Pedro de Peralta Barnuevo's will and testamentary instructions. Note and documents
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2022.i28.25Info
Abstract
The testamentary instructions and will left by Pedro de Peralta Barnuevo have long been known by scholars dedicated to studying the life and works of the famous Lima erudite. However, both documents remain unpublished, likely because they are considered of little interest. In contrast, this study argues that both texts complement each other in shedding light on Peralta’s complex role in Lima society towards the end of his life.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
Davies, Natalie Zenon (1983), «Beyond the Market. Books as Gifts in Sixteenth-Century France», Transactions of the Royal Society. Fifth Series, vol. 33, pp. 69-88.
Eguiguren, Luis Antonio (1966), Lima inexpulnable. Un libro desconocido del polígrafo don Pedro Peralta Barnuevo, Lima, Liurimsa.
Gil Amate, Virginia (2021), «Glorias españolas y crónica de España; la Historia de España vindicada, de Pedro de Peralta», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 27, pp. 381-409.
Hill, Ruth (2000), Sceptres and sciences in the Spains: four humanists and the new philosophy (ca. 1680 - 1740), Liverpool, Liverpool University Press.
Leonard, Irving (1933), «A Great Savant of Colonial Peru: Don Pedro Peralta», Philologhical Quaterly, 12, pp. 54-74.
Leonard, Irving (1936), «Don Pedro de Peralta», Revista Histórica, x/1, pp. 43-75.
Leonard, Irving (1937a), Pedro de Peralta Barnuevo. Obras dramáticas con un apéndice de poemas inéditos, Santiago de Chile, Imprenta Universitaria.
Leonard, Irving (1937b), «Algunos documentos de Peralta Barnuevo», Boletín Bibliográfico de la Biblioteca Central de la Universidad de San Marcos, vii/2, pp. 3-11.
Lohmann, Guillermo (1945), El arte dramático en Lima durante el virreinato, Madrid, Escuela de Estudios Hispano Americanos de la Universidad de Sevilla.
Mazzotti, José Antonio (2016), Lima fundida. Épica y nación criolla en el Perú. Madrid, Iberoamericana/Vervuert.
Medina, José Toribio (1904-1907), La imprenta en Lima (1584-1824), Santiago, Impreso en casa del autor, 4 vols.
Peralta Barnuevo, Pedro de (2003), Historia de España Vindicada, edición de Jerry M. Williams. Newark, Juan de la Cuesta.
Peralta Barnuevo, Pedro de (2017), Lima fundada, edición de David Slade y Jerry Williams. Chapel Hill, University of North Caroline.
Riva-Agüero, José de la (1938), «Don Pedro de Peralta y las influencias francesas en sus obras», Revista de la Universidad Católica, vi/7-9, pp. 241-285.
Riva-Agüero, José de la (1968), La conquista y el virreinato, Lima, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Riva-Agüero, José de la (2011), La Historia en el Perú. Tesis para optar el doctorado en letras, edición facsimilar, Lima, Instituto Riva-Agüero.
Rodríguez Garrido, José Antonio (2000a), «La voz de las repúblicas: poesía y poder en la Lima de inicios del siglo xvii», en Mazzotti, José Antonio (ed.), Agencias criollas. La ambigüüedad colonial en las letras hispnoamericanas, Pittsburg, Instituto de Literatura Iberoamericana, pp. 249-265.
Rodríguez Garrido, José Antonio (2000b), «Lo que no ha de poder expresar la voz», en José Javier Azanza (ed.), Emblemata aurea: la emblemática en el arte y la literatura del Siglo de Oro, Madrid, Akal, pp. 353-365.
Rodríguez Garrido, José Antonio (2008), «Ópera, tragedia, comedia: el teatro de Pedro de Peralta como práctica de poder», en Carmen McEvoy y Carlos Aguirre (eds.). Intelectuales y poder. Ensayos en torno a la república de las letras en el Perú e Hispanoamérica (siglos xvi-xx), Lima, Instituto Francés de Estudios Andinos e Instituto Riva-Agüero, pp. 65-81.
Sánchez, Luis Alberto (1967), El doctor Océano. Estudios sobre don Pedro Peralta Barnuevo, Lima, Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Slade, David y Jerry Williams (eds.) (2008), Bajo el cielo peruano: The Devout World of Peralta Barnuevo. La Galería de la Omnipotencia and Pasión y Triunfo de Christo, Chapel Hill, The University of North Carolina Press.
Tauro, Alberto (1987). Enciclopedia ilustrada del Perú. 4. Llac-Per, Lima, PEISA.
Vargas Ugarte, Rubén (1954), Impresos peruanos (1651-1699), Lima, Editorial San Marcos.
Vargas Ugarte, Rubén (1956), Impresos peruanos (1700-1762), Lima, Tipografía Peruana.
Williams, Jerry (1994), Censorship and Art in the Pre-Enlightenment Lima. Pedro de Peralta Barnuevo’s Diálogo de los muertos: la causa académica, Maryland, Scripta Humanistica.
Williams, Jerry (1996), Peralta Barnuevo and the Discourse of Loyalty: A Critical Edition of Four Selected Texts, Tempe, Arizona State University.
Williams, Jerry (2001), Peralta Barnuevo and the Art of Propaganda. Politics, Poetry and Religion in Eighteenth Century Lima, Newark, Juan de la Cuesta.