Considerations on Orientalism in the Andalusian photography of the 19th century.

DOI

https://doi.org/10.25267/Periferica.2021.i22.10

Info

Temas
92-106
Published: 03-12-2021
PlumX

Authors

Abstract

This article reflects on 19th century photography in Andalusia and its relationship with Orientalism. From the images of the photographers  the vast majority European travelers, a few European photographers established in Spain and only some Andalusian photographer, a dialogue is established with the phenomenon of Orientalism, considering the Andalusian region as an East near Europe and more accessible to the travelers. Consequently, there were many of the characteristics of orientalist photography developed in the Middle East, as it manifested an anthropological vision seduced by exoticism that combined historical and documentary interest with the stereotype. The result was an image that privileged the monuments and ruins of the Muslim past along with a folkloric portrait of the gypsy, the musician and the bailaora.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Martínez Muñiz, P. (2021). Considerations on Orientalism in the Andalusian photography of the 19th century. Periferica International. Journal for Cultural and Territorial Analysis, (22), 92–106. https://doi.org/10.25267/Periferica.2021.i22.10

References

BARRIOS ROZÚA, J. M. (2010): “José Contreras, un pionero de la arquitectura neoárabe: sus trabajos en la Alhambra y la Alcaicería”, en GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (ed.), La invención del estilo hispano-magrebi. Presente y futuros del pasado. Barcelona: Anthropos, pp. 311-338.

DÍAZ LARIOS, L. F. (2002): “La visión romántica de los viajeros románticos”. Romanticismo 8: Actas del VIII Congreso (Saluzzo, 21-23 de marzo de 2002). Los románticos teorizan sobre sí mismos. Bologna, Il Capitello del Sole, pp. 87-99.

FERNÁNDER RIVERO, J. A. y GARCÍA BALLESTEROS, M. T. (2017): Descubriendo a Luis Masson. Fotógrafo en la España del XIX. Catálogo de la exposición. Málaga: Ediciones del Genal.

GONZÁLEZ REYERO, S. (2006): “La fotografía en la historia de la arqueología española (1860- 1939). Una aproximación a la aplicación y usos de la imagen en el discurso histórico”. Archivo Español de Arqueología, 79, pp. 177-205.

JOMARD, E. F. (1840): “L’Alhambra (Espagne)”, en LEREBOURS. N. -M. -P. Excursions daguerriennes représentant les vues et les monuments les plus remarquables du globe. Paris: chez Rittner et Goupil; Lerebours; hr. Bossange. p.44.

LAISSUS, Y. (2004): Jomard, le dernier Égyptien: 1777- 1862. Paris: Fayard.

LEREBOURS. N. -M. -P. (1840): Excursions daguerriennes représentant les vues et les monuments les plus remarquables du globe. Paris: chez Rittner et Goupil; Lerebours; hr. Bossange.

PIÑAR SAMOS, J. (2011): “Una imagen de España”, en Una imagen de España. Fotógrafos estereoscopistas franceses (1856-1867). Catálogo de la exposición. Madrid: Fundación Mapfre, pp. 9-22.

——— y SÁNCHEZ GÓMEZ, C. (2015): “Oriente al sur”, en VV.AA. El mundo al revés. El calotipo en España. Catálogo de la exposición. Pamplona: Museo Universidad de Navarra, pp.28-55.

——— y SÁNCHEZ GÓMEZ, C. (2017): Oriente al sur. El calotipo y las primeras imágenes fotográficas de la Alhambra (1851-1860). Catálogo de la exposición. Granada: Patronato de la Alhambra y Generalife.

SAID, E. W. (1997): Orientalismo. Barcelona: Penguin Random House. (1a edición 1978).

STONE, K. y VAUGHAN, G. (eds.) (2015): The Piranesi Effect. Sydney: NewSouth Publishing, p. 264.

YÁÑEZ POLO, M. A. (2004): “La Sevilla del descubrimiento de la fotografía”. Temas de estética y arte, XVIII. Sevilla: Real Academia de Bellas Artes Santa Isabel de Hungría, p. 79.