Las políticas públicas en el territorio andaluz. Un modelo fallido de desarrollo, vertebración y comunicación plural / Public Policies in the Andalusian Territory. A Failed Model of Development, Structuring and Plural Communication

Número

Downloads

Article abstract page views:  325  

Authors

  • Francisco Guerrero Cuadrado (ES) Universidad de Málaga (Spain)

Abstract

This article reflects how communication policies have an impact on the design of audiovisual maps that shape a territory socially and culturally. The application of these policies creates a media reality that builds visions and imaginary in the population, which remains without references to discuss the closest issues. This research reflects the need to legislate to preserve public service and the general interest also by private players that manage the radio spectrum. Through the study of the Andalusian radio map, central elements are proposed to be included in public communication policies to generate more plural and democratic territories, where citizenship is an active part of the communication process, and not a mere receiver of messages. Preserving these values we will build audiovisual maps where no reality is invisible and where the human and cultural is understood as fundamental in the territorial vertebration.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Guerrero Cuadrado, F. (2017). Las políticas públicas en el territorio andaluz. Un modelo fallido de desarrollo, vertebración y comunicación plural / Public Policies in the Andalusian Territory. A Failed Model of Development, Structuring and Plural Communication. Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 6(2), 120–147. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/3648

Author Biography

Francisco Guerrero Cuadrado, Universidad de Málaga (Spain)

Francisco Guerrero Cuadrado, Doctorando en Educación y Comunicación Social en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Málaga. Investigador miembro del Grupo de Investigación-Laboratorio de Comunicación y Cultura COMandalucía, Universidad de Málaga, España.

References

AMORES, R. (2007). La RTVA y la cohesión territorial de la región. Andalucía en la historia, 17, año V, julio 2007, 28-29. Recuperado el 7 de julio de 2017. Recuperado de: http://centrodeestudiosandaluces.es/index.php?mod=public aciones&cat=23&id=2166&ida=0&idm=

ARBOLEDAS, L. (2008). La industria radiofónica en Andalucía: dependencia económica y control político (1982-2008). Tesis Doctoral. Universidad de Granada. Facultad de Ciencias de Comunicación y Documentación, online. Recuperado de: http://www.ugr.es/~larboledas/pdf/tesis_luis_arboledas.pdf

ARIAS, A. (1972). La radiodifusión española. Madrid: Publicaciones Españolas.

BECERRA, M. (2005). Políticas de infocomunicación ante la cumbre mundial de la sociedad de la información. Cuaderns del Consell de l‘Audiovisual de Catalunya. Instituto de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona, 21, enero- abril 2005, 125-139.

BELTRÁN, L. R. (2014). Adiós a Aristóteles: la comunicación horizontal. En Chaparro, M. (Ed). Comunicología de la liberación, Desarrollismo y Políticas Públicas (pp. 269-304). Girona/Málaga: Luces de Gálibo.

BELTRÁN, L. R. (2014). Apuntes para un diagnóstico de la incomunicación social en América Latina: la persuasión a favor del status quo. En Chaparro, M. (Ed.). Comunicología de la liberación, Desarrollismo y Políticas Públicas (pp. 61- 88). Girona/Málaga: Luces de Gálibo.

BELTRÁN, L. R. (2014). Políticas nacionales de comunicación en América Latina. En Chaparro, M. (Ed.). Comunicología de la liberación, Desarrollismo y Políticas Públicas (pp. 117-143). Girona/Málaga: Luces de Gálibo.

BELTRÁN, L. R. (2010). Bases teóricas del pensamiento comunicacional latinoamericano. En Díaz Nosty, B. & Fernández Beaumont, J. (Ed.) Comunicación, convergencia e integración en América latina (pp. 87-102). Valencia: Fundación del Área Mediterránea Latinoamericana (AMELA), 1ª Edición, diciembre de 2010.

BUSTAMANTE, E. (2013). Aportes para una futura ley audiovisual de Andalucía. En Jornada organizada por COMandalucía, Universidad de Málaga, 22 de abril de 2013.

CHAPARRO, M. (2015). Claves para repensar los medios y el mundo que habitamos. La distopía del desarrollo (pp. 183-197). Bogotá (Colombia): Ediciones Desde Abajo.

CHAPARRO, M. (1998). Radio Pública Local. Madrid: Fragua. 1ª Edición.

CHAPARRO, M. & GARCÍA CASTILLEJO, A. (2012). Desregulación y concentración. Presente inmediato del audiovisual en España. Comunicación para la Inclusión, 1, 2-12. Recuperado de: http://comandalucia.files.wordpress.com/2012/04/ mch-angel-castillejo-desregulacion-en-espac3b1a-argentina-def_editado- para-aceptar-x-autores-2.pdf.

CHAPARRO, M., OLMEDO S. & GABILONDO, V. (2014). Los impactos en Comunicación-Cultura de las radios públicas locales en Andalucía. El índice de Rentabilidad Social. En Impactos de la dimensión cultural en el desarrollo (pp. 163-186). Cátedra UNESCO de Políticas Culturales y Cooperación de la Universidad de Girona.

CURRANT, J. (2005). Medios de comunicación y poder en una sociedad democrática. Barcelona: Ed. Hacer.

D’ARCY, J. (1980). Derecho a Comunicarse. En Un solo mundo, voces múltiples. Comunicación e información en nuestro tiempo (pp. 148-150). México: Fondo de Cultura Económica. 3ª reimpresión. Edición 1993, online. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0004/000400/040066sb.pdf.

EXENI, J. L. (1998). Políticas de Comunicación. Retos y señales para no renunciar a la utopía. La Paz (Bolivia): Plural Editores.

HORKHEIMER, M. & ADORNO, T. (2009). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos Filosóficos. Madrid: Trotta, 9ª Edición.

MACBRIDE, S. (1980). Un solo mundo, voces múltiples. Comunicación e información en nuestro tiempo. México: Fondo de Cultura Económica. 3ª reimpresión. Edición 1993. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/ images/0004/000400/040066sb.pdf

MATTELART, A. (1993). La comunicación – mundo: Historia de las ideas y de las estrategias. Madrid: Fundación para Desarrollo de la Función Social de las Comunicaciones (FUNDESCO), 1ª Edición.

PASQUALI, A. (1990). Comprender la comunicación. Caracas (Venezuela): Monte Ávila Editores, 4ª Edición.