The press as a source to history the teaching of grammar: the Revista de Instrucción Primaria (1849-1854)

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1106

Info

Camera Obscura: area investigations
1106
Published: 08-12-2023
PlumX

Authors

Abstract

This paper deals with one of the most neglected aspects of Language and Literature teaching as a discipline, and specifically the teaching of grammar: historical research. At the same time, it defends the relevance and necessity of using the pedagogical press as a primary source for the study of the process of gestation, development and institutionalisation of language teaching as a field of knowledge in Spain. To this end, a brief analysis is made of one of the first professional teaching publications, the Revista de Instrucción Primaria (1849-1854). In conclusion, this paper confirms the importance of the teaching press as a corpus of documents of undoubted value for investigating the professional field of language and grammar teaching in Spain.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

This research was funded by the research project La lengua y su enseñanza en la prensa española: de la ley Moyano al fin de la II República (1857-1939) (LinPePrensa II) Ref.: PID2021-126116NB-I00, financed by MCIN/ AEI/10.13039/501100011033/ and "FEDER Una manera de hacer Europa" and by the research project Las lenguas y su enseñanza en la prensa hispánica (1857-1939). Aportaciones para una historia del contacto lingüístico (ContactPres), Ref.: CIAICO/202222/193, funded by the Conselleria de Educación, Universidades y Empleo, Generalitat Valenciana.

How to Cite

García Folgado, M. J., & Garrido Vílchez, G. B. (2023). The press as a source to history the teaching of grammar: the Revista de Instrucción Primaria (1849-1854) . Tavira. Electronic Journal of Teacher Training in Linguistic and Literary Communication., (28), 1106. https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1106

References

Camps, A. (2000). Objecte, modalitats i àmbits de la recerca en Didàctica de la Llengua. En Camps, A., Ríos, I. y Cambra, M. (eds.). Recerca i formació en Didàctica de la Llengua (pp. 9-21). Graó.

Checa Godoy, A. (2002). Historia de la prensa pedagógica en España. Universidad de Sevilla.

Ezpeleta Aguilar, F. (2015-2016). La prensa pedagógica del XIX como fuente para historiar la didáctica de la lengua. Ianua. Revista Philologica Romanica, 15-16, 159-171.

Ezpeleta Aguilar, F. (2018). Leer y escribir en la escuela del XIX. Prensa pedagógica y Didáctica de la Lengua. Biblioteca Nueva.

García Folgado, M. J. (2012). Gramática y legislación educativa. En A. Zamora Aguilar (ed.). Reflexión lingüística y lengua en la España del XIX: marcos, panoramas y nuevas aportaciones (pp. 247-268). Lincom.

García Folgado, M. J. (2020). Creencias y actitudes sobre la lengua de enseñanza en la España del siglo XIX. En M. Rivas Zancarrón y V. Gaviño Rodríguez (eds.). Creencias y actitudes ante la lengua en España y América (siglos XVIII y XIX) (pp. 67-84). Iberoamericana.

García Folgado, M. J. (2022). La enseñanza de la gramática como práctica reflexiva: aproximación histórica Tejuelo, 35(2), 15-44. https://doi.org/10.17398/1988-8430.35.2.15

Garrido Vílchez, G. B. (2023a). Antonio Valcárcel, un gramático “de folletín”. Contextualización y análisis de las entregas gramaticales del ciclo temático (1858-1859). En V. Gaviño Rodríguez y M. Silvestre Llamas (eds.). De eruditos, maestros, polemistas y otras figuras en la prensa del XIX: Estudios sobre la lengua y su enseñanza (pp. 215-242). Síntesis.

Garrido Vílchez, G. B. (2023b). Vías de canalización de la enseñanza gramatical en el siglo XIX: el binomio prensa-lengua y el fenómeno de la “gramática por entregas”. Tejuelo, 37, 195-218. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.195

Garrido Vílchez, G. B. y García Folgado, M. J. (2022). Lengua y enseñanza en la prensa decimonónica. El debate en torno a los posesivos. Beiträge zur Geschichte der Sprachwissenschaft, 32(2), 233-267.

Gutiérrez Cuadrado, J. (1988). La lengua en los Anales de primera enseñanza. Descripción de un ejemplo de la ideología, ciencia y cohesión grupal de la prensa decimonónica. En Actas del II Simposio de Enseñanza e Historia de las Ciencias (pp. 143-172). SEHCYT.

Hernández Díaz, J. M. (2013). Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo en España: conceptualización y géneros textuales. En J. M. Hernández Díaz (ed. lit.), Prensa pedagógica y patrimonio histórico educativo: contribuciones desde la Europa mediterránea e Iberoamérica (pp.15-32). Universidad de Salamanca.

Hernández Ramos, P. (2017). Consideración teórica sobre la prensa como fuente historiográfica. Historia y comunicación social, 22(2), 465-477. https://doi.org/10.5209/HICS.57855.

López Valero, A. (1993). Posibles líneas de investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura. Lenguaje y Textos, 3, 11-17.

Mainer Baqué, J. (2009). La forja de un campo profesional: pedagogía y didáctica de las ciencias sociales en España (1900-1970). CSIC.

Mejías Alonso, A. y Arias Coello, A. (1998). La prensa del siglo XIX como medio de difusión de la literatura hispanoamericana. Revista General de Información y Documentación, 8(2), 241-257.

Montoro del Arco, E. T. (2019). Métodos y modelos de representación del análisis sintáctico en la gramática escolar española (siglos XIX y XX). En A. Zamorano Aguilar et. al. (eds.). Historiografía de la reflexión sintáctica: metaanálisis y estudios en torno al español (pp. 303-335). Lincom.

Puche Lorenzo, M. A. (2019). El periodismo del siglo XIX ante la lengua español. C. Marimón y M. I. Santamaría (eds.) Ideologías sobre la lengua y medios de comunicación escritos. El caso del español (pp. 115-130) Peter Lang.

Rabazas Romero, T. (2008). La política educativa y su repercusión en la pedagogía normalista de la segunda mitad del siglo XIX. En A. Tiana Ferrer (ed.). El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas (pp. 293-305). UNED.

Zamorano Aguilar, A. (2012). La Ideología, como marco lingüístico-filosófico, en la teoría gramatical de Joaquín de Avendaño (1812-1886). En V. Eilers e I. Zollna (eds.). La recepción de la ideología en la España del XIX (pp. 64-104). Nodus.