Love for sale: whores, bawds and clients in Hogarth’s work

Número

Downloads

Article abstract page views:  1121  

Info

Monographic section
99-144
Published: 25-02-2011

Authors

Abstract

William Hogarth was the better artist to picture the image of whores and their world in the art of the Eighteenth Century with his set of prints called A Harlot’s Progress. The paper examines the main interpretations of the set, searches if the set reproduces the social reality of prostitution or, better, the prejudices about the topic, and finally looks after its influence upon Spanish art and especially upon the art of Francisco de Goya, whose images of whores in Los Caprichos offer an interesting point of comparison.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Docampo Capilla, J. (2011). Love for sale: whores, bawds and clients in Hogarth’s work. Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, 1(15), 99–144. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/cir/article/view/232

References

ALCALÁ FLECHA, Roberto (1984), Matrimonio y prostitución en el arte de Goya, Universidad de Extremadura, Cáceres.

ANTAL, F. (1947), «Hogarth and his borrowings», en The Art Bulletin, XXIX, pp. 36-48.

BETTAGNO Alessandro (1989), William Hogarth, dipinti, disegni, incisioni, Neri Pozza, Vicenza.

BLAS, Javier; MATILLA, José Manuel; MEDRANO, José Miguel (1999), El libro de los caprichos: Francisco de Goya: dos siglos de interpretaciones (1799-1999): catálogo de los dibujos, pruebas de estado, láminas de cobre y estampas de la primera edición, Museo del Prado, Madrid.

BURKE, Joseph; CALDWELL, C. (1968), Hogarth: gravures: oeuvre complete, Arts et Métiers Graphiques, París.

BUSCH, Werner (1977), «Hogarth und Goya», en Nachahmung als bürgerliches kunstprinzip, Ikonographische zitate des Hogarth und in seiner nachfolge, Hildesheim y Nueva York, pp. 234-239.

CARTER, Sophie (1999), «“This female proteus”: representting prostitution and masquerade in eighteenth-century English popular print», Oxford Art Journal, 22, 1, pp. 55-79.

CARTER, Sophie (2004), Purchasing power: representing prostitution in eighteenth-century English popular print culture, Ashgate, Burlington.

DENLIGER, Elizabeth Campbell (2002), «The Garment and the Man: Masculine Desire in ‘Harris’s List of Covent-Garden Ladies’, 1764-1793», Journal of the History of Sexuality, vol. 11, nº 3.

DOBSON, Austin (1907), William Hogarth, 3ª ed., William Heinemann, London.

DOBSON, Austin (2000), William Hogarth, Adamant (reprint de la ed. de: Sampson, Low, Marston & Co., London 1891).

DOCAMPO, Javier (1997), «William Hogarth regresa a Bilbao», en William Hogarth en la Biblioteca Nacional, Museo de Bellas Artes, Bilbao.

DOCAMPO, Javier (1999), Hogarth y la estampa satírica en Gran Bretaña, Electa, Madrid.

FERNÁNDEZ DE MORATÍN, Leandro (1867), «Apuntaciones sueltas de Inglaterra», en Obras póstumas de D. Leandro Fernández de Moratín, v. 1, Madrid, pp. 161-269.

GLENDINNING, Nigel (1996), «El arte satírico de los caprichos con una nueva síntesis de la historia de su estampación y divulgación», Caprichos de Francisco de Goya: una aproximación y tres estudios, Calcografía Nacional, Madrid.

GODBY, Michael (1987), «The first steps of Hogarth’s Harlot’s progress», en Art History, vol. 10, nº 1.

GOYA (1988), Goya y el espíritu de la ilustración, Museo del Prado, Madrid.

HENDERSON, Tony (1999), Disorderly women in eighteenth-century London: prostitution and control in the metropolis, 1730-1830, Addison Wesley Publishing Com¬pany.

HOGARTH (2007), Hogarth [cat. exp. Barcelona, Caixaforum, 29 de mayo-26 de agosto de 2007], La Caixa, Barcelona.

KURZ, H. (1952), «Italian models of Hogarth’s pictures series», Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, v. 15, pp. 136-168.

LAFUENTE FERRARI, Enrique (1977), Los Caprichos de Goya, Barcelona: Gustavo Gili. Ed. de bolsillo, Punto y línea serie gráfica, Gustavo Gili, Barcelona, 1978.

LUNA, Juan José (1991), Luis Paret y Alcázar 1746-1799, Museo de Bellas Artes, Bilbao.

MANDEL, Gabriele (1975), La obra pictórica completa de Hogarth, Noguer, Barcelona.

MORENO MENGÍBAR, Andrés; VÁZQUEZ GARCÍA Francisco (1991), «Políticas de burdel en la España contemporánea: de las propuestas ilustradas a la prostitución reglamentada», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII, nº 1, pp. 56-72.

MULLER, Priscilla (2006), Dibujos españoles en la Hispanic Society of America, Museo Nacional del Prado, Madrid.

NASH, Stanley (1984), «Prostitution and charity: the Magdalen Hospital: a case study», Journal of social history, vol. 17, nº 4, pp. 617-628.

OPPÉ, A. P. (1948), The drawings of William Hogarth, Phaidon Press, London.

PARDO CANALÍS, Enrique (1965), «Libros y cuadros de Paret en 1787», en Revista de Ideas Estéticas, XXIII, nº 90.

PAULSON, Ronald (1965), Hogarth’s graphic works, Yale University Press, New Haven.

PAULSON, Ronald (1991), Hogarth, vol. 1 The «modern moral subject» 1697-1732, Lutterworth, Cambridge.

PAULSON, Ronald (1996), «The harlot, her father and the parson: representing and interpreting Hogarth in the eighteenth century», Icons, texts, iconotexts: essays on ekphrasis and intermediality, de Gruyter, Berlin, New York, pp. 149-174.

PAULSON, Ronald (2003), Hogarth’s Harlot: sacred parody in enlightenment, The Johns Hopkins University Press, Baltimore.

PEMÁN, María (1978), «La colección artística de don Sebastián Martínez, el amigo de Goya, en Cádiz», en Archivo Español de Arte, LI, nº 201.

PEMÁN, María (1992), «Estampas y libros que vio Goya en casa de Sebastián Martínez», en Archivo Español de Arte, LXV, nº 259-260, pp. 303-320.

RUBENHOLD, Hallie(2005), The Covent Garden Ladies: Pimp General Jack and the Extraordinary Story of Harris’ List, The History Press.

SALAS GARCÍA, Bárbara; SÁNCHEZ HITA, Beatriz (2000), «La calle, la mancebía y la galera: Una aproximación a la prostitución a través de la literatura dieciochesca», en Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII, nº 8, pp. 71-91.

SALOMON, Nanette (2000), «Early Netherlandish Bordeeltjes and the construction of social realities», The Public and Private in Dutch Culture of the Golden Age, University of Delaware, pp. 141-163.

SHESGREEN, Sean (1973), Engravings by Hogarth: 101 prints, New York, Dover.

SHESGREEN, Sean (1975), «A harlot’s progress and the question of Hogarth’s didactism», Eighteenth-century life, 2, pp. 1-21.

STIRLING-MAXWELL, William (1848), Annals of the artists in Spain, John Ollivier, London.

TRUMBACH, Randolph (1991), «Sex, gender and sexual identity in modern culture: male sodomy and female prostitution in enlightenment London», Journal of the history of sexuality, vol. 2, nº 2, pp. 186-203.

TRUMBACH, Randolph (1998), Sex and the Gender Revolution, vol. 1: Heterosexuality and the Third Gender in Enlightenment London, University of Chicago Press.

VIARDOT, Louis (1835), Études sur l’histoire des institutions, de la littérature, du théâtre, et des Beaux-Arts en Espagne, Paris.

WILLIAM HOGARTH (1998), William Hogarth: conciencia y crítica de una época (1697-1764), Calcografía Nacional, Ayuntamiento, Madrid.

WILSON-BAREAU, Juliet (1992), Goya: la década de los Caprichos. Dibujos y aguafuertes, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid.

WIND, Barry (1989), «Hogarth’s fruitful invention: observations on Harlot’s progress, plate III», Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, v. 52, pp. 267-69.

WOLF, Reva (1987), Francisco Goya and the interest in British art and aesthetics in late eighteenth-century Spain, New York University.

WOLF, Reva (1991), Goya and the satirical print in England and on continent 1730 to 1850, Boston College Museum of Art.