THE “TECTIFORMS” OF EL CASTILLO, LA PASIEGA AND ALTAMIRA: REPRESENTATION AND ORGANIZATION OF THE TERRITORY DURING THE UPPER PALAEOLITHIC
DOI
https://doi.org/10.25267/rev_atl-mediterr_prehist_arqueol_soc.2025.v27.05Info
Abstract
This paper suggests that the enigmatic, multiple and complex so-called “tectiform” compositions in the caves of El Castillo, La Pasiega, and Altamira - in northern Spain– represent faithfully the territory surrounding each of the caves. While the tectiforms represent mountains in all cases, rivers are expressed by rows of dots or natural cracks on the wall, depending on the cave. The three drawings complement one another and together they represent the Cantabria territory of the basins of rivers Besaya, Saja and Pas, where these caves sites. This paper upgrades the previous paper (Moreno Garcia-Mansilla 2024) presented in Rock Art Research, which covered 6 other maps or “Croquis” in the the caves of Estrellas, Palomas, La Pileta and Altamira, confirming and reinforcing the hypothesis that palaeolithic signs can be deciphered and that palaeolithic men had abstract, communication and territorial organization capabilities, ideas which, until today, were only suspected.
Keywords
Downloads
How to Cite
References
ALCALDE DEL RÍO, Herminio; BREUIL, Henri. 1906: Las pinturas y grabados de las cavernas prehistóricas de la provincia de Santander. Imprenta de Blanchard y Arte, Santander.
ALCALDE DEL RÍO, Herminio; BREUIL, HENRI. 1911: Les cavernes de la Région Cantabrique (Espagne). Imprimerie Vve. A. Chéne. Monaco.
ALMAGRO, Martin. 1973: Las pinturas y grabados rupestres de la cueva de Chufín. Instituto Español de Prehistoria, del CSIC. Madrid.
ALONSO, Angela; PAGÉS, José Luis. 2010: “Evolución del nivel del mar durante el Holoceno en el Noroeste de la Península Ibérica”. Revista de sociedad geológica de España 23 (3-4) pp. 157-167.
ANATI, Emmanuel. 2010: World Rock Art: The primordial language. Archaeopress. Oxford.
ASOCIACIÓN CÁNTABRA para la defensa del patrimonio subterráneo. 1986: Las cuevas con arte paleolítico en Cantabria. Monografías Arqueológicas 2. Cantabria.
BALBÍN, Rodrigo; BLAS, Miguel Ángel; CORCHON, Soledad; RASILLA, Marco. 2014: Expresión simbólica y territorial: los cursos fluviales y el arte paleolítico en Asturias. Real Instituto de estudios asturianos. Oviedo.
BAYLEY, G.N.; DAVIDSON, I. 1983: “Site Exploitation Territories and Topography: Two Case studies from Paleolithic Spain”. Journal of Archaeological Science 1983, 10, 87-115.
BEHN, Frederich. 1961: Cultura de la prehistoria. Unión tipográfica editorial hispanoamericana. México.
BERNALDO DE QUIRÓS, Francisco. 1992: “Estrategias Económicas en el pleistoceno superior de la Región Cantábrica” en: Elefantes, Ciervos y Ovicaprinos. Universidad de Cantabria. Cantabria.
BREUIL, Henri. 1952: Four Hundred centuries of Cave art. Centre d’études et de documentation Préhistorique. Montignac.
BREUIL, Henri; OBERMAIER, Hugo; ALCALDE DEL RÍO, Herminio. 1913: La Pasiega a Puente-Viesgo. Institut de Paléontologie Humaine. Imprimerie artistique Vve a. Chêne. Monaco
BREUIL, Henri ; BURKITT, Miles. 1929: Rock paintings of southern Andalusia. Clarendon Press, Oxford.
BREUIL, Henri; OBERMAIER, Hugo. 1915: La Pileta à Benaoján (Málaga). Institut de Paléontologie Humaine. Imprimerie artistique Vve A. Chêne, Monaco.
BREUIL, Henri; OBERMAIER, Hugo. 1935: The Cave of Altamira at Santillana del Mar. Junta de las Cuevas de Altamira, The Hispanic Society of America and Academia de la Historia. Madrid.
CABRÉ, Juan. 1915: El Arte rupestre en España. Museo Nacional de ciencias Naturales. Madrid.
CABRERA VALDÉS, Victoria. 1984: El Yacimiento de la cueva de El Castillo. Biblioteca prehistórica Hispana. Vol. XXII. Madrid.
CARVALLO, Jesús. 1957: Investigaciones prehistóricas. Diputación Provincial de Santander. Santander.
CASADO, María Pilar. 1977: Los signos en el arte paleolítico de la Península Ibérica. Monografías arqueológicas XX. Zaragoza.
CAMÓN, José. 1954: Las artes y los pueblos de la España primitiva. Espasa-Calpe. Madrid.
CARTAILHAC, Emile; BREUIL, Henri. 1906: La Caverne D´Altamira a Santillane. Imprimerie de Monaco.
CLARK, Geoffrey. 1976: El Asturiense Cantábrico. Biblioteca Prehistórica Hispana. Vol. XIII.
CONDE DE LA VEGA DEL SELLA, 1921: Notas para la climatología cuaternaria. Comisión de investigaciones paleontológicas y prehistóricas. Memoria numero 29.
DALMAU, Eduard, 2021: El porqué de los mapas. Penguin Random House. Debate. Barcelona.
DELANO, Catherine. 1987: “Cartography in the prehistoric period in the Old World”. In J.B. Harley(ed.): The History of the Cartography. V. One., pp 54-102. The University of Chicago Press. Chicago.
FENN, Waldemar, 1950: Gráfica prehistórica de España y el origen de la cultura europea. Fenn Editor, Menorca.
FERNÁNDEZ VEGA, Pedro; GARCIA-DÍEZ, Marcos; HUREL, Arnaud. 2010: Las cavernas de la Región Cantábrica. Centenario de las excavaciones de el Castillo. Gobierno de Cantabria e Instituto de Paleontología de Paris. Santander.
FERNÁNDEZ MARTINEZ, Víctor; RUIZ ZAPATERO, Gonzalo. 1984: “El análisis de territorios arqueológicos: una introducción crítica” en Arqueología Espacial, Tomo 1, Seminario de arqueología y etnología turolense. Teruel.
FREEMAN. L.G.; GONZALEZ ECHEGARAY, J.; BERNALDO DE QUIROS, F.; OGDEN, J. 1987: Altamira revisited. Institute for prehistoric investigations. Chicago.
GARCÍA DÍEZ, Marcos; GARRIDO, Daniel; ANGULO, Javier; FERNANDEZ, Pedro. 2020: Monte Castillo. La Montaña Sagrada. Sociedad regional de Educación, Cultura y Deporte. Gobierno de Cantabria. Santander.
GIEDION, Siegfried. 1991: El presente eterno: Los comienzos del arte. Alianza ed. Madrid.
GONZÁLEZ SAINZ, Cesar. 2010: “Chufin” en: Las cuevas con arte paleolítico en Cantabria. ACDPS. Cantabria
GONZÁLEZ SAINZ, Cesar; CACHO, Roberto; FUKAZAWA, Takeo. 2003: Arte paleolítico en la Región Cantábrica. Universidad de Cantabria y Gobierno de Cantabria. Cantabria.
GONZÁLEZ SAINZ, Cesar; GONZÁLEZ MORALES, Manuel. 1986: Historia General de Cantabria. Tomo I: La prehistoria. Ediciones Tantin. Santander.
GROENEN, Marc; GROENEN, Marie-Christine. 2019: "Modes of space appropriation in the decorated caves of El Castillo and La Pasiega (Puente Viesgo, Cantabria, Spain)" in Journal of Archaeological Science: Reports 28 (2019).
GROENEN, Marc; GROENEN, Marie-Christine. 2023: Las cuevas decoradas del Monte Castillo y Hornos de la Peña. Editorial Librucos. Santander.
HERNÁNDEZ PACHECO, Eduardo. 1923: La vida de nuestros antecesores paleolíticos. Museo nacional de ciencias naturales. Madrid.
HERNÁNDEZ PACHECO, Eduardo. 1924: Las Pinturas prehistóricas de las Cuevas de la Araña. Museo Nacional de Ciencias Naturales.
HODDER, Ian. 1988: “From space to Place: current trends in spatial archaeology” en: Arqueología Espacial, Tomo 12, Seminario de arqueología y etnología turolense. Teruel.
HOFFMANN, Dirk; GARCÍA-DIEZ, Marcos; LORBLANCHET, Michel; PETTIT, Paul; PIKE, Alistair; STANDISH, Chris; ZILHAO, Joao. 2018: “U-Th dating of carbonate crusts reveals neanderthal origin of Iberian Cave art”. Science 359.912-915.
HOFFMAN, Dirk; STANDISH, C.; GARCÍA-DIEZ, M.; PETTIT, P.; MILTON, J.; ZILHAO, J.; ALCOLEA-GONZÁLEZ, J.; CANTALEJO, P.; COLLADO, H.; DE BALBIN, R.; LORBLANCHET, M.; RAMOS-MUÑOZ, J.; WENIGER, G.; PIKE, A. 2021: “New ages for old Paintings”, en Coppens and Vialet (eds): Un bouquet d´ancêtres. Premiers Humaines. Académie Pontificale des Sciences/CNRS editions. Paris,2021 pp. 383-398.
IGN (n.d.) Instituto Geográfico Nacional: Mapa MTN50 (34 y 58) y sus detalles MTN25 (I a IV) .
JORDÁ, Francisco, 1967: “La España de los tiempos paleolíticos”. En Las raíces de España, Ed. Gómez-Tabanera. Instituto español de antropología aplicada. Madrid.
JORDÁ, Francisco, 1978: “Los estilos en el arte parietal del Magdaleniense Cantábrico”, en Curso de Arte Rupestre paleolítico. Universidad Internacional Menéndez Pelayo. Santander.
LEROI-GOURHAN, André. 1980: “Les signes Pariétaux comme “Marqueurs” ethniques”. En Altamira Symposium, Ministerio de Cultura, Dirección general de Bellas Artes. Madrid.
LEROI-GOURHAN, André. 1984: Símbolos, Artes y creencias de la Prehistoria. Colegio Universitario de Ediciones Istmo.
LEROI-GOURHAN, André. 1997: Préhistoire de L´Art Occidental. Citadelles y Mazenod. Paris.
LÓPEZ Y VARGAS, 1774. Mapa del Partido del Bastón de Laredo y la provincia de Liébana.
MADARIAGA, Benito. 2000: Sanz de Sautuola y el descubrimiento de Altamira. Fundación Marcelino Botín. Santander.
MADARIAGA, Benito. 2014: Consideraciones sobre los signos en el arte prehistórico de las cuevas de la región Cantábrica. Asociación de amigos de las cuevas del Castillo. Santander.
MARSHACK, Alexander. 1977: “The meander as a system: the analysis and recognition of iconographic units in Upper Paleolithic composition”. Peter J. Ucko (ed) Form in Indigenous Art. Humanities Press inc. New Jersey. USA.
MINGO, Alberto. 2010: Los signos rupestres del paleolítico: La Cueva del Castillo. Gea Patrimonio SL.
MONTES, Ramón. 2016: “El medio físico” en: Los tiempos de Altamira. Monografías del Museo Nacional y centro de Investigación de Altamira n. 26.
MORENO GARCIA-MANSILLA, Vicente. 2022: “Un posible mapa paleolítico en el sur de Andalucía. Conjetura sobre el Panel 14 de la Cueva de las Estrellas” en: Rampas, Revista Atlántico-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social. Vol. 24. pp 17-39. Universidad de Cádiz.
MORENO GARCIA-MANSILLA, Vicente. 2024: “Space and Land representation during the upper palaeolithic: Six Rock Art croquis in Spanish Caves”. Rock Art Research. Vol. 41. N. 2, pp.171-193.
MOURE, Alfonso. 1992: Elefantes, ciervos y ovicaprinos: Economía y aprovechamiento del medio en la Prehistoria de España y Portugal
MOURE, Alfonso. 1994: “Arte Paleolítico y geografías sociales” . Complutum,5, 1994. 313-330.
MUZQUIZ, Matilde; BERNALDO DE QUIRÓS, Federico; LASHERAS, José Antonio; BELTRÁN, Antonio; SAURA, Pedro. 1998: Altamira. Caja Cantabria. Lunwerg Editores.
NICOLAS, C.; PAILLER, Y.; STEPHAN, P.; PIERSON, J.; AUBRY, L.; LE GALL, B.; LACOMBE, V.; ROLET, J. 2021: “La carte et le territoire. La Dalle gravée de Bronze ancien de Saint-Bélec”. Bulletin de la Société Préhistorique Française, 118 (1), pp. 99-146.
OBERMAIER, Hugo. 1918: Trampas cuaternarias para espíritus malignos. Museo Nacional de ciencias Naturales. Madrid.
OBERMAIER, Hugo. 1925: El hombre fósil. Museo Nacional de ciencias naturales. Madrid.
OBERMAIER, Hugo. 1926: “La vida de nuestros antepasados cuaternarios en Europa”: en Discursos leídos ante la Real Academia de la Historia en la recepción de Don Hugo Obermaier. Madrid.
PATRONATO (de las cuevas prehistóricas de la provincia de Santander), 1953: La caverna de las monedas y sus interesantes pinturas. Santander.
RAMOS MUÑOZ, José; PEREZ, M.; VIJANDE, E.; CANTILLO, J.; MONTAÑES, M.; PEREZ, L. 2008: “Los registros arqueológicos” en: La ocupación prehistórica de la campiña litoral y banda atlántica de Cádiz. Aproximación al estudio de las sociedades cazadoras-recolectoras, tribales-comunitarias y clasistas iniciales. Junta de Andalucía. Sevilla.
RASINES, Pedro. 2016: “Paleoambiente en Los tiempos de Altamira” en: Los tiempos de Altamira. Monografías del Museo Nacional y centro de Investigación de Altamira n. 26.
RIPOLL PERELLÓ, Eduardo: 1986: Orígenes y significado del arte paleolítico. Sílex ediciones. Madrid.
RUIZ, Mario. 2007: “El mapa rupestre de Ribadesella (Asturias), uno de los primeros en la cronología cartográfica”. Mapping, 119, 6-9.
SAINT-PERIER, Rene. 1932: L´Art préhistorique. Les éditions Rieder. Paris.
SAMANIEGO, Blanca. 2016: Lenguaje visual prehistórico. Una propuesta metodológica. Laergastula ediciones. Madrid.
SANCHIDRIÁN, José Luis. 2018: Manual de Arte Prehistórico. Ariel Historia. Ed. Planeta. Barcelona.
SAUTUOLA, Marcelino. 1880: Breves apuntes sobre algunos objetos prehistóricos de la provincia de Santander. Imp. Y Lit. de Telesforo Martínez. Santander.
STRAUS, Lawrence. 2014: “Recent developments in the study of the upper palaeolithic of Vasco-Cantabrian Spain”. Quaternary International. 364 pp. 255-271.
STRAUS, Lawrence; GONZÁLEZ MORALES, Manuel; MARIN-ARROYO, Ana; FONTES, Lisa. 2015: “Magdalenian settlement: subsistence systems in Cantabria” in Prehistoric Art as Prehistoric Culture, Ed. Primitiva Bueno y P. Bahn. Archaeopress in Archaeology systems.
TARRIÑO, Antonio; MUÑOZ-FERNÁNDEZ; Emilio; ELORRIETA, Iranzu; NORMAND, Christian; RASINES DEL RIO, Pedro; GARCÍA-ROJAS, Marte; PEREZ-BARTOLOMÉ, Mercedes. 2016: “El sílex en la cuenca Vasco-Cantábrica y el pirineo occidental: Materia prima lítica en la Historia” en: Cuadernos de prehistoria y Arqueología de la U. de Granada. CPAG 26, 2016, 191-228.
UTRILLA, Pilar; MAZO, C.; SOPENA, R.; DOMINGO, R.; MARTÍNEZ-BEA, M. 2007: “Ríos, Montañas y charcas” en: Veleia: Revista de prehistoria, historia antigua, arqueología y filología clásicas (24): 229-260.
UTRILLA, Pilar; BALLDELLOU, Vicente; BEA, Manuel; MONTES, Lourdes; Viñas, R. 2014: “La Cueva de la Fuente del Trucho”. Robert Sala (editor). Los cazadores recolectores del pleistoceno y del holoceno en Iberia y el estrecho de Gibraltar. Universidad de Burgos y Fundación Atapuerca. Burgos.
UTRILLA, Pilar; MAZO, Carlos; DOMINGO, Rafael; BEA , Manuel. 2021: “Maps in Prehistoric Art” en: Making Scenes: Global Perspectives on scenes in Rock Art. Pp 296-315. Edited by Iain Davidson and April Nowell. Berghahn. New York-Oxford.
VILANOVA, Juan. 1997: Conferencias dadas en Santander. Universidad de Cantabria. Santander.
WHITE et al. 2020: “Still no arcaheological evidence that Neanderthals created iberian cave art” en: Journal of Human evolution. 144 (2020).
ZÜCHNER, Christian. 1996: “The Scaliform sign of Altamira and the origin of maps in prehistoric Europe”. En: El Hombre Fósil 80 años después. Homenaje a Hugo Obermaier. Universidad de Cantabria, Fundación Marcelino Botín e Institute for Prehistoric Investigations. Editor Alfonso Moure. Santander.

