Los públicos de medios comunitarios, populares y alternativos en América Latina. El caso argentino / The Publics of Community, Popular and Alternative Media in Latin America. The Argentinean Case
Info
Abstract
Since 2004, for the first time in the history of radio broadcasting in the region, a dozen Latin American countries have recognized alternative and popular community radios and television stations as legal providers of audiovisual communication services. This change in the regulations and state policies occurred along with a technological modification due to the expansion of the possibilities of providing convergent services. Given the new conditions, the strategies of these TV and radio stations changed. What happened to their publics in this new context is a topic that has still received little academic attention. We answer the following questions: Which are the publics that community media expect and construct in their communication strategies? Which characteristics do their real publics have? What are their participation levels? What meanings do they propose around these stations? We present the results of 10 interviews with members of the 7 radio and 3 TV stations of four states of three different regions of Argentina, 37 closed surveys of media consumption among their viewers and listeners, and 6 focus groups with them.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Authors who have published with this journal accept the following terms:
- Authors shall retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which shall simultaneously be subject to the Creative Commons 3.0 Recognition License, which allows third parties to share the work as long as its author and first publication are indicated in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are permitted and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access).
References
AMARC ALC (2010). Informe sobre diversidad y pluralismo. Buenos Aires: AMARC ALC.
BECERRA, M., ESPADA, A., MARINO, S., MASTRINI, G. & RUBINI, C. (2016). Diagnóstico sobre el acceso del sector sin fines de lucro a medios audiovisuales en la argentina. En Segura, M. y Weckesser, C. (Eds.) Los medios sin fines de lucro entre la Ley Audiovisual y los decretos. Estrategias, desafíos y debates en el escenario 2009 – 2015 . Córdoba: Editorial de la UNC.
CALIFANO, B. (2012). Comunicación, estado y políticas públicas. Apuntes para la investigación. En Questión . Vol. 1 (35). La Plata.
DAGRON, A. G. (2012). El derecho a la comunicación: articulador de los Derechos Humanos. En Revista Razón y Palabra, (80). México.
ESCOBAR, R.; SALGADO, V., & DÁVILA, E. (2008) (coord. y edición general). Atrapa sueños. La sostenibilidad en las radios populares y comunitarias . Buenos Aires: Asociación Latinoamericana de Educación Radiofónica (ALER) y Asociación Mundial de Radios Comunitarias América Latina y Caribe (AMARC ALC).
ESPADA, A. (2017). Una oportunidad perdida: La ley y los medios sin fines de lucro. En Becerra, M. y Mastrini, G. (coords.) Medios en guerra: Balance, crítica y desguace de las políticas de comunicación 2003-2016. Buenos Aires: Biblos.
GARAY CRUZ, L. M. (2006). ¿Qué ha cambiado y qué sigue igual? Reflexiones sobre el concepto de audiencia mediática. Revista Digital Universitaria . Vol. 7 (6). México DF: UNAM. GRILLO, M. & SEGURA, M. S. (2017). Consumo y recepción de radio y televisión. En Estudios de consumos culturales en la Argentina contemporánea . PISAC, 2017. Buenos Aires.
GUBER, R. (2001). El Salvaje Metropolitano: Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.
KEJVAL, L. (2009). Truchas . Buenos Aires: Prometeo Libros.
KEJVAL, L. (2013). Significaciones en torno a las radios comunitarias, populares y alternativas argentinas. (Tesis de Maestría en Comunicación y Cultura). Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales de la UBA.
LINARES, A., SEGURA, M.S., HIDALGO, A., KEJVAL, L., LONGO, V., TRAVERSARO N., & VINELLI, N. (2017). Brechas. La desigualdad en las políticas de fomento de medios comunitarios, otros medios e industrias culturales. En Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, Vol 13 (25). ALAIC: San Pablo, Brasil.
LONGO, V. B. & HIDALGO, A. L. (2017). Medios sin fines de lucro en la región Cuyo: Sus estrategias de sostenibilidad en escenarios adversos, enviado a: Redes, Universidad de Brasilia y Junta de Andalucía.
LONGO, V., SEGURA, MS., VILLAGRA, E., HIDALGO, A., TRAVERSARO, N., LINARES, A., KEJVAL, L., & VINELLI, N. (2017). Regresión. Las nuevas políticas para medios comunitarios en Argentina. En Revista Logos, (46). Río de Janeiro, Brasil.
MATA, M.C. (1988a). Radio: memorias de la recepción. Aproximaciones a la identidad de los sectores populares. En Sunkel, G., (coord.) El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación . Bogotá: Convenio Andrés Bello.
MATA, M. C. (1988b). Radios y públicos populares. En Diálogos de la Comunicación, (19). Lima: FELAFACS.
MATA, M. C. (1997). Públicos y consumos culturales en Córdoba . Córdoba: CEA.
MATA, M.C. (1991). Memorias de la recepción. Aproximaciones a la identidad de los sectores populares. En Diálogos de la Comunicación, (30). Lima: FELAFACS.
MACASSI LAVANDER, S. (1993). Recepción y consumo radial. Una perspectiva desde los sujetos. En Diálogos de la comunicación, (35). Lima: FELAFACS.
MCQUAIL, D. (2012) [1987]. De la masa a las perspectivas de la comunicación masiva. En Revista Diálogos, (12). Disponible en http://dialogosfelafacs.net/wp-content/uploads/2012/01/21-revista-dialogos-perspectivas-de-la-comunicacion-masiva.pdf
SEGURA, M.S. et al. (2017). Documento de trabajo Sostenibilidad en las radios y televisoras comunitarias, populares y/o alternativas. Dimensiones, categorías e indicadores. Equipo Pio Conicet. República Argentina: Mimeo. SEGURA, M. S. (2013). Contigo o sin ti. Medios no lucrativos y Estado desde la Ley 26.522. En Austral Comunicación, 2 (2). Buenos Aires: Facultad de Comunicación, Universidad Austral.
SEGURA, M. S. (2014). La sociedad civil y la democratización de las comunicaciones en Latinoamérica. En: Iconos. Revista de Ciencias Sociales . Quito: FLACSO- Ecuador.
SEGURA, M. S. (2017). Los medios sin fines de lucro. En Loreti, D. y otros (eds.) 500 días y ninguna ley. La regulación de la comunicación en el inicio del gobierno de Mauricio Macri . Buenos Aires: DERCOM-UBA. En prensa.
SEGURA, M. S. Y OTROS (2018). The relevance of state policies for the sustainability of community media. Lessons from Latin America. Mimeo.
SEGURA, M. S. & WAISBORD, S. (2016). Media movements. Civil society and media policy reform in Latin America, Zedbooks . Londres: Zedbooks.
SEL, S. (2009). Comunicación alternativa y políticas públicas en el combate latinoamericano. En La comunicación mediatizada: hegemonías, alternatividades, soberanías . Buenos Aires: CLACSO.
VILLAGRA, E.; TRAVERSARO, N. SEGURA, M. S. (2017). Medios comunitarios, audiencias y sostenibilidad. El caso de la provincia de Córdoba, Argentina, enviado a: Redes, Universidade de Brasilia y Junta de Andalucía. VILLAGRA, E. & OTROS (2017). Las audiencias y la sostenibilidad de las radios y televisoras comunitarias. En Encuentro Nacional de Carreras de Comunicación, Paraná: UNER.
VILLAMAYOR, C. & LAMAS, E. (1998). Gestión de la radio comunitaria y ciudadana. Quito: AMARC y FES.