The public school in Cádiz through the memories of teaching practices (1914-1936)

Número

Downloads

Article abstract page views:  224  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_investig_fondos_arch_UCA.2023.i5.06

Info

Artículos
151-206
Published: 24-04-2023
PlumX

Authors

Abstract

On the occasion of the asembly of the exhibition on Primary Education in Cádiz: 1900-1936, which takes place in the Adolfo Suárez Municipal Library (inaugurated on April 1, 2022) and in order to obtain more data on public schools and their organization in those years, the memories of teaching practices of the students of Teaching, preserved in the Archivo Histórico de la Universidad de Cádiz, were consulted. These practices were carried out, as a general rule, in the designated schools, which were the Graduated Practical Schools attached to the Normal Schools for both male and female teachers, but also in the unitary national schools that existed
in the capital.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Ruiz Mozo, T. (2023). The public school in Cádiz through the memories of teaching practices (1914-1936). Cuadernos De Investigación De Fondos Del Archivo UCA, (5), 151–206. https://doi.org/10.25267/Cuad_investig_fondos_arch_UCA.2023.i5.06

References

MATEOS CARRERAS, M.ª J. y CÓRDOBA CARO, L. (2012). ESCUELAS, HIGIENE Y EDUCACIÓN FÍSICA. La Educación Física en las Memorias de Prácticas de las alumnas de la Escuela Normal de Badajoz (1919-1926). Campo Abierto. Revista de Educación, 31(1), 149-164. https://relatec.unex.es/revistas/index.php/campoabierto/article/view/1453

COSSÍO, M. B. (1910). El maestro, la escuela y el material de enseñanza. Ediciones de la Lectura.

DOMÍNGUEZ CABREJAS, M.ª R. (1999). La percepción de la escuela y la actividad escolar a través de las memorias de prácticas de los alumnos aspirantes a maestros. En J. Ruiz Berrio, A. Bernat Montesinos, M.ª R. Domínguez Cabrejas y V.-M. Juan Borroy (coords.), La educación en España a exámen (1898-1998): Jornadas Nacionales en conmemoración del Centenario del Noventayocho. (vol. I, pp. 479-499). Ministerio de Educación y Cultura Uruguay, Instituto «Fernando El Católico», Diputación de Zaragoza.

FERNÁNDEZ Y FERNÁNDEZ NAVAMUEL, M. (1907). Apuntes de Organización escolar y Didáctica pedagógica. [Colección «Biblioteca para el maestro»]. Imprenta Ricardo Rojas. http://hdl.handle.net/10459.2/2079

GONZÁLEZ-PÉREZ, T. (2021). Etnografía de la escuela a través de las memorias de prácticas de enseñanza en Canarias (España). Revista História da Educação, v. 25: e101355.http.//dx.doi.org/10.1590/2236-3459/101355

JIMÉNEZ CALVO, P. J. y SANCHIDRIÁN-BLANCO, M.ª del C. (2018). Las Memorias de Prácticas de las Escuelas Normales de Málaga como fuente para la Historia de la Educación. En S. González, J. Meda, X. Motilla y L. Pomante (eds.), La Práctica Educativa. Historia, Memoria y Patrimonio. (pp. 385-394). FahrenHouse. https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/731772.pdf

MARTÍN ZÚÑIGA, F. (2001). Las memorias escolares como instrumento de aproximación a la realidad de las escuelas públicas en los inicios del siglo XX. La acreditación de saberes y competencias. Perspectiva histórica. [XI Coloquio Nacional de Historia de la Educación. Oviedo, 12-15 de junio de 2001]. (pp. 647-657). Sociedad Española de Historia de la Educación; Universidad de Oviedo, Departamento de Ciencias de la Educación.

PEÑA SAAVEDRA, V. (1983) Las memorias escolares como fuente documental para el estudio de la escolarización. En II Coloquio de Historia de la Educación: Escolarización y sociedad en la España contemporánea (1808-1970). (pp. 831-836). Sociedad Española de Historia de la Educación (SEDHE).