Subjetividades otras en las manifestaciones artísticas en redes sociales: ficciones y realidades / Other-Subjectivity in Artistic Practises on Social Media: Fictions and Realities

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156-185
Published: 14-06-2019

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Throughout the last three decades, one of the main elements of global development has been democratization and, as a consequence, the spread of communication. The internet and social networking sites have allowed users to become creators, producers, spectators and, content consumers. Thus, the present article analyses the artworks of artists who use the strategies that social networking sites offer to subvert and reflect on the widespread practices of users on the internet on social platforms. In addition, online social relationships often undergo an uncontrolled sharing of privacy through selfie culture and self-projection of a digital identity. Therefore, a selection of artistic manifestations is examined in the web 2.0 environment. These artworks explore the representation of the self and the creation of other-subjectivity as its main creation, distribution, communication and representation platform: the social network.

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How to Cite

Pérez Martínez, H. (2019). Subjetividades otras en las manifestaciones artísticas en redes sociales: ficciones y realidades / Other-Subjectivity in Artistic Practises on Social Media: Fictions and Realities. Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 8(nº1), 156–185. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/5096

Author Biography

Henar Pérez Martínez, Universidad de Cádiz (Spain)

Licenciada en Historia del Arte, Máster en Mercado de Arte y Gestión de Empresas Relacionadas y Profesora de Educación Secundaria y Bachillerato de Andalucía, en la especialidad de Geografía e Historia. Es doctoranda de la Universidad de Cádiz en el Programa de Arte y Humanidades (Línea de investigación Filosofía, democracia e identidades). Miembro del equipo de investigación del proyecto I+D titulado Internet como campo temático y de investigación en las nuevas prácticas artísticas (Programa Estatal de Fomento de la Investigación Científica y Técnica de EXCELENCIA, Subprograma Estatal de Generación del Conocimiento, Convocatoria 2017, Ref: HAR2017-82825). La materia central de su tesis doctoral es el desarrollo y evolución de las tres últimas décadas del arte contemporáneo en el entorno globalizado. Teniendo como ejes vertebradores del análisis de este contexto, la creación de identidades culturales híbridas y el gran desarrollo de las comunicaciones, tomando especial relevancia el sistema-red.

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