Enigms of the Teenth Symphony of Beethoven
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2022.i28.21Info
Abstract
Like later Dvořák, Bruckner or Mahler…, Beethoven did not finish his Tenth Symphony and, two hundred and fifty years after its birth, there are many questions that this unfinished work contains, of which fragments and fragments are preserved in various institutes. From the composer's conversation notebooks, various written testimonies demonstrate Beethoven’s willingness to work on this work in the last months of his life (1826-1827), whose initial idea had coexisted with that of the monumental Ninth Symphony (1822-1824). Musicologist Barry Cooper’s (1988) reconstruction of the first movement sketches coincides, to a large extent, with the composer’s references, but, above all, with various ideas from earlier works, in what Beethoven conceived as a grandiose homage to the serenity of the Greco-Latin era, that he admired, along with some of the memories of his youth.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
Adorno, Theodor (2003), Beethoven. Filosofía de la música, Madrid, Akal.
Beethoven, Ludwig van (2013), 10. Symphonie (1. Satz), Arranger, Barry Cooper, Wien, Universal Edition A.G.
Buch, Esteban (2001), La novena de Beethoven. Historia política del himno europeo, Barcelona, Acantilado.
Buchet, Edmond (1991), Beethoven: leyenda y realidad, Madrid, Ediciones Rialp.
Clarck, Caryl (2005), The Cambridge Companion to Haydn, Cambridge, Cambridge University Press.
Downs, Philip (1992), La era de Haydn, Mozart y Beethoven, Madrid, Akal.
Einstein, Albert (2007), La música en el período romántico, Madrid, Alianza.
Elias, Nobert (2002), Mozart. Sociología de un genio, Barcelona, Península.
Grove, Charles (1962), Beethoven and his nine symphonies, New York, Dover.
Harnoncourt, Nikolaus (2016), Diálogos sobre Mozart, Barcelona, Acantilado.
Hutchings, Arthur (1986), Mozart, Barcelona, Salvat.
Jackson, Gabriel (2006), Mozart, Barcelona, Península.
Keefe, Simon (2003), The Cambridge Companion to Mozart, Cambridge, Cambridge University Press.
Kühn, Clemens (2003) Historia de la composición musical en ejemplos comentados, Cornellà de Llobregat, Idea Books.
Kühn, Clemens (2007), Tratado de la forma musical, Madrid, Mundimúsica.
Lagrange, Henri Louis (2002), Viena, una historia musical, Barcelona, Paidós.
Lockwood, Lewis (2015), Beethoven’s Symphonies: An Artistic Vision, New York, W.W. Norton.
Mar, Norman del (1978), Conducting Beethoven. Volumen 1. The Symphonies, New York, Oxford University Press.
Massin, Jean y Brigitte (1987), Beethoven, Madrid, Turner.
Massin, Jean y Brigitte (2003), Mozart, Madrid, Turner.
Metzger, Heinz-Klaus y Riehn, Rainer (eds.) (2003), Beethoven, el problema de la interpretación, Cornellà de Llobregat, Idea Books.
Orga, Ates (2001), Beethoven, Barcelona, Ediciones Robinbook.
Paumgartner, Bernard (1986), Mozart, Madrid, Alianza.
Pestelli, Giorgio (1977), La época de Mozart y Beethoven, Madrid, Turner.
Robbins Landom, Harold (2005), 1791: el último año de Mozart, Madrid, Siruela.
Robbins Landom, Harold (ed.) (1965), The Mozart Companion, London, Faber.
Solomon, Maynard (1977), Beethoven, Buenos Aires, Vergara.
Rosen, Charles (1986), El estilo clásico, Haydn, Mozart y Beethoven, Madrid, Alianza.
Rosen, Charles (1987), Formas de sonata, Barcelona, Labor.
Rosen, Charles (2005), Las sonatas para piano de Beethoven, Madrid, Alianza.
Simpson, Robert (2004), Las sinfonías de Beethoven, Cornellà de Llobregat, Idea Books.
Scott, Marion (1985), Beethoven, Barcelona, Salvat.
Stanley, Glenn (2000), The Cambridge Companion to Beethoven, Cambridge, Cambridge University Press.
Toch, Ernst (1989), La melodía, Barcelona, Labor.
Toch, Ernst (2001), Elementos constitutivos de la música, Barcelona, Idea Books.
Tovey, Donald (1944), The Forms of Music, Oxford, Oxford University Press.
Vela, Marta (2018), «Origen y precedentes del motivo inicial de la Quinta Sinfonía de Beethoven», El genio maligno, nº 22.
Vela, Marta (2019), «Sonata Kv 457 de Mozart y Sonata Op. 13 de Beethoven: similitudes estilísticas sorprendentes», La torre del Virrey, nº 26, pp. 1-18.
Vela, Marta (2020), Las nueve sinfonías de Beethoven, Madrid, Fórcola.
Winter, Robert (1991), «Of Realizations, Completions, Restorations, and Reconstructions: From Bach’s Art of the Fugue to Beethoven’s Tenth Symphony», Journal of the Royal Musical Association, nº 116, pp. 96-126.