The Egramint project from the teaching perspective: an opportunity to reflect on teaching practice

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1101

Info

Camera Obscura: area investigations
1101
Published: 08-10-2023
PlumX

Authors

Abstract

The objective of this article is to show how a group of secondary school teachers approached, through the classroom implementation of teaching sequences from the project “The Elaboration of an Interlinguistic School Grammar: Towards Reflexive Language Teaching in Multilingual Contexts” (Egramint), the concerns and questions raised by the teaching of grammar in secondary classrooms. This experience also became a training process, since, after a theoretical-practical session taught by members of Egramint, the teachers analyzed their practices through different instruments (pre- and post-implementation questionnaires, discussion groups, interviews about the adaptations of the SDGE and analysis of its interventions in the classroom). Subsequently, they presented their reflections at one of the symposiums of the IX International Congress on Grammar Teaching (Congram 2023). The works we present reveal that participation in the Egramint project contributed to the development of the ability to analyze their own practice, ask new questions and transform their action

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

This research, La elaboración de una gramática escolar interlingüística: hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (EGRAMINT), is funded by the Ministerio de Ciencia e Innovación y la Agencia Estatal de Investigación (MCIN/AEI/10.13039/501100011033), PID2019-105298RB-I00.

How to Cite

Abad Beltrán, V., Campos Royo, M., Víctor, Noelia, & Reverte Gracia, M. (2023). The Egramint project from the teaching perspective: an opportunity to reflect on teaching practice. Tavira. Electronic Journal of Teacher Training in Linguistic and Literary Communication., (28), 1101 . https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1101

References

Camps, A. y Zayas, F. (Coords.). (2006). Secuencias didácticas para aprender gramática. Graó.

Durán, C., Jover G., Linares, R., Manresa, M. y Muñoz, A. (2022). Del currículum al aula: planificación didáctica en lengua y literatura. Textos. Didáctica de la lengua y la Literatura, 97, 7-19. https://n9.cl/3pnqf

Esteve, O. (2011). Desarrollando la mirada investigadora en el aula. La práctica reflexiva: herramienta para el desarrollo profesional como docente. En U. Ruiz

Bikandi. (Coord.). Lengua castellana y literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp.29-43). Graó.

Gardner, R. (1985). Social psychology and second language learning. The role of attitudes and motivation. Sage Publications, Ltd.

Imbernón, F. (2016). Nuevos escenarios, nuevos aprendizajes y, por supuesto, nueva formación del profesorado. Dosier Graó, 1, 56-59. https://bit.ly/3ZpO7Xr

Imbernón, F. (2019). La formación del profesorado de educación secundaria. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23, 3. http://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9302

Imbernón, F. (2020a). Desarrollo personal, profesional e institucional y formación del profesorado. Algunas tendencias para el siglo XXI. Qurriculum, 33, 49-67. http://doi.org/10.25145/j.qurricul.2020.33.04

Imbernón, F. (2020b). La formación permanente del profesorado: algunas inquietudes, evidencias y retos a superar. Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía, 5, 03-112. https://bit.ly/3LuSScm

Latorre, A. (2004). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó.

Llompart-Esbert, J. (2021). Lenguas, migraciones y escuela. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 94, 30-35. https://bit.ly/46dYrUI

Martin, G. R. R. (1996). Juego de Tronos. Plaza & Janés.

Nunan, D. (2004). Task-based language teaching. Ernst Klett Sprachen.

Rodríguez-Gonzalo, C. (2021). Una gramática escolar interlingüística. Hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües. Huarte de San Juan.

Filología y Didáctica de la Lengua, (21), 33-55. https://doi.org/10.48035/rhsj-fd.21.2

Rodríguez-Gonzalo, C. (2022a). La enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (EGRAMINT). Tavira: Revista electrónica de formación de profesorado en comunicación lingüística y literaria, 27, 1-14. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1104

Rodríguez-Gonzalo, C. (2022b). Situaciones de aprendizaje para la reflexión interlingüística. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 97, 41-46. https://bit.ly/48fKuHP

Ruiz Bikandi, U. (2006). La salida del topo: caminos de transformación práctica en un proceso formativo. Análisis de una entrevista. En A. Camps (Coord.), Diálogo e investigación en las aulas. Investigaciones en didáctica de la lengua (pp.221-241). Graó.

Varela, L., Gradaílle, R., y Teijeiro, Y. (2016). Ocio y usos del tiempo libre en adolescentes de 12 a 16 años en España. Educação e Pesquisa, 42(4), 987-999. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201612152404