Silk stamped thesis sheets in convent of Santa Cruz in Vitoria
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2018.i24.15Info
Abstract
The convent of Santa Cruz of Dominican nuns in Vitoria-Gasteiz preserves, within its textile heritage, four silk stamped thesis sheets, all from the eighteenth century. The present paper shows a historical and artistic analysis of these printed pieces in Mexico, Bilbao and Zaragoza, unique, no doubt, for the textile support of their stamping. This sort of printed matter, product of academic events at university and convents, gave important support to the engraving, occupying good part of the activity of gravers and printers, who tried to capture in its decoration the same ostentation that was displayed in academic acts.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
BARRIOCANAL LÓPEZ, Yolanda (1996), El grabado compostelano del siglo XVIII, A Coruña, Fundación Pedro Barrié de la Maza.
DE LA MAZA, Francisco (1944), Las tesis impresas de la antigua universidad de México, México, Imprenta Universitaria.
DE LA TORRE VILLAR, Ernesto (1999), Ilustradores de libros: guión bibliográfico, México, Universidad Autónoma de México. Dirección General de Publicaciones y Fomento Editorial.
FERNÁNDEZ DE ZAMORA, Rosa María y ALFARO LÓPEZ, Héctor Guillermo (2009), «Las tesis impresas novohispanas, un patrimonio tradicional cuando las tesis no eran lo que ahora son», en Memoria del XXVI Coloquio de Investigación Bibliotecológica y sobre la Información, México, UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas, pp.2-4.
FERNÁNDEZ GRACIA, Ricardo (2011), Palafox: sus escritos, sus retratos y sus devociones, Fitero, Ayuntamiento de Fitero.
GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, Jaime (1992), «La cátedra de Escoto en México. Siglo XVIII», Estudios de historia social y económica de América, nº 9, pp. 261-288.
HERRERO SANZ, María Jesús (2012), «Los jardines de la Granja de San Ildefonso: Felipe V entre Marly y Versalles», Bulletin du Centre de recherche du château de Versailles[En ligne], | 2012, mis en ligne le 18 décembre 2013, consulté le 08 août 2016. URL : http://crcv.revues.org/11940 ; DOI : 10.4000/crcv.11940.
OJEDA, E., Almerindo (2014), «El Grabado Como Fuente del Arte Colonial: Estado de la Cuestión», en PESSCA (Project for the Engraved Sources of Spanish Colonial Art) http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/28709, Universidad de California, Davis. Última revisión: Abril 3, 2014.
RODRÍGUEZ PEINADO, Laura (2011), «Los conejos y las liebres», Revista Digital de Iconografía Medieval, Vol. III, nº 5, p. 11-21.
SALVADOR Y CONDE, José (1991), Historia de la Provincia Dominicana de España. II De 1800 a la Exclaustración, Salamanca, Editorial San Esteban.
SANTOYO MEDIAVILLA, Julio César (2005), «La imprenta en el País Vasco: breve panorama histórico», en I Seminario sobre Patrimonio Bibliográfico Vasco, Vitoria-Gasteiz, Gobierno Vasco, pp. 108-124.
SARABIA VIEJO, M.J. (2008), «La imprenta Hogal: Religión y cultura ilustrada en el México del siglo XVIII», en José María Nieto Ibáñez y Raúl Manchón Gómez (eds.), El Humanismo español entre el viejo mundo y el nuevo, León, Servicio de Publicaciones Universidad de León, Jaén, Servicio de Publicaciones Universidad de Jaén, pp. 456-459.