Metalinguistic activity in the language classroom: considerations on the place of interaction in gramar learning.

Número

Downloads

Article abstract page views:  320  

DOI

https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1105

Info

Camera Obscura: area investigations
1105
Published: 29-12-2022
PlumX

Authors

Abstract

: In this text we present some considerations on the concept of "metalinguistic activity", as well as on how important it is to understand interaction in the classroom as something more than a simple learning technique. For this, we will refer to some basic Vygotskian notions and the key place that human interaction occupies in them, as well as the need to clarify these postulates from the school perspective. Within this framework, we will focus on two basic notions: scaffolding in the zone of proximal development and exploratory talk. As an illustration of the basic notions discussed, we will expose and comment on some metalinguistic dialogues developed within the framework of some interventions in the classroom, based on the model of projects work with sociocultural roots that receives the name of Didactic Sequence. The analysis of these dialogues suggests that the interaction is a powerful catalyst in the classroom for the learners’ reflective processes and their ability to integrate linguistic knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Fontich, X., Troncoso, M., & Pérez-Badenes, J. (2022). Metalinguistic activity in the language classroom: considerations on the place of interaction in gramar learning. Tavira. Electronic Journal of Teacher Training in Linguistic and Literary Communication., (27), 1105. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1105

References

Barth, B.-M. (2001). L’apprentissage de l’abstraction. Retz.

Bernárdez, E. (2022). Transitivity: from the verb to the text. EVS-Edulig Virtual Seminars, 21 octubre, https://sites.google.com/view/edulingsigarle/evs-eduling-virtual-seminars

Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles: Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.

Camps, A. (2021a). Aprender gramática. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 171-184). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Camps, A. (2021b). La enseñanza de la gramática. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 229-247). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Camps, A. (2021c). Intervención, innovación e investigación: una relación necesaria para las didácticas. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 225-232). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Camps, A. (2021d). Proyectos de lengua entre la teoría y la práctica. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 76-85). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Cazden. C. (2018). Communicative Competence, Classroom Interaction, and Educational Equity. Routledge.

Colominas, C. (2001). La representació semàntica de les construccions de suport des d’una perspectiva multilingual

[Tesis doctoral]. UAB. https://acortar.link/0m0qAZ

Costa, A., Fontich, X., y Rättyä, K. (2023). From grammar evaluation to metalinguistic assessment. [Comunicación presentada en el IV Congreso Internacional de Enseñanza de la Gramática] Valencia, 23-25 Febrero.

Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas: La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Graó.

Cubero, R., Cubero, M., Santamaría, A., de la Mata, M.L., Ignacio, M.J. y Prados, M. del M. (2008). La educación a través de su discurso. Prácticas educativas y construcción discursiva del conocimiento en el aula. Revista de Educación, 346, 71-104.

De Miguel, E. (2011). ¿En qué consiste ser verbo de apoyo? In M.V. Escandell, M. Leonetti y C. Sánchez-López (eds.), 60 problemas de gramática (pp.140-146). Akal.

Edwards, D., y Mercer, N. (2012). Common knowledge: The development of understanding in the classroom.

Routledge.

Fontich, X. (2010). La construcción del saber metalingüístico. [Tesis doctoral] UAB. https://acortar.link/Mp0RFT

Fontich, X. (2014). Grammar and language reflection at school: Checking out the whats and the hows of grammar instruction. In T. Ribas, X. Fontich y O. Guasch (eds.), Grammar at school: Research on metalinguistic activity from a sociocultural perspective (pp.255-284). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-0352-6490-6

Fontich, X. (2016). L1 Grammar Instruction and Writing: Metalinguistic Activity as a Teaching and Research Focus. Language and Linguistics Compass, 10(5), 238–54, https://doi.org/10.1111/lnc3.12184

Fontich, X. (2021a). Consideraciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de la gramática de la primera lengua en la escuela. RILCE, 37(2), 567-689. https://doi.org/10.15581/008.37.2.567-89

Fontich, X. (2021b). El verbo, centro de la oración: los alumnos clasifican los verbos considerando los complementos verbales. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 312-323). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Fontich, X., y Giralt, M. (2021). Gramática y escritura en Primaria: el complemento del nombre. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 366-372). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Graham, S., y Perin, D. (2007). A Meta-Analysis of Writing Instruction for Adolescent Students. Journal of Educational Psychology, 99, 445-476. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.445

Gutiérrez-Rivero, A., y Romero-Oliva, M.F. (2022). Libros de texto y planificación docente ante la enseñanza de la gramática en Educación Secundaria. Didacticae, 11, 153-171. https://doi.org/10.1344/did.2022.11.153-171

Gutiérrez-Rivero, A., Romero-Oliva, M.F., y Heredia-Ponce, H. (2022). Transposición didáctica de la gramática y formación inicial de maestros. Revista Fuentes, 24(3), 297-311. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.21094

Hernández-Rojas, G. (2008). Los constructivismos y sus implicaciones para la educación. Perfiles educativos, 30(122), 38-77.

Lave, J., y Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Locke, T. (ed.) (2010). Beyond the Grammar Wars: A Resource for Teachers and Students on Developing Language Knowledge in the English/Literacy Classroom. Routledge.

Mercer, N. (2019). Language and the Joint Creation of Knowledge: The Selected Works of Neil Mercer. Routledge.

Mercer, N., y Littleton, K. (2007). Dialogue and the development of children’s thinking: A sociocultural approach. Routledge.

Milian, M. (2021). El modelo de secuencia didáctica veinte años después: un modelo válido para enseñar a aprender y para aprender a enseñar. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 356-365). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Miller, R. (2011). Vygotsky in Perspective. Cambridge University Press.

Myhill, D., Watson, A., y Newman, R. (2020). Thinking differently about gramar and metalinguistic understanding in writing. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(2), e870. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.870

Notario, G. (2021). Conceptos gramaticales de los alumnos de Secundaria: el sujeto. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 202-211). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq

Riestra, D. (1999). Reenseñar la escritura a estudiantes universitarios. In M. García, R. Giner, P. Ribera y C. Rodríguez-Gonzalo (ed.), Ensenyament de llengües i plurilingüisme (pp. 63-72). UV.

Schwarz, B., Dreyfus, T., y Hershkowitz, R. (eds.) (2009). Transformation of Knowledge through Classroom Interaction. Routledge.

Serra, M., Serrat, E., Solé, R., Bel, A. y Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. Ariel.

Taylo, T.J. (2000). Language constructing language: the implications of reflexivity for linguistic theory. Language Sciences, 22, 483–499

van de Pol, J., Volman, M. y Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in Teacher-Student Interaction: A Decade of Research. Educational Psychology Review, 22(3), 271-296. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6

Vygotsky, L.S. (1978). Pensamiento y lenguaje. La Pléyade.

Wells, G. (2001). Indagación dialógica: Hacia una teoría y una práctica socioculturales de la educación. Paidós.

Zayas, F. (2021). Hacia una gramática pedagógica. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 270-283). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq