Metalinguistic activity in the language classroom: considerations on the place of interaction in gramar learning.
DOI
https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1105Info
Abstract
: In this text we present some considerations on the concept of "metalinguistic activity", as well as on how important it is to understand interaction in the classroom as something more than a simple learning technique. For this, we will refer to some basic Vygotskian notions and the key place that human interaction occupies in them, as well as the need to clarify these postulates from the school perspective. Within this framework, we will focus on two basic notions: scaffolding in the zone of proximal development and exploratory talk. As an illustration of the basic notions discussed, we will expose and comment on some metalinguistic dialogues developed within the framework of some interventions in the classroom, based on the model of projects work with sociocultural roots that receives the name of Didactic Sequence. The analysis of these dialogues suggests that the interaction is a powerful catalyst in the classroom for the learners’ reflective processes and their ability to integrate linguistic knowledge
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Xavier Fontich, Marcos Troncoso, Jordi Pérez-Badenes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
- They will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. They may copy, use, disseminate, transmit, and publicly display, provided that authorship, url, and journal are cited, and they are not used for commercial purposes. Derivative works are not permitted.
You may adopt other non-exclusive licensing arrangements for distribution of the published version of the work (e.g. deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
Disseminate your work on the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on your website), which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Barth, B.-M. (2001). L’apprentissage de l’abstraction. Retz.
Bernárdez, E. (2022). Transitivity: from the verb to the text. EVS-Edulig Virtual Seminars, 21 octubre, https://sites.google.com/view/edulingsigarle/evs-eduling-virtual-seminars
Bruner, J. (1986). Realidad mental y mundos posibles: Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.
Camps, A. (2021a). Aprender gramática. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 171-184). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Camps, A. (2021b). La enseñanza de la gramática. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 229-247). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Camps, A. (2021c). Intervención, innovación e investigación: una relación necesaria para las didácticas. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 225-232). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Camps, A. (2021d). Proyectos de lengua entre la teoría y la práctica. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 76-85). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Cazden. C. (2018). Communicative Competence, Classroom Interaction, and Educational Equity. Routledge.
Colominas, C. (2001). La representació semàntica de les construccions de suport des d’una perspectiva multilingual
[Tesis doctoral]. UAB. https://acortar.link/0m0qAZ
Costa, A., Fontich, X., y Rättyä, K. (2023). From grammar evaluation to metalinguistic assessment. [Comunicación presentada en el IV Congreso Internacional de Enseñanza de la Gramática] Valencia, 23-25 Febrero.
Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas: La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Graó.
Cubero, R., Cubero, M., Santamaría, A., de la Mata, M.L., Ignacio, M.J. y Prados, M. del M. (2008). La educación a través de su discurso. Prácticas educativas y construcción discursiva del conocimiento en el aula. Revista de Educación, 346, 71-104.
De Miguel, E. (2011). ¿En qué consiste ser verbo de apoyo? In M.V. Escandell, M. Leonetti y C. Sánchez-López (eds.), 60 problemas de gramática (pp.140-146). Akal.
Edwards, D., y Mercer, N. (2012). Common knowledge: The development of understanding in the classroom.
Routledge.
Fontich, X. (2010). La construcción del saber metalingüístico. [Tesis doctoral] UAB. https://acortar.link/Mp0RFT
Fontich, X. (2014). Grammar and language reflection at school: Checking out the whats and the hows of grammar instruction. In T. Ribas, X. Fontich y O. Guasch (eds.), Grammar at school: Research on metalinguistic activity from a sociocultural perspective (pp.255-284). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-0352-6490-6
Fontich, X. (2016). L1 Grammar Instruction and Writing: Metalinguistic Activity as a Teaching and Research Focus. Language and Linguistics Compass, 10(5), 238–54, https://doi.org/10.1111/lnc3.12184
Fontich, X. (2021a). Consideraciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de la gramática de la primera lengua en la escuela. RILCE, 37(2), 567-689. https://doi.org/10.15581/008.37.2.567-89
Fontich, X. (2021b). El verbo, centro de la oración: los alumnos clasifican los verbos considerando los complementos verbales. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 312-323). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Fontich, X., y Giralt, M. (2021). Gramática y escritura en Primaria: el complemento del nombre. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 366-372). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Graham, S., y Perin, D. (2007). A Meta-Analysis of Writing Instruction for Adolescent Students. Journal of Educational Psychology, 99, 445-476. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.445
Gutiérrez-Rivero, A., y Romero-Oliva, M.F. (2022). Libros de texto y planificación docente ante la enseñanza de la gramática en Educación Secundaria. Didacticae, 11, 153-171. https://doi.org/10.1344/did.2022.11.153-171
Gutiérrez-Rivero, A., Romero-Oliva, M.F., y Heredia-Ponce, H. (2022). Transposición didáctica de la gramática y formación inicial de maestros. Revista Fuentes, 24(3), 297-311. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.21094
Hernández-Rojas, G. (2008). Los constructivismos y sus implicaciones para la educación. Perfiles educativos, 30(122), 38-77.
Lave, J., y Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
Locke, T. (ed.) (2010). Beyond the Grammar Wars: A Resource for Teachers and Students on Developing Language Knowledge in the English/Literacy Classroom. Routledge.
Mercer, N. (2019). Language and the Joint Creation of Knowledge: The Selected Works of Neil Mercer. Routledge.
Mercer, N., y Littleton, K. (2007). Dialogue and the development of children’s thinking: A sociocultural approach. Routledge.
Milian, M. (2021). El modelo de secuencia didáctica veinte años después: un modelo válido para enseñar a aprender y para aprender a enseñar. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 356-365). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Miller, R. (2011). Vygotsky in Perspective. Cambridge University Press.
Myhill, D., Watson, A., y Newman, R. (2020). Thinking differently about gramar and metalinguistic understanding in writing. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(2), e870. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.870
Notario, G. (2021). Conceptos gramaticales de los alumnos de Secundaria: el sujeto. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 202-211). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq
Riestra, D. (1999). Reenseñar la escritura a estudiantes universitarios. In M. García, R. Giner, P. Ribera y C. Rodríguez-Gonzalo (ed.), Ensenyament de llengües i plurilingüisme (pp. 63-72). UV.
Schwarz, B., Dreyfus, T., y Hershkowitz, R. (eds.) (2009). Transformation of Knowledge through Classroom Interaction. Routledge.
Serra, M., Serrat, E., Solé, R., Bel, A. y Aparici, M. (2000). La adquisición del lenguaje. Ariel.
Taylo, T.J. (2000). Language constructing language: the implications of reflexivity for linguistic theory. Language Sciences, 22, 483–499
van de Pol, J., Volman, M. y Beishuizen, J. (2010). Scaffolding in Teacher-Student Interaction: A Decade of Research. Educational Psychology Review, 22(3), 271-296. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9127-6
Vygotsky, L.S. (1978). Pensamiento y lenguaje. La Pléyade.
Wells, G. (2001). Indagación dialógica: Hacia una teoría y una práctica socioculturales de la educación. Paidós.
Zayas, F. (2021). Hacia una gramática pedagógica. In A. Camps y X. Fontich (eds.), La actividad metalingüística como espacio de encuentro de la escritura y la gramática (pp. 270-283). UNSJ. https://acortar.link/DUQgwq