Influence of family accompaniment on academic performance in the area of language and literature
Downloads
- PDF (Español (España)) 88
- EPUB (Español (España)) 9
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 1
DOI
https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1202Info
Abstract
The present research aims to describe the impact of parental accompaniment on the academic performance of 7th grade students in the area of Language and Literature at the Gonzalo Rubio Educational Unit, Province of Santo Domingo, Ecuador. The sample taken in this study was 63 students who responded to the diagnostic tests and the family APGAR test. The approach of this research is quantitative, correlational type with a non-experimental-transversal design. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 2.5 software was used for data analysis. The results showed that 55 % of students have a medium family interaction and 23 % have a low family interaction. Similarly, regarding family involvement, similar results were obtained with 22 students at a low level for 34.9 %, while 36.5 % reached a medium level. On the other hand, the data obtained from the diagnostic test show that 38 % present serious problems in their academic performance. A high positive correlation of 0.79 was found between family accompaniment and academic performance.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Verónica Katherine Vargas Vélez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
- They will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. They may copy, use, disseminate, transmit, and publicly display, provided that authorship, url, and journal are cited, and they are not used for commercial purposes. Derivative works are not permitted.
You may adopt other non-exclusive licensing arrangements for distribution of the published version of the work (e.g. deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
Disseminate your work on the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on your website), which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Arciniegas, M., Puentes, A. y Trujillo, E. (2018). Ausencia parental, función familiar y rendimiento académico. Revista Latinoamericana de Educación, 9(2), 4-36. https://bit.ly/3h6supT.
Constitución de la República del Ecuador. (2008). Registro Oficial 449 de 20 de octubre de 2008. https://bit.ly/3xKDy3p.
Costales, Y. (2012). La desintegración familiar y su influencia en el rendimiento académico en los estudiantes del octavo, noveno y décimo año del colegio Anti Raymi. [Tesis de grado]. Universidad Politécnica Salesiana. https://bit.ly/3p7g05F.
García, A. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Revista Boletín Redipe, 7(7), 218-228. https://bit.ly/3LSqdeO.
Grasso, P. (2020). Rendimiento académico: un recorrido conceptual que aproxima a una definición unificada para el ámbito superior. Revista de Educación, 11(20), 87-102. https://bit.ly/38hlQfF.
Lastre, K., López, L., y Alcázar, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825.
León, B. y Silió, G. (2010). La familia. papel que desempeña en la educación de sus hijos/as. Revista International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 327-333. https://bit.ly/3l0FX4h.
MINEDUC. (2016). Currículo de los niveles de educación obligatoria. https://n9.cl/mnlj. (30/11/2021).
Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). (2018). Resultados de las áreas lectura, ciencias y matemática. https://bit.ly/3JGxoG9. (12/03/2022).
Suárez, M. A., y Alcalá, M. (2014). APGAR familiar: una herramienta para detectar disfunción familiar. Revista médica la Paz, 20(1), 53-57. https://bit.ly/3QnuRF6.
Suárez, P. y Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespacios, 12(20), 173-198.
https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776.
UNICEF. (2021). Los niños no pueden seguir sin ir a la escuela, afirma UNICEF. https://uni.cf/3QnNEjw. (15/06/2022).
UNIR. (2021). ¿Cuál es la importancia de la familia en la educación? https://n9.cl/8o0e4. (01/06/2023).
Universidad Internacional de La Rioja. (2021). ¿Por qué es tan importante saber gestionar la convivencia en el aula?
https://bit.ly/3d5k3cf. (30/11/2021).
Yunga, T. (2016). Análisis de las situaciones que causan el bajo rendimiento académico en la asignatura de Lengua y Literatura. [Tesis de grado]. Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. https://bit.ly/3sUBAeS.
Zazu, N. (2013). Causas de la desintegración familiar y sus consecuencias en el rendimiento escolar y conducta de las alumnas de segundo año de la Institución Educativa Nuestra Señora de Fátima. [Tesis de posgrado]. Universidad de Piura, Perú. https://bit.ly/3FXuHOM.