El enfoque subnacional para la investigación de medios públicos en Argentina / Subnational View for Public Media Research in Argentina
Aportes metodológicos desde un estudio de caso / Methodological Contributions From Case Study
Abstract
Economic and technical media changes in Latin America demands new approaches about concentration and audiovisual diversity. There are a lot of research focused on media nation system, but there are few studies on provinces scenes, where questions concerning legitimacy, missions and possibilities of public media make another sense.
This paper presents results from an investigation in Argentina which analyzes institutional processes and content policies in Radio and Television Services from national university of Cordoba, a multimedia located in a dependent state on Buenos Aires production. Work contributions transcend the case and intend to be an antecedent for local TV and radio approach, that can be defined as proximity media.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Authors who have published with this journal accept the following terms:
- Authors shall retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which shall simultaneously be subject to the Creative Commons 3.0 Recognition License, which allows third parties to share the work as long as its author and first publication are indicated in this journal.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are permitted and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access).
References
ALBORNOZ, L. & CAÑEDO, A. (2016). Diversidad y televisión en Argentina: el caso del Programa Polos Audiovisuales Tecnológicos. Cuadernos de Información y Comunicación (CIC), Vol. 21, 179-200.
ALBORNOZ, L. & GARCÍA LEIVA, M. T. (Eds.) (2017). Diversidad e industria audiovisual: el desafío cultural del siglo XXI. México: Fondo de Cultura Económica.
ARROYO, L. Et al. (2012). Cajas mágicas. El renacimiento de la televisión pública en América Latina. Madrid: Editorial Tecnos.
BECERRA, M. (2015). De la concentración a la convergencia. Políticas de medios en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Editorial Paidós.
BECERRA, M. & MASTRINI, G. (2017). Medios en guerra. Balance, crítica y desguace de las políticas de comunicación 2003-2016. Buenos Aires: Editorial Biblos.
BECERRA, M. & MASTRINI, G. (2009). Los dueños de la palabra. Acceso, estructura y concentración de los medios en la América Latina del Siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo.
BUCCI, E., CHIARETTI, M. & FIORINI, A. M. (2012). Indicadores de calidad de las emisoras públicas: evaluación contemporánea. Serie Debates CI: comunicación e información, UNESCO. Recuperado de: bit.ly/2Crh0cl
CHAPARRO, M. (2014). Medios de proximidad: participación social y políticas públicas. Andalucía: Luces de Gálibo, Gorbs Edicions.
CIDH (2009). Informe de la Relatoría Especial para la Libertad de Expresión. Organización de los Estados Americanos (OEA). Recuperado de: http://bit.ly/2Nz8b51
CÓRDOBA, L. & MORALES, S. (Coord.) (2013). Aportes para el Desarrollo de la Televisión Digital Abierta. Informes de I+D del Programa Polos Audiovisuales Tecnológicos. Consumos y audiencias televisivas. Recuperado de: bit.ly/2WzFGZg
DE CHARRAS, D. Et al. (2016). Implementación del sistema de indicadores de calidad de emisoras públicas para la evaluación de la Televisión Pública Argentina. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Buenos Aires. Recuperado de: bit.ly/32620eb
DEFENSORÍA DEL PÚBLICO DE SCA (2016). Monitoreo de noticieros de la TV de aire de Córdoba. Informe Anual de 2015. Recuperado de: bit.ly/2N56bmi
DE MORAES, D. (2011). La cruzada de los medios en América latina. Gobiernos progresistas y políticas de comunicación. Buenos Aires: Editorial Paidós.
FERREIRA STEVANIM, L. (2013). O público em disputa: debates sobre a televisão pública nas políticas brasileiras de comunicação. Revista Eptic Online, Vol. 15 (2), 28-43. Recuperado de: bit.ly/2pwdVER
GUÉRIN, M. Et al. (2013). Pensar la televisión pública ¿Qué modelos para América Latina? Buenos Aires: La Crujía.
GUIMERÀ, J. A. (2017). Las televisiones locales. En AAVV, Televisión Abierta. Situación actual y Tendencias de futuro de la TDT. Recuperado de: bit.ly/33h9GMd
MARINO, S. (2016). El audiovisual ampliado. Buenos Aires: Ediciones Universidad del Salvador.
MASTRINI, G. (2013). Medios públicos y derecho a la comunicación. En G. MASTRINI, A. BIZBERGE & D. DE CHARRAS (Eds.), Las políticas de comunicación en el siglo XXI: nuevo y viejos desafíos. Buenos Aires: La Crujía.
MONJE, D., RIVERO, E. & ZANOTTI, J.M. (2017). Nuevas disputas por el Derecho a la Comunicación en Argentina: el giro a la derecha a partir de diciembre de 2015. En F. SIERRA CABALLERO (Comp.), Derecho a la comunicación, procesos regulatorios y democracia participativa en América Latina. CIESPAL, Quito.
MONJE, D. Et al. (2013). Otro territorio: emergencia, controversias y perspectiva en torno al emergente sector de medios públicos en Argentina a partir del año 2009. AVATARES de la comunicación y la cultura, Vol 6, 1-19. Disponible en: bit.ly/2WyJ46x
NEIMAN, G. & QUARANTA, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. VASILACHIS DE GIALDINO (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona, Gedisa.
ORTIZ DE ROZAS, V. (2016). Los estudios sobre política subnacional en Argentina: un recorrido por diferentes disciplinas y perspectivas. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Vol 50. Recuperado de: bit.ly/36llL4V
PICCO, E. (2013). Sistemas mediáticos subnacionales argentinos: heterogeneidad y diferencias en contextos neopopulistas. Íconos, Revista de Ciencias Sociales, Vol 45, 83-11.
RINCÓN, O. (2013). No son los contenidos, son las estéticas, las narrativas y los formatos. En AAVV, Pensar la televisión pública: ¿Qué modelos para América Latina? Buenos Aires: La Crujía.
UNESCO (2015). Proyecto de indicadores de viabilidad de los medios de comunicación, Programa Internacional para el Desarrollo de la Comunicación. Recuperado de: bit.ly/34yFADQ
UNESCO (2005). Convención sobre la promoción y protección de la diversidad de las expresiones culturales. Recuperado de: bit.ly/32kAycP
ZANOTTI, J.M. (2018). Medios públicos locales en reconversión. Experiencias de gestión y políticas de contenidos en los Servicios de Radio y Televisión de la Universidad Nacional de Córdoba (2007-2016) (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Córdoba.