Revisiting Attilio Rossi and the Militant Criticism in Sur: Buenos Aires 1936-1938

Número

Downloads

Article abstract page views:  399  

DOI

https://doi.org/10.25267/Trocadero.2020.i32.11
PlumX

Authors

  • Maria Victoria Streppone (IT) Universidad Ca' Foscari de Venecia

Abstract

This paper analyzes the figure of the Italian artist Attilio Rossi as an art critic between 1936 and 1938 in the Argentinian magazine Sur. It investigates how his articles contributed to the professionalization of the figure of the specialized critic and marked the beginning of militant criticism in the city of Buenos Aires. Based on the analysis from interdisciplinary sources, Rossi is considered part of a relentless creative diaspora between Argentina and Italy and addresses the issue of cultural identity reflected in art by interweaving significant relationships between the two countries on the opposite sides of the ocean.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Streppone, M. V. (2020). Revisiting Attilio Rossi and the Militant Criticism in Sur: Buenos Aires 1936-1938. Trocadero. Revista Del Departamento De Historia Moderna, Contemporánea, De América Y Del Arte, (32), 220–238. https://doi.org/10.25267/Trocadero.2020.i32.11

References

BENJAMIN, Walter: La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, México D.F, Itaca, 2003.

CARAMEL, Luciano y ROSSI, Pablo: “Regesto”, L.C. (Coord.), Attilio Rossi. Le opere 1933-1994, Milán, Giunti, 1996.

CARRÀ, Carlo y SOFFICI, Ardengo: Lettere 1913-1929. Carlo Carrà-Ardengo Soffici, Feltrinelli, 1983.

COSTA, María Eugenia: “La trayectoria de Attilio Rossi en los albores del diseño editorial moderno en Argentina (1935-1950)”, Caiana, n. 12 (Primer semestre 2018).

DE ARTEAGA, Alicia: “El otro sueño americano”,La Nación, [consultado: octubre 2017]Disponible en http: www.lanacion.com.ar/cultura/el-otro-sueno-americano-nid467286.

KING, John.: Sur: A Study of the Argentine Literary Journal and its Role in the Development of a Culture, 1931–1970, New York, Cambridge University Press, 1986.

MAINETTI, Giulia: “L’Esperienza di Campo Grafico”, L.C. (Coord.), Attilio Rossi. Le opere 1933-1994, Milán, Giunti, 1996.

MALLEA, Eduardo: “Rossi en Buenos Aires”, Sur, n. 30 (marzo 1937).

OCAMPO, Victoria: Testimonios. Novena serie, Buenos Aires, Editorial Sur, 1970.

PACHECO, Marcelo y CRISPOLTI, Enrico: Arte Astratta Argentina, Bergamo-Buenos Aires, Gamec-Proa,2002.

PETTORUTI,Emilio: “Finesy organizaciones delossalonesdearte”, Sur, n. 12 (septiembre 2013).

ROSSI, Attilio: “Emilio Pettoruti en la Galerìa Nordiska”, Sur, n. 25 (octubre 1936).

ROSSI, Attilio: “Omaggio a Victoria”, AA.VV, Testimonios sobre Victoria Ocampo, Buenos Aries, Héctor Basaldúa, 1962.

ROSSI, Attilio: “Para iniciar una sección de críticade arte”, Sur, n. 16 (enero 1936).

ROSSI, Attilio: “Para iniciar una sección de críticade arte”, Sur, n. 18 (marzo 1936).

ROSSI, Attilio: “Primera exposición de dibujos y grabados abstractos en la Galería Moody”, Sur, n. 28 (enero, 1937).

ROSSI, Attilio: “Primera exposición de dibujos y grabados abstractos en la Gallería Moody”, Sur,n. 28 (enero 1937).

ROSSI, Attilio: “Raquel Forner en la Galería Müller”, Sur, n. 22 (julio 1936), p. 87.

ROSSI, Attilio: “Una idea”, Sur, n. 40 (febrero 1938).

ROSSI, Attilio:“Primeraexposicióndedibujosygrabadosabstractos enlaGalleríaMoody”, Sur, n. 28(enero 1937).

ROSSI, Pablo: “Attilio Rossi e Campo Grafico una lezione di modernità”, Milán, Ed. Privata, 2013.

ROSSI, Pablo: “Attilio Rossi, la pasión por el libro”,L.G.M. (Coord.),Cómo se imprime un libro. Grafistas e impresores en Buenos Aires 1936-1950,Madrid,TalleresdeSgraf,2018.

ROSSI, Pablo: 2012, Alla scoperta delle lettere perdute di Attilio Rossi, Milán, Ed. Privata, 2012.

ROSSI, Pablo: Alla scoperta delle «Lettere perdute» di Attilio Rossi, Milán, Ed. Privata, 2012.

SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel y OLIVERA ZALDUA, María: “La Colección Austral: 75 años de cultura en el bolsillo (1937-2012)”, Palabra Clave(La Plata), vol. 1, n. 2 (2012).

SARLO, Beatriz: Una modernità periferica. Buenos Aires 1920-1930, Macerata, Quodlibet Studio, 2005.

SUÁREZ GUERRINI, Florencia: “La crítica de arte argentina en los márgenes de la modernización cultural: Attilio Rossi y la intervención de la revista Sur”, s.n., s.l., (2017).