El financiamiento en los medios estatales de Argentina entre 2003 y 2015. Cambios y continuidades dentro de una tendencia de expansión / Funding in the state media of Argentina between 2003 and 2015. Changes and continuities within an expansion trend

Número

Downloads

Article abstract page views:  465  

Info

Papers
95-132
Published: 21-12-2018

Authors

  • Alejandro Félix Linares (AR) Universidad de Buenos Aires (Argentina)

Abstract

The paper analyzes and evaluates the budget of Argentine national state media during the period 2003-2015 through a methodological proposal that recovers qualitative and quantitative dimensions.

It addresses the cases of Canal 7 and Radio Nacional. These media are managed by the Argentine National State and are included in the regulation established by the sanction of the Audiovisual Communication Services Law in 2009.

Inserted in the tradition of critical Latin American studies on communication policies, the work describes the funding mechanisms and presents the detail of budgets in these media. From there, comparisons are made with experiences from other countries and analytical proposals for future approaches are included.

The article concludes that during the period there was a constant growth of funding in absolute
terms and in its interannual variations. However, its dimension continued below the figures of European experiences of state media.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Linares, A. F. (2018). El financiamiento en los medios estatales de Argentina entre 2003 y 2015. Cambios y continuidades dentro de una tendencia de expansión / Funding in the state media of Argentina between 2003 and 2015. Changes and continuities within an expansion trend. Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 7(2), 95–132. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/4238

Author Biography

Alejandro Félix Linares, Universidad de Buenos Aires (Argentina)

Doctor en Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Buenos Aires. Magíster en Comunicación y Cultura de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Licenciado en Ciencias de la Comunicación de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Becario posdoctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina. Profesor titular adjunto interino de las asignaturas Taller de Producción Radiofónica II y Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Universidad Nacional de La Pampa, Argentina.

References

AGUSTI, M. & MASTRINI, G. (2005). Radio, economía y política entre 1920 y 1945. En: MASTRINI, G. (comp.). Mucho ruido y pocas leyes. Economía y políticas de comunicación en la Argentina (1920-2004). Buenos Aires: La Crujía.

BASUALDO, E. (2015). Informe especial. Principales resultados de pobreza e indigencia 2003-2015. Buenos Aires: Cifra-CTA.

BECERRA, M.; ARROYO, L.; GARCÍA CASTILLEJO, A. & SANTAMARÍA, O. (2012). Cajas Mágicas. El renacimiento de la televisión pública en América Latina. Madrid: Tecnos.

BECERRA, M. & MASTRINI, G. (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina (2003-2015). Nuevos medios y tecnologías, menos actores. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes/Observacom.

CANAL 7 (2016). Informe de Tecnologías e Infraestructura en TV Pública. Gerencia de Ingeniería.

FUENZALIDA, V. (2001). La televisión pública en América Latina. Reforma o privatización. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

FUENZALIDA, V. (2013). TV pública en el escenario digital. En: Instituto de Estudios sobre Comunicación RTA (Ed.). Pensar la televisión pública ¿Qué modelos para América Latina? Buenos Aires: La Crujia.

INTERVOZES (2009). Sistemas públicos de comunicação no mundo. Experiencias de doze paises e o caso brasileiro. San Pablo: Intervozes/Paulus.

KITZBERGER, P. (2010). The Media Activism of Latin America’s Leftist Governments: Does Ideology Matter? En: GIGA Research Unit: Institute of Latin American Studies, 151. Hamburg: GIGA German Institute of Global and Area Studies Leibniz-Institut für Globale und Regionale Studien.

LINARES, A. (2014). Servicio Público de Radiodifusión en la Ley de Servicios de Comunicación Audiovisual de Argentina –LSCA– (2009-2014). En: Revista Estado y Políticas Públicas de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Año II, N. 3. 2014. ISSN 2310-550X. Págs. 156-170. Buenos Aires: FLACSO.

LINARES, A. (2017). La infraestructura para el acceso ciudadano en los medios estatales de Argentina (2003-2009). En: Revista Austral Comunicación. Vol. 6. Nº 1, págs. 73-106 (junio 2017). ISSN 2313-9137 / 2313-9129. Buenos Aires: Universidad Austral.

MARTÍN-BARBERO, J.; REY, G. & RINCÓN, O. (2000). Televisión pública, cultural y de calidad. En: Revista Gazeta, N° 47, 50-61. Bogotá: Ministerio de Cultura.

MASTRINI, G.; BECERRA, M., BARANCHUK, M.; & ROSSI, D. (2005). Introducción. En: MASTRINI, G. (comp.): Mucho ruido y pocas leyes. Economía y políticas de comunicación en la Argentina (1920-2004). Buenos Aires: La Crujía.

MASTRINI, G. (2013). Medios públicos y derecho a la comunicación. En: MASTRINI, G.; BIZBERGE, A. & DE CHARRAS, D. (Eds.). Las políticas de comunicación en el siglo XXI. Buenos Aires: La Crujía.

MENDEL, T. (2011). Servicio Público de Radiodifusión: un estudio de derecho comparado. Sao Paulo: UNESCO-Brasil/EBC.

MPFIPyS. Ministerio de Planificación Federal, Inversión Productiva y Servicios (2015). Informe de control interno y gestión 2011-2015. Buenos Aires: MPFIPyS.

MINDEZ, L. (2001). Canal 7. Medio Siglo Perdido. Buenos Aires: La Crujía.

NORDCITY GROUP LTD. (2006). Analysis of Government Support for Public Broadcasting and Other Culture in Canada. Vancouver: Autor.

NORDCITY GROUP LTD. (2011). Analysis of Government Support for Public Broadcasting and other Culture in Canada. Vancouver: Autor.

NORDCITY GROUP LTD. (2013). Analysis of Government Support for Public Broadcasting and other Culture in Canada. Vancouver: Autor.

PASQUALI, A. (1991). ¿Qué es una radiodifusión de servicio público? En: El Orden Reina. Caracas: Monte Ávila.

RADIO NACIONAL (2014). Informe de gestión. Octubre de 2014.