Cádiz and Haydn’s Seven Words.

Downloads

Article abstract page views:  346  

DOI

https://doi.org/10.25267/Gadit.2024.v4.i7.07

Info

Español
55-62
Published: 11-12-2024
PlumX

Authors

Abstract

The orchestral work The Seven Words of Haydn is directly linked to Cádiz. At the end of 1783, the Oratory of the Holy Cave was completed, belonging to the Congregation of the Spiritual Retreat. One of the most deeply-rooted religious customs then, and which continues to be today, was the preaching of the Last Seven Words of Jesus Christ every Good Friday. The priest linked to the Oratory, José Sáenz de Santamaría, Marquis of Valde-Íñigo, wanted to give a special character to its inauguration and contacted the Austrian musician Franz Joseph Haydn to ask him to compose a musical work to accompany the Good Friday preaching.

Keywords

Cádiz, música sacra, Siete Palabras, Haydn, Santa Cueva, marqués de Valde-Íñigo, Viernes Santo

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Granado Palma , M. (2024). Cádiz and Haydn’s Seven Words . Gaditana-logía, 4(7), 55–62. https://doi.org/10.25267/Gadit.2024.v4.i7.07

References

Biblioteca Nacional de España (2023). Las Siete Palabras de Haydn / Barbieri, una excepcional versión para el siglo XXI. Consultado el 23/11/2024 en: https://www.bne.es/es/blog/blog-bne/siete-palabras-haydnbarbieri-excepcional-version-para-siglo-xxi

Cambiaso y Verdes, N. M (1829). Memorias para la biografía y para la bibliografía de la isla de Cádiz. Corzo, R. y Toscano, M. (eds.), (1986) Memorias Ediciones de la Caja de Ahorros de Cádiz.

Díez Martínez, M. (2003). Las Siete Palabras de Cristo en la Cruz de Franz Joseph Haydn: un caso paradigmático de mecenazgo musical de la nobleza. Revista de Musicología (Universidad de Granada), 26 (2), 491-512.

Díez Martínez, M. (2011). Franz Joseph Haydn y Cádiz. El encargo de las Siete Palabras. Revista MAR. Música de Andalucía en la Red (Universidad de Granada) 1, 25-40.

Díez Rodríguez, C. (2011). F. J. Haydn y su presencia dentro del ambiente musical gaditano de principios del siglo XIX. Revista MAR. Música de Andalucía en la Red (Universidad de Granada) 1, 101-110.

Geiringer, K. & Geiringer, I. (1982). Haydn: a Creative Life in Music. University os Caalifornia Press. Californis (USA).

Ocultismo Cádiz 3000. El enigma de la Santa Cueva. Consultado el 27/10/2024 en: https://ocultismocadiz3000.blogspot.com/2015/04/el-enigma-de-la-santa-cueva.html

León y Domínguez, J. M. (1897). Recuerdos Gaditanos. Tipografía de Cabello y Lozón, Cádiz.

Luceño, M. L. (2015). Las Siete Palabras de Cristo en la Cruz (1787) de Joseph Haydn: encargo, escritura e implicaciones acústicas en torno a una composición específicamente concebida para el oratorio de la Santa Cueva de Cádiz. European Symposium on Virtual acoustics and ambisonics: 1439-1446.

Mariani, M. (2024). Le ultime sette parole di cristo sulla croce da Haydn a Filotei. En Giornale della música. Consultado el 30 de octubre de 2024 en: https://www.giornaledellamusica.it/recensioni/le-ultime-sette-parole-di-cristo-sulla-croce-da-haydn-

Pérez López, I. (1989). Los santuarios de la Bética en la Antigüedad. Los santuarios de la costa. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla.

Prieto, C. (1998). Las aventuras de un violonchelo. Historias y memorias. Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez Tenor, A. (2004). La Santa Cueva pudo ser el santuario de Astarté. Diario de Cádiz (09/05/2004).

Towsend, Pauline D. (1884). The great musicans: Joseph Haydn. Sampson Low, Marston, Seable & Rivington.