«Poetas que conocieron el secreto de la inspiración»: comparative study of The Grave by Robert Blair (1743) and Meditaciones poéticas by José Joaquín de Mora (1826)
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2022.i28.20Info
Abstract
In 1743 Robert Blair’s poem The Grave, considered one of the pioneers of the graveyard school of the English 18th century, was published, prompting the execution of engravings by William Blake for a later version in 1808. These aroused the interest of the German publisher Rudolph Ackermann, who acquired them a few years later and offered them to José Joaquín de Mora during his exile in London to create Meditaciones poéticas. This work was published in 1826 as a commission for the Spanish-American readers and shares, in addition to the drawings, certain thematic, stylistic and religious aspects with Blair’s text. This is an issue that critics have not fully resolved and which we will address in the following paper. We will analyse both compositions and propose, simultaneously, a comparative study that reveals the adaptation of the lines and the idea of the English poem in the Spanish version.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
Almeida, Joselyn M. (2010), «“Esa gran nación, repartida en ambos mundos”: Transnational Authorship in London and Nation Building in Latin America», en Joselyn M. Almeida (ed.), Romanticism and the Anglo-Hispanic Imaginary, Amsterdam, Brill, pp. 53-80.
—— y Sara Medina Calzada (2020), «Romanticism’s Pan-Atlantic Life. Blake, Shelley, and Byron in José Joaquín de Mora’s Meditaciones Poéticas (1826)», en Beatriz González Moreno y Fernando González-Moreno (eds.), Painting Words. Aesthetics and the Relationship between Image and Text, Nueva York, Routledge, pp. 145-160.
Amunátegui, Miguel Luis (1888), Don José Joaquín de Mora: Apuntes biográficos, Santiago de Chile, Imprenta Nacional.
Bello, Andrés (1827), «Boletín bibliográfico», El repertorio americano, vol. 2, t. iii, pp. 312-313.
Blair, Robert (1808), The Grave, Londres, R. H. Cromek.
—— (1813), The Grave, Londres, R. Ackermann.
—— (1982), The Grave, Londres, Scolar Press. Ed de Robert Essick y Morton D. Paley.
Campbell, Thomas (1819), «Robert Blair», en Thomas Campbell, Specimens of the British Poets: With Biographical and Critical Notices, and an Essay on English Poetry, vol. 5, London, John Murray.
Davenport, Richard Alfred (1822), «Blair», en The British Poets: Including Translations, vol. 58, Chiswick, C. Whittingham, pp. 199-200.
Durán López, Fernando (2015), Versiones de un exilio. Los traductores españoles de la casa Ackermann (Londres, 1823-1830), Madrid, Escolar y Mayo Editores.
Fernández Campos, Gabino (1986), Reforma y contrarreforma en Andalucía, Sevilla, Editoriales Andaluzas Unidas.
Gosse, Edmund (1886), «Blair, Robert (1593-1666)», en Dictionary of National Biography (1885-1900), nº 5, pp. 164-166.
Llorens, Vicente (1979), El romanticismo español, Madrid, Fundación Juan March y Castalia.
—— (2006), Liberales y románticos. Una emigración española en Inglaterra, Madrid, Castalia.
Means, J. A. (1972), «The Composition of The Grave», Studies in Scottish Literature, vol. 10, nº 1, pp. 3-9.
Medina Calzada, Sara (2018), «Extravagancias literarias: Mora y la literatura inglesa en la Crónica científica y literaria (1817-1820)», en Salvador García Castañeda y Alberto Romero Ferrer (eds.), José Joaquín de Mora o la Inconstancia. Periodismo, política y literatura, Madrid, Visor Libros, pp. 227-255.
—— (2022), José Joaquín de Mora and Britain: Cultural Transfers and Transformations, Berlín, Peter Lang.
Monguió, Luis (1967), Don José Joaquín de Mora y el Perú del ochocientos, Madrid, Castalia.
Mora, José Joaquín de (1826), Meditaciones poéticas, Londres, R. Ackermann.
—— (2011), Leyendas españolas, Sevilla, Fundación José Manuel Lara. Ed. de Alberto Romero Ferrer y Salvador García Castañeda.
Parisot, Eric (2007), «Disinterring The Grave: religious authority, poetic autonomy and Robert Blair’s fideist poetics», Scottish Studies Review, vol. 8, nº 2, pp. 24-35.
Rogers, Thomas (1955), Robert Blair and «The Grave», Ann Arbor, University Microfilms.
Trease, Billy David (1953), José Joaquín de Mora: A Spaniard Abroad, Tesis doctoral no publicada, Michigan, University of Michigan.
Tully, Carol (2011), «Ackermann, Mora and the Transnational Context: Cultural Transfer in the Old World and the New», en Daniel Muñoz Sempere y Gregorio Alonso García (eds.), Londres y el liberalismo hispánico, Madrid, Iberoamericana Vervuert, pp. 153-164.
Weisinger, Nina Lee (1951), «José Joaquín de Mora Indebtedness to William Blake», Bulletin of Hispanic Studies, vol. 28, nº 110, pp. 103-107.
Zazo Esteban, Alberto (2016), «José Joaquín de Mora, protestante ante la muerte», Castilla. Estudios de Literatura, nº 7, pp.127-143.