The syntax of the utterance: the case of como as discourse operator. Some contributions for teaching

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1107

Info

Camera Obscura: area investigations
1107
Published: 17-12-2023
PlumX

Authors

  • Laura Daniela Ferrari (AR) Universidad Nacional de General Sarmiento

Abstract

This work is part of a proposal that seeks, based on the analysis of the functioning of the particle como, to study the relations between structures that go beyond the sentence boundary. In the field of Spanish, the analyses of Garrido (2013, 2014), Rodríguez Ramalle (2014, 2015), Garrido and Rodríguez Ramalle (2015) take up the notion of constituent and integrate it in the analysis of structures that go beyond the sentential level. Fuentes Rodríguez (2017) and Fuentes Rodríguez and Gutiérrez Ordoñez (2019) propose the term macrosyntax and frame it within pragmatic linguistics. The aim of the article is to analyze the polyfunctional values of the discourse operator como and its variants como que and como si in an oral corpus of Argentine Spanish. Data from CORPES XXI have also been used. In a second instance, some suggestions are made about the teaching of grammar that integrates pragmatic-discursive aspects in a syntax of utterances. It is considered that, in the field of grammar teaching, it is necessary to start from semantic aspects, to account for the discursive and enunciative context of utterances and to encourage metalinguistic reflection, in order to identify the logical-semantic relations underlying coordination and subordination relations.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

This work has been funded by PICT 1-157-2790, based at the Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas "Dr. Amado Alonso", Universidad de Buenos Aires. Argentina.

How to Cite

Ferrari, L. D. (2023). The syntax of the utterance: the case of como as discourse operator. Some contributions for teaching. Tavira. Electronic Journal of Teacher Training in Linguistic and Literary Communication., (28), 1107. https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1107

References

Camps, A. (2020). Metalinguistic activity and learning grammar: Towards a teaching model based on reflexive activity. En A.

Camps y X. Fontich (Eds.), Research and teaching at the intersection. Navigating the territory of grammar and writing in the context of metalinguistic activity. (pp. 415- 431). Peter Lang.

Caffi, C. (1999). On mitigation. Journal of Pragmatics, 31(7), 881-909.

Caffi, C. (2007). Mitigation. Elsevier.

Cano Aguilar, R. (1995). Sintaxis histórica de la comparación en español. Universidad de Sevilla.

CORdeBA. Corpus de Buenos Aires. Universidad Nacional de La Plata. https://acortar.link/GY9LTE

CORPES XXI [en línea]. Corpus del Español del Siglo XXI (CORPES). https://www.rae.es

Cuervo Urisarri, R. (1998 [1946]). Diccionario de Construcción y Régimen de la lengua castellana. A. Roger y F. Chernoviz Libreros Editores.

De la Fuente García, M,. e Iglesias Bango, M. (2029). El modo verbal como operador del discurso. En Fuentes Rodríguez, C. y S. Gutiérrez Ordoñez (Eds.), Avances en Macrosintaxis. (pp.257-285) Arco Libros/ La Muralla.

Ferrari, L. (2019). Las oraciones subordinadas: criterios de reconocimiento y dificultades. Indicaciones para su enseñanza. Lenguaje y Textos. Revista de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, (50), 19-28.

https://doi.org/10.4995/lyt.2019.12324

Fleischman, S. (1998). Des jumeaux du discours: genre et like. La linguistique, 34(2), 31-47.

Fuentes Rodríguez, C. (2017). Macrosintaxis y Lingüística Pragmática. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 71, 5-34.

Fuentes Rodríguez, C. (2019). Categorías discursivas y segmentación en Macrosintaxis, en Fuentes Rodríguez, C. y S. Gutiérrez Ordoñez (Eds.) Avances en Macrosintaxis (pp. 15-66). Arco Libros/ La Muralla.

Fuentes Rodríguez, C., y Gutiérrez Ordoñez, S. (Eds.). (2019). Avances en Macrosintaxis. Arco Libros.

Gallego, A., y Gutiérrez Rodríguez, E. (2022). La subordinación en el Glosario de términos gramaticales. Teoría, didáctica y su aplicación a la escritura. TEJUELO. Didáctica De La Lengua y La Literatura. Educación, 35(2), 173-204. https://doi.org/10.17398/1988-8430.35.2.173

Garcia Folgado, M.J., Fontich Vicens, X., y Rodríguez Gonzalo, C. (2022). ¿Y si la gramática fuera útil? Aportaciones a la investigación sobre la enseñanza de la gramática y las prácticas reflexivas. TEJUELO. Didáctica De La Lengua Y La Literatura. Educación, 35(2), 1-13. http://doi.org/10.17398/1988-8430

Garrido, J. (2013). Léxico y argumentación en la estructura del discurso. En C. Llamas, C. Martinez Pasamar y M. Casado Velarde (Eds.), Léxico y argumentación en el discurso público actual. (pp. 105-127). Peter Lang.

Garrido, J. (2014). Unidades intermedias en la construcción del discurso. Estudios de Lingüística del español, 35, 94-111.

Garrido, J., y Rodríguez Ramalle, T.M. (2015). Constituyentes y relaciones en la oración y en el discurso. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 62, 199-225.

Gutiérrez Rodríguez, E. y Pérez Ocón, P. (2022). El sujeto de las formas no personales.

Caplletra, 73, 159-186. http://doi.org/10.7203/Caplletra.73.24637

Hernando Cuadrado, L. (2002). Sobre el funcionamiento de 'como' en español. Revista de Filología Románica, (19), 325-340.

Herrero Ruíz De Loizaga, F. (2005). Sintaxis histórica de la oración

compuesta en español. Gredos.

Iglesias Bango, M. (2018). Macrosintaxis: una propuesta sobre dimensiones, unidades y categorías. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, (75), 19-44. http://doi.org/10.5209/CLAC.61345

Mihatsch, W. (2010). Sincronía y diacronía del aproximador como.Revista Internacional de Lingüística Iberoamericana, 8(2), 175-201.

Mihatsch, W. y Hennecke, I. (2022). From Taxonomic to Pragmatic Uses of French Genre: Degrees of Prosodic Prominence as an Indicator of Pragmaticalization. En H. Vassiliadou and M. Lammert (Eds.), A Crosslinguistic Perspective on Clear and Approximate

Categorization. (pp.298-338) Cambridge Scholars Publishing

Real Academia española (2009). Nueva gramática de la lengua española. Espasa Libros.

Rodríguez Ramalle, T. M. (2014). Conexiones discursivas y subordinación: Recursos sintácticos y subordinación, Signo y Seña, (25), 261-263.

Rodríguez Ramalle, T. M. (2015). Las relaciones sintácticas. Editorial Síntesis.