Reviews of the romantic ideology in El artista barquero o los cuatro cinco de junio of Gertrudis Gómez de Avellaneda

Número

Downloads

Article abstract page views:  309  

DOI

https://doi.org/10.25267//Cuad_Ilus_Romant.2017.i23.014
PlumX

Authors

Abstract

This article studies Gómez de Avellaneda’s reformulation of traditional inscriptions of romantic masculinities and feminities in her last novel, El artista barquero olos cuatro cinco de junio. Through a feminist theoretical frame, the esssays analizes theset of variations, alterations and subversions that hegemonic romantic masculinities andfeminities undergo in this novel. Such revisions, alterations and subversions are carriedout through the adaptation and reformulation of some of the Enlightenment notions aboutethics. As a matter of fact, the novel elaborates some Avellaneda’s ideas on art andethics that she started to propose in the 1850’s, at the same time, she creates a text inwhich, through the shared core values, women and men are depicted as intellectual andemotional equals.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Grau-Lleveria, E. (2016). Reviews of the romantic ideology in El artista barquero o los cuatro cinco de junio of Gertrudis Gómez de Avellaneda. Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (23), 249–260. https://doi.org/10.25267//Cuad_Ilus_Romant.2017.i23.014

Author Biography

Elena Grau-Lleveria, University of Miami

Associate Professor of Spanish 
Director of Undergraduate Studies in Spanish 

References

ARAÚJO, Nara (1990), «Constantes idiomáticas en la Avellaneda», Revista Iberoamericana, nº 56 (152-153), 715-722.

BAL, Mieke (2001), Teoría de la narrativa (una introducción a la narratología), Fuenlabrada, Madrid.

FELSKI, Rita (2003), Literature after Feminism, Chicago, University of Chicago Press.

FERRÚS ANTÓN, Beatriz (2004), «Destinos de mujer. Tres novellas románticas de Gertrudis Gómez de Avellaneda», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 12, pp. 4-15. https://goo.gl/FgcSJP.

GOLD, Janet (1989), «The Femenine Bond: Victimization and Beyond in the Novels of Gertrudis Gómez de Avellaneda», Letra Femeninas, nº 15, pp. 83-90.

GÓMEZ DE AVELLANEDA, Gertrudis (1861) El artista barquero o los cuatro cinco de junio, Habana, El Iris, 1861.

MEYER, Michael (2013), Principia Rhetorica. Una teoría general de la argumentación, Buenos Aires, Amorrotu.

MONTERO, Susana (1999), «La narrativa de la Avellaneda: Un discurso bajo sospecha», Opus Habana, https://goo.gl/H3I2be.

PASTOR, Brígida (2003), Fashioning Feminism in Cuba and Beyond. The Prose of Gertrudis Gómez de Avellaneda, New York, Peter Lang.

PASTOR, Brígida (2015), «El ‘arte de vivir’: Liberación textual masculina en El artista barquero o los cuatro cinco de junio», Romances Studies, nº 33.1, pp. 80-94.

REXACH, Rosario (1973-1974), «La Avellaneda como escritora romántica», Anales de Literatura Hispanoamericana, nº 2-3, pp. 241-254.

RODRÍGUEZ, Miriam (2013), «Gertrudis Gómez de Avellaneda: Apuntes y recopilación de textos», La Peregrina Magazine, nº 4. https://goo.gl/LNFKaG.

ROMERO, Cira (2014), «Gertrudis Gómez de Avellaneda desde otro ápice: su labor como prologista», Arbor, nº 190 (770). https://goo.gl/B1Uv8o.

ROSELLÓ-SELIMOV, Alexander (2003), De la Ilustración al Modernismo: La poética de la cultura romántica en el discurso de Gertrudis Gómez de Avellaneda. Boulder, Colorado, Society of Spanish and Spanish American Studies.

SUQUET MARTÍNEZ, Mirta (2014), «Ilusiones ópticas del alma: Conflictos en torno a la representación en la obra de Gómez de Avellaneda (1860-1864)», Arbor, 190 (770). https://goo.gl/Aj85QX.

TASSET, José Luis (2003), «La ética y las pasiones: una propuesta neohumeana», en Los sentimientos morales, Pura Sánchez Zamorano (ed.), Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, pp. 203-220.

TORRES-POU, Joan (2002), «Gertrudis Gómez de Avellaneda y Dos mujeres: un insólito alegato femenino en la literatura decimonónica», Ojáncano, nº 22, pp. 21-32.