Pedro Rodríguez de Campomanes and his discourse on the education of the populous

Número

Downloads

Article abstract page views:  458  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2006.i14.11

Info

Miscellany
221-243
PlumX

Authors

Abstract

The present investigation analyzes the work Discurso sobre la educación popular de los artesanos y su fomento (1775), written by Pedro Rodríguez de Campomanes, a thinker of the Spanish Enlightenment. Our analysis veers towards two focuses: The first; it recogni­zes the work as one of the most significant of the time period, in relation with the educational criteria applied by the Bourbon Reform for the promotion and social dignity of the popular class; in agreement with the idea, in which the education of the populous is a factor in its economic and social progression; and the second incorporates the latter as a developed project from an ideological perspective of a continued reform and not a disengagement from the past and its tradition.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

de Pedro Robles, A. E. (2011). Pedro Rodríguez de Campomanes and his discourse on the education of the populous. Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (14), 221–243. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2006.i14.11

Author Biography

Antonio E. de Pedro Robles

Universidad Autónoma de Tamaulipas, UAZ, México

References

ALPERS, Steplana (1987): El arte de Describir. El arte holandés en el siglo XVII. Madrid, Hermann Brumen.

ARGAN, Giulio Carlo (1987): «El valor de la “figura” en la pintura neoclásica», en: AA. VV. Arte, Arquitectura y estética en el siglo XVIII. Madrid, Akal.

BECCARIA, Carlo (1984): De los delitos y las penas. Barcelona, Urbis.

DE PEDRO ROBLES, Antonio (2000): El diseño científico. Siglos XV-XIX. Madrid, Akal.

FLECHA ANDRÉS, Francisco (1989): Antropología y educación en el pensamiento y la obra de Jovellanos. León, Universidad de León.

GALINO CARRILLO, Ángeles (1993): «Gaspar de Jovellanos (1744-1811)», en: Perspectiva: revista trimestral de educación comparada. UNESCO, vol. XXIII, nº 3-4, pp. 808-821.

JAUCOURT (1988): La Enciclopedia, s. v. «Pueblo», Barcelona, Crítica.

LUNA, Pablo F. (2005): «El Intocable Dominio y las Reformas de la Posesión: Los Planteamientos de Campomanes», en: Tiempos Modernos. Revista Electrónica de Historia Moderna. Barcelona, nº 12, 2 vol. (http://www.tiemposmodernos.org).

LYNCH, John (1999): La España del siglo XVIII. Barcelona, Crítica.

MARTÍNEZ ALBIACH, Alfredo (1994): «Campomanes, un católico ilustrado», en: Revista Burgense, nº 35, pp. 219-248.

MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino (1983): Historia de los heterodoxos españoles. Regalismo y Enciclopedia. México, Editorial Porrúa.

MESTRE, Antonio (1996): «La actitud religiosa de los católicos ilustrados», en Agustín Guimerá (ed.): El reformismo borbónico. Madrid, Alianza Editorial.

RODRÍGUEZ DE CAMPOMANES, Pedro (1775): Discurso sobre la educación popular de los artesanos y su fomento. Edición digital a partir de la edición de Madrid, Imprenta de Antonio Sancha de 1775 y cotejada con la edición crítica de John Reeder (Madrid Ministerio de Hacienda, 1975).

SARRAILH, Jean (1985): La España Ilustrada de la segunda mitad del siglo XVIII. Madrid, Fondo de Cultura Económica.

SOUBEYROUX, Jacques (1980): «La biblioteca de Campomanes: contexto cultural de un ilustrado», en: AIH. Actas VII. Instituto Cultural Cervantes, Madrid.

TANCK ESTRADA, Dorothy (1977): La educación ilustrada 1786-1836. Educación primaria en la ciudad de México, México, El Colegio de México.

VERICAT, José (1988): «A la búsqueda de la felicidad perdida. La expedición Malaspina o la interrogación sociológica del imperio» en: Fermín del Pino (coord.): Ciencia y contexto nacional en las expediciones ilustradas a América. Madrid, CSIC.