Discursive wall of artistic legitimation power versus positive action policies

DOI

https://doi.org/10.25267/Periferica.2021.i22.07

Info

Temas
66-77
Published: 03-12-2021
PlumX

Authors

  • Fátima Anllo Vento (ES) Directora del Observatorio de Creación y Cultura Independiente

Abstract

The Law for the effective equality of women and men establishes various tools to act on structural or diffuse discrimination that prevents equality in the field of artistic and intellectual creation and production. One of them is the application of positive action policies, commonly known as quota policies. The research carried out for the Observatory of Gender Equality in the field of Culture of the Ministry of Culture and Sports in order to evaluate the application of the Law, has revealed two closely related key phenomena. On the one hand, the ineffectiveness of the Law in allowing women access to the power of artistic legitimation, the maximum power of the cultural system, the one that establishes the meaning, the one that controls the construction of the canon. On the other, an enormous resistance of the system to the application of positive action measures within the framework of cultural policies. This resistance is organized through discourses that serve as an anchor to perpetuate the power of artistic legitimation. The four main stories that raise the retaining wall in the face of positive action policies are analyzed in the text.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Anllo Vento, F. . (2021). Discursive wall of artistic legitimation power versus positive action policies. Periferica International. Journal for Cultural and Territorial Analysis, (22), 66–77. https://doi.org/10.25267/Periferica.2021.i22.07

References

Mujeres en la Música (MM, 1989); Mujeres Cineastas y de Medios Audiovisuales (CIMA, 2006); Clásicas y Modernas, por la igualdad de género en la cultura (CyM, 2009)

Mujeres en las Artes Visuales Contemporáneas (MAV, 2009) y Mujeres en la Industria de la Música Mujeres en la Música (MIM, 2016).

Anllo, F. (Ed.) (2020): Informe sobre la aplicación de la Ley de Igualdad en el ámbito de la cultura en el marco competencial del Ministerio de Cultura y Deporte. Ministerio de Cultura y Deporte. Disponible en https://www.culturaydeporte.gob.es/ dam/jcr:e2da2c11-5e2d-40c7-bbb6-b536f4ba9d88/informe-igualdad completo.pdf

Se habla de “Ministerio de Cultura” a lo largo del texto para mantener una unidad conceptual a pesar de que durante el periodo de estudio (2000-2018) haya habido legislaturas en las que el ministerio con dicha competencia haya asumido otras tales como educación y/o deporte.

Extraído de la página web de la OCNE. http://ocne.mcu.es/nosotros. Cursivas de la autora.

Fullinwider, Robert, “Affirmative Action”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2018 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL <https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/affirmative-action/>.

A este respecto, ver el artículo fundacional de la crítica feminista del sistema del arte Nochlin, Linda (1971). “Why Are There No Great Women Artists?”. In Gornick, Vivian; Moran, Barbara (eds.). Woman in Sexist Society: Studies in Power and Powerlessness. New York: Basic Books, p.p. 145-178.Previamente publicado en la revista Art News, vol. 69, núm. 9, enero de 1971. Accesible online https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/download/ARIS9192110205A/6040/ https://www.musicadanza.es/es/tematicos/monografico-2 (accesado el 10/09/2021) https://www.museodelprado.es/actualidad/multimedia/exposicion-el-arte-de-clara-peeters/cdba9954-6940- 4316-80d5-877aace50224 Estrella de Diego: Clara Peeters, la pintora que inventó el ‘selfie’. El País, 26 de octubre de 2016.

Fundamento jurídico 3 de la Sentencia del Tribunal Constitucional 22/1981, de 2 de julio (STC 22/1981, FJ3).(BOE núm. 172, de 20 de julio de 1981