Legality of the requirement for publication in scientific journals prior to the deposit of Doctoral Theses: implications for inclusive education
Abstract
In the context of obtaining a Ph.D. in Spain, controversy arises regarding the requirement of prior publication for doctoral thesis submission. This article critically examines this practice, assessing its conformity with legislation and its implications for academic autonomy and doctoral rights. Legal challenges and academic reflections are highlighted, especially regarding the vulnerability of the doctoral candidate and institutional autonomy interference. Imposing external criteria raises questions about compliance with legislation and the need to preserve the integrity of the academic process. Institutions are urged to reflect, adjust policies, and ensure alignment with doctoral regulations. This chronicle aims to contribute to the debate on the legality and relevance of prior publication, fostering constructive dialogue and transparency in evaluations.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Pablo Herranz Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Duk, C. y Blanco, R. (2012) Documento de Estudio curso de formación “Estrategias de Diversificación de la Enseñanza”. Ministerio de Educación de Chile.
Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario.
Ley 30/1992, de 26 de noviembre, de Régimen Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común
Ley 29/1998, de 13 de julio, reguladora de la Jurisdicción Contencioso-administrativa.
Murillo, F. J., y Duk, C. (2012). Una evaluación inclusiva para una educación inclusiva. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 6(1), 11-13. https://www.rinace.net/rlei/numeros/vol6-num1/editorial.pdf
Muñoz, S. (2015). Tratado de Derecho administrativo y Derecho público general. Tomo VII: El Reglamento. Boletín Oficial del Estado.
Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de doctorado.
Reglamento UCA/CG12/2023, de 29 de septiembre, de Doctorado de la Universidad de Cádiz
Verdugo, M. Á., & Parrilla, Á. (2009). Presentación. Aportaciones actuales a la educación inclusiva. Revista de educación, 349, 15-22.