Three suicidal ladies on the Spanish Romanticism stage
Abstract
The social, economic, political and religious disappointment brought about by the change from the Ancien Régime to the new bourgeois society was crystallized in a new mythology: romantic love. The appearance of heroes vanquished by the irrationality of their passion, which found no place in the usual profiles of masculinity, became known as the feminization of suicide. Thus, theoretically, love and death retreated to the realm of femininity. The images of women profiled by literary romanticism became stereotyped as they began to deserve one of the most beautiful dreams of Western culture. However, within the narrow margins of individuality that romantic heroines appropriate from the stereotype that conforms them, the collapse of the illusion may already be discerned. To address this question, a comparative study of three feminine suicides on the Spanish romantic theater stage are proposed here: Elvira’s (Macías), Leonor’s (El trovador) and Clara’s (Amor venga sus agravios).
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
ALBORG, J. L., Historia de la literatura española IV: el romanticismo, Gredos, Madrid, 1992.
ÁLVAREZ, A., El dios salvaje, Novaro, México DF, 1973.
ANDRÉS, Ramón, Historia del suicidio en Occidente, Península, Barcelona, 2003.
ARGULLOL, Rafael, «El Romanticismo hoy», Historia y crítica de la literatura española V/1: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
ARMSTRONG, Nancy y Leonard TENNENHOUSE (editores), The ideology of conduct. Essays on Literature and the History of Sexuality, Methuen, New York-London, 1987.
BÉDIER, Joseph, Tristán e Isolda, Ed. del Nuevo Extremo, Santiago de Chile, 1958.
BLANCO AGUINAGA, Carlos, Julio RODRÍGUEZ PUÉRTOLAS e Iris ZAVALA, Historia social de la literatura española (en lengua castellana) II, Castalia, Madrid, 1984.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel, Muérete ¡y verás!, El teatro español. Historia y Antología (desde sus orígenes hasta el siglo XIX). Tomo VII (el teatro español del siglo XIX: ciclo realista. La zarzuela y el «género chico»), Aguilar, Madrid, 1943.
BRONFEN, Elizabeth, Over Her Dead Body. Death, Femininity and the Aesthetic, Manchester University Press, Manchester, 1992.
BROWN, Ron M, The Art of Suicide, Reaktion Books, London, 2001.
CALDERA, Ermanno, «Los temas del teatro romántico», Historia y crítica de la literatura española V: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
——, «El teatro romántico juzgado por los románticos. (Itinerario del canon en el Semanario Pintoresco Español)», Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante, 2002, http://www.cervantesvirtual.com (consultado el 15 de julio de 2006).
DIEGO, Rosa de y Lydia VÁZQUEZ, Figuras de mujer, Alianza, Madrid, 2002.
DURKHEIM, Emile, Le suicide: Étude de sociologie, Quadrige / Presses Universitaires de France, Paris, 1983.
ELLMAN, Mary, Thinking about Women, Harcourt Brace Jovanovich Inc., New York, 1968.
ESPRONCEDA, José de, Amor venga sus agravios, Obras completas de D. José de Espronceda. BAE LXXII, Atlas, Madrid, 1954.
——, El estudiante de Salamanca, ed. Benito Varela Jácome, Cátedra, Madrid, 1974.
FREUD, Sigmund, «Contribuciones a la psicología del amor: Sobre un tipo particular de elección de objeto en el hombre», Obras Completas XI, Amorrortu, Buenos Aires, 1988a.
——, «Contribuciones a la psicología del amor: Sobre la más generalizada degradación de la vida amorosa», Obras Completas XI, Amorrortu, Buenos Aires, 1988b.
GARCÍA GUTIÉRREZ, Antonio, Simón Bocanegra, Obras escogidas de Don Antonio García Gutiérrez, Rivadeneyra, Madrid, 1866.
——, Venganza catalana. Juan Lorenzo, La Lectura, Madrid, 1925.
——, El trovador. Los hijos del tío Tronera, ed. Jean Louis Picoche, Alhambra, Madrid, 1979.
GARCILASO DE LA VEGA, Poesías castellanas completas, ed. Elías L. River, Castalia, Madrid, 1969.
GIES, David T., El teatro en la España del siglo XIX, Cambridge University Press, Cambridge, 1996.
HARTZENBUSCH, Juan Eugenio, Doña Mencía, Imprenta de D. José María Repullés, Madrid, 1838.
——, Los amantes de Teruel, ed. Ricardo Navas Ruiz, Espasa, Madrid, 1992.
HERRERO, Javier, «La teología romántica: el amor, la muerte y el más Allá», Historia y crítica de la literatura española V/1: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
HIGONNET, Margaret, «Suicide: Representations of the Feminine in the Nineteenth Century», Poetics Today, vol. 6, nº 1/2, The Female Body in Western Culture: Semiotic Perspectives (1985), pp. 103-118.
HOFFMAN BARUCH, Elaine, Women, Love and Power. Literary and Psychoanalytic Perspectives, New York University Press, New York, 1991.
KIRKPATRICK, Susan, «La evolución de Larra», Historia y crítica de la literatura española V: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
——, Las románticas: escritoras y subjetividad en España, 1835-1850, Cátedra, Madrid, 1991.
KUSHNER, Howard I., «Women and Suicide in Historical Perspective». Signs, vol. 10, nº 3 (Spring, 1985), pp. 537-552.
LA RUBIA PRADO, Francisco, Retorno al futuro: amor, muerte y desencanto en el Romanticismo español, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004.
LABANDEIRA FERNÁNDEZ, A. (editor), José de Espronceda. Teatro completo, Nacional, Madrid, 1982.
LARRA, Mariano José de, Obras de D. Mariano José de Larra (Fígaro) II, BAE CXXVIII, Atlas, Madrid, 1960.
——, Macías, eds. Luis Lorenzo-Rivero y George P. Mansour, Espasa, Madrid, 1990.
LÓPEZ ARANGUREN, José Luis, «La crisis de reajuste de la antigua a la nueva forma de existencia», Historia y crítica de la literatura española V: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
MARTÍNEZ DE LA ROSA, Francisco, La viuda de Padilla, Martínez de la Rosa. Obras dramáticas, ed. Jean Sarrailh, Espasa, Madrid, 1954.
——, La conjuración de Venecia, año de 1310, ed. María José Alonso Seoane, Cátedra, Madrid, 1993.
MARRAST, Robert, José de Espronceda y su tiempo, Crítica, Barcelona, 1989.
MATERNA, Linda, «Ideología y la representación de lo femenino en Don Álvaro o la fuerza del sino», Modern Language Studies, vol. 24, nº 3 (Summer, 1994), pp. 14-27.
MEDINA, Raquel, «Muérete ¡y verás! Propuesta para una comedia romántica», Hispania, vol. 75, nº 5 (Dec., 1992), pp. 1122-1129.
MENARINI, Piero, «Hacia El trovador», Historia y crítica de la literatura española V/1: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
MESONERO ROMANOS, Ramón de, «El romanticismo y los románticos», Obras de Don Mesonero Romanos III, BAE CC, Atlas, Madrid, 1967.
MINOIS, Georges, History of Suicide. Voluntary Death in Western Culture, The John Hopkins University Press, Baltimore, 1999.
ORTEGA Y GASSET, José, Estudios sobre el amor, Salvat, Estella (Navarra), 1971.
PACHECO, Joaquín Francisco, Alfredo: drama trágico en cinco actos, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, http://www.cervantesvirtual.com (consultado el 30 de noviem-bre de 2006).
PAZ, Octavio, Los hijos del limo, Seix Barral, Barcelona, 1974.
PEÑA, Aniano (editor), Don Juan Tenorio, José Zorrilla, Cátedra, Madrid, 2000.
PICOCHE, Jean-Louis, «El trovador y Los amantes de Teruel», Historia y crítica de la literatura española V: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
PRAZ, Mario, La carne, la muerte y el diablo en la literatura romántica, El Acantilado, Barcelona, 1999.
ROJAS, Fernando de, Comedia o tragicomedia de Calisto y Melibea, ed. Peter E. Russell, Castalia, Madrid, 1991.
ROMERO TOBAR, Leonardo, Panorama crítico del romanticismo español, Castalia, Madrid, 1994.
ROUGEMONT, Denis de, El amor y Occidente, Kairós, Barcelona, 1997.
——, Los mitos del amor, Kairós, Barcelona, 1999.
RUIZ CAPELLÁN, Roberto (editor), Tristán e Iseo, Béroul, Cátedra, Madrid, 1999.
RUIZ RAMÓN, Francisco, Historia del teatro español I (desde sus orígenes hasta 1900), Alianza, Madrid, 1967.
RUIZ SILVA, Carlos (editor), El trovador, Antonio García Gutiérrez, Cátedra, Madrid, 1985.
SALINAS, Pedro, «Espronceda: la rebelión contra la realidad», Historia y crítica de la literatura española: romanticismo y realismo V, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
SAMUELS, Daniel G, «Some Romantic Debts of Espronceda», Hispanic Review, vol. 16, nº 2 (Apr., 1948), pp. 157-162.
SÁNCHEZ, Roberto G, «Between Macías and Don Juan: Spanish Romantic Drama and the Mythology of Love», Hispanic Review, vol. 44, nº 1 (Autumn, 1976), pp. 27-44.
SEBOLD, Russell P., Cadalso: el primer romántico «europeo» de España, Gredos, Madrid, 1974.
——, «Amor sublime, precursor de la muerte: sobre la novela de Larra», Hispanic Review, vol. 66, nº 4 (1998), pp. 387-414.
SERRANO ASENJO, Enrique, «La encrucijada del Macías de Larra, entre plazos verosímiles y tiranas pasiones», MLN, vol. 115, nº 2 Hispanic Issue (Mar., 2000), pp. 340-354.
SHAKESPEARE, William, Romeo and Juliet, ed. G. Blakemore Evans, Cambridge University Press, Cambridge, 2003.
SHAW, Donald L., Historia de la literatura española. El siglo XIX, Ariel, Barcelona, 1983.
——, «El drama romántico como modelo literario e ideológico», Historia de la literatura española. Siglo XIX (I), vol. 8, dir. Víctor García de la Concha, Espasa, Madrid, 1997.
VALERA, Juan, «Del Romanticismo en España y de Espronceda», Juan Valera, Obras completas II, Aguilar, Madrid, 1961.
ZAVALA, Iris M., «La fortuna del teatro romántico», Historia y crítica de la literatura española V: romanticismo y realismo, ed. Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1982.
ZORRILLA, José, Don Juan Tenorio, ed. Luis Fernández Cifuentes, Crítica, Barcelona, 1993.