to cultural management professionals themselves.</p> <p><strong>Keywords: </strong>applied ethics, professional deontology, responsibility, stakeholders.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong>11/07/2020/ <strong>Artículo aceptado:</strong>23/07/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7013 La contratación artística en la Ley 9/2017 de Contratos del Sector Pública, la necesidad del cambio para poder avanzar 2020-12-16T17:44:46+00:00 Juan Antonio Estrada López juananestrada@gmail.com <p>La Ley de Contratos del Sector Público del 2017 ha supuesto una modifi cación importante de las condiciones de contratación de espectáculos en España. El sector público, el mayor organizador de espectáculos en nuestro estado, debe cumplir unas normas que no se ajustan a las peculiaridades del sector artístico. Para el avance del sector se impone afrontar una serie de modifi caciones y superar las constantes trabas administrativas existentes.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> contratación pública, artística, espectáculos, Ley Contratos.</p> <p><strong>Artistic contracting in Ley 9/2017 de Contratos del Sector Pública: the need for change to move forward </strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>The Ley de Contratos del Sector Público from2017 has meant a signifi cant modifi cation of the conditions for contracting shows in Spain. The public sector, the largest organizer of shows in our state, must comply with rules that do not conform to the peculiarities of the artistic sector. For the advancement of the sector, it is necessary to face a series of modifi cations and overcome the constant existing administrative obstacles.</p> <p><strong>Keywords: </strong>public contracts, artistical, performances, Law Public Sector Contracts.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong>15/09/2020/ <strong>Artículo aceptado:</strong>01/10/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7014 La maqueta del siglo XVIII de la Plaza Fuerte de Cádiz. Su estancia en Madrid y regreso a Cádiz 2020-12-16T17:54:58+00:00 Rafael Garófano Sánchez rgs.garofano@gmail.com <p>El plano en relieve o maqueta de la ciudad de Cádiz se realizó, aproximadamente a escala 1/250, entre 1777 y 1779 bajo la dirección del teniente coronel de infantería e ingeniero ordinario D. Alfonso Jiménez, por mandato de Carlos III. Inmediatamente después de su construcción, tal como estaba previsto, fue enviada a la Corte, regresando a Cádiz más de un siglo después, permaneciendo actualmente expuesta en el Museo de las Cortes de Cádiz. Describiéndose en este artículo, puntualmente, los traslados y avatares de esta valiosa obra desde su llegada a Madrid hasta su regreso y primeros años en Cádiz. Además de una aproximación a sus circunstancias de localización, restauración y mantenimiento hasta nuestros días.</p> <p><strong>Palabras clave: </strong>Cádiz, maqueta, restauración, exposición, cultura.</p> <p><strong>The XVIII century model of the stronghold of Cadiz. Its stay in Madrid and return to Cadiz</strong></p> <div><strong>Abstract:</strong> The relief plan or model of the city of Cadiz was made in the city, at approximately 1/250 scale, between 1777 and 1779, under the direction of the lieutenant colonel of infantry and</div> <div>ordinary engineer D. Alfonso Jimenez, by order of Carlos III.</div> <div>Immediately after its construction, as planned, it was sent to the Court, returning to Cadiz more than a century later, currently remaining on display in Museum of the Cortes de Cadiz. Describing in this article, punctually, the transfer and vicissitudes of this valuable work from its arrival in Madrid until its return and fi rst years in Cadiz. In addition to an approach to its location, restoration and circumstances to this day.</div> <div> </div> <div><strong>Keywords: </strong>Cádiz, <span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">model, restoration, exhibition, culture.</span></div> <div> </div> <div> <div><strong>Artículo recibido:</strong>08/06/2020/<strong> Artículo aceptado:</strong>11/06/2020</div> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7009 La cultura contra el Covid-19: hacia un avatar telemático de la realidad 2020-12-16T16:50:51+00:00 Juan José Téllez Rubio jjtellezrubio@hotmail.com <p>La creación cultural desempeñó un papel crucial durante el confinamiento por la pandemia del COVID-19. A través de los medios al uso pero, sobre todo, a través del ciberespacio, artistas de muy diversas disciplinas se prestaron a hacer más liviana la espera de la desescalada y su ejemplo reveló la importancia que sigue teniendo el arte en nuestra alma. Pero, en la desescalada, el desdén hacia las cigarras siguió siendo la tónica. Nada importa que la cultura suponga el 2,4% del PIB. Eso sí, ha tomado las redes y ya no va a renunciar a ellas. La historia ha pasado de pantalla.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> escribales, electronales, YouTube, ciberespacio, industria cultural, neurociencia.</p> <p><strong>Culture against COVID-19: towards a telematic avatar of reality</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>Cultural creation played a crucial role during lockdown from the COVID-19 pandemic. Through the usual media but, above all, through cyberspace, artists from very diverse disciplines lent themselves to lighten the wait for de-escalation and their example revealed the importance that art continues to have in our soul. But, in the de-escalation, disdain for cicadas continued to be the keynote. It does not matter that culture accounts for 2.4% of GDP. Of course, it has taken over the networks and is no longer going to give them up. The story has passed from the screen.</p> <p><strong>Keywords: </strong>notaries, electronic, YouTube, cyberspace, culture industry, neuroscience.</p> <div><strong>Artículo recibido:</strong> 02/09/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 16/09/2020</div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7010 El seminario de verano. “La gestión cultural a debate. De la experiencia de hoy a los retos del mañana", de la 70ª edición de los Cursos de Verano de la UCA en Cádiz 2020-12-16T16:57:30+00:00 Manuel J. Parodi Álvarez sidiadir@hotmail.com <p>El artículo recoge los contenidos de las ponencias del curso de verano “El seminario de Verano ‘La gestión cultural a debate. De las experiencias de hoy a los retos del mañana’, de la 70ª. edición de los Cursos de Verano de la UCA en Cádiz”.</p> <p><strong>Palabras clave:</strong> gestión cultural, debate, presente y futuro.</p> <p><strong>Summer seminar ‘Debating Cultural management. From today’s experiences to tomorrow’s challenges”. 70th edition UCA’s Summer Courses in Cádiz</strong></p> <p><strong>Abstract: </strong>This paper collects the contents of the lectures belonging to the Summer seminar ‘Debating Cultural management. From today’s experiences to tomorrow’s challenges”. 70th edition UCA’s Summer Courses in Cádiz.</p> <p><strong>Keywords: </strong>cultural management, debate, today and tomorrow.</p> <p><strong>Artículo recibido:</strong> 12/08/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 21/09/2020</p> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7003 Sin perdón 2020-12-16T15:57:18+00:00 Óscar López oscarlopez1@telefonica.net <div class="endOfContent">El fomento de la lectura es uno de los principales objetivos del mundo del libro. Y para lograrlo, los medios audiovisuales deben poder captar a un público joven interesado por la cultura que se le resiste. La búsqueda y realización de nuevos formatos, la mejora de los horarios y una apuesta clara por parte de los programadores, son algunos de los elementos indispensables para lograrlo.</div> <div class="endOfContent"> </div> <div class="endOfContent"><strong>Palabras clave:</strong> televisión, libros, fomento de la cultura, divulgación, radio, share.</div> <div class="endOfContent"> </div> <div class="endOfContent"><strong>Without forgiveness</strong></div> <div class="endOfContent"> </div> <div class="endOfContent"><strong>Abstract: </strong>The promotion of reading is one of the main objectives of the world of books. And to achieve this, the audiovisual media must be able to capture a young audience interested in the culture that resists them. The search and realization of new formats, the improvement of schedules and a clear commitment on the part of the programmers, are some of the essential elements to achieve this.</div> <div class="endOfContent"> </div> <div class="endOfContent"><strong>Keywords: </strong>television, books, promotion of culture, broadcasting, radio, sharing.</div> <div class="endOfContent"> </div> <div class="endOfContent"><strong>Artículo recibido:</strong> 03/08/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 01/09/2020</div> <div class="endOfContent"> </div> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2020 Max / Miguel Brieva / Ricardo Olivera “Fritz” / Óscar López https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/7110 Ni la cultura está enferma, ni la enfermedad puede con ella 2021-01-07T07:44:57+00:00 Consejo Editorial de Periférica periferica@uca.es <div>“Con mucho, lo más terrible de toda la enfermedad era el abatimiento que se apoderaba de uno cuando se daba cuenta de que había contraído el mal, porque entregando al punto su espíritu a la desesperación, se abandonaban por completo sin intentar resistir”. Con esta frase describe Tucídides uno de los nocivos efectos de la peste que asoló la ciudad de Atenas en el 429 a. C. y que inició su decadencia. Ya entonces las secuelas psicológicas sobre el ánimo de la gente no eran menos intensas que los estragos físicos de las epidemias. Por fortuna, nuestros conocimientos actuales nos hacen menos frágiles aunque no inmunes, como hemos podido comprobar en la pandemia que nos ha azotado durante el año 2020.</div> <div>Una epidemia mundial que, además de atacar la vida de las personas, también ha quebrado economías y sociedades.</div> <div>¿Y la cultura? ¿Qué ha sido del sector cultural? Obviamente, no ha escapado de sus efectos. De hecho, su debilidad como sector ha subrayado aún más su vulnerabilidad. Tanto el confinamiento como las medidas restrictivas han supuesto un serio impacto sobre los procesos de producción, distribución y consumo cultural en toda Europa. Sin embargo lo que si nos hace excepcionales respecto a otros grandes países de la Unión Europea es la débil situación de partida de nues- tro sector, peor regulado y menos integrado en el estado del bienestar que en las naciones europeas de referencia.</div> <div> </div> <div><strong>Palabras clave: </strong>debate, resiliencia, crisis, concenso político, cultura, ciudadanía.</div> <div> </div> <div><strong><span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">Neither culture is sick, nor disease can with it</span></strong></div> <div> </div> <div><strong><strong><span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">Abstract:</span></strong></strong><span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">"By far the most terrible thing of all the disease to try was the despondency that took hold of one when </span><span style="font-size: 1em; font-family: monospace, monospace;">he realized that he had contracted the evil, because giving his spirit to the point of despair, they abandoned themselves completely without resisting." With this phrase, Thucydides describes one of the harmful effects of the plague that ravaged the city of Athens in 429 BC. C. and that began its decline. Even then, the psychological consequences on people's minds were no less intense than the physical ravages of epidemics. Fortunately, our current knowledge makes us less fragile but not immune, as we have seen in the pandemic that has hit us in 2020.</span><span style="font-size: 1em; font-family: monospace, monospace;">A global epidemic that, in addition to attacking people's lives, has also bankrupted economies and societies.</span><span style="font-size: 1em; font-family: monospace, monospace;">What about culture? What has become of the cultural sector? Obviously, it has not escaped its effects. In fact, its weakness as a sector has further underscored its vulnerability. Both the confinement and the restrictive measures have seriously affected the processes of production, distribution and cultural consumption throughout Europe. However, what makes us exceptional compared to other large European Union countries is the weak starting situation of our sector, which is less regulated and less integrated into the welfare state than in the reference European nations.</span></div> <div> </div> <div><strong><span style="font-family: monospace, monospace; font-size: 1em;">Keywords: debate, resilience, crisis, political consensus, culture, citizenship.</span></strong></div> <div> </div> <p><strong>Artículo recibido:</strong> 08/10/2020 / <strong>Artículo aceptado:</strong> 15/10/2020</p> 2020-12-21T00:00:00+00:00 Derechos de autor 2021