Effect of interactivity in educational videos in order to improve definition of sustainability
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DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2023.v5.i1.1303Info
Abstract
From Higher Education we guessed in our students, future teachers and social educators, a lack of knowledge about what sustainability is. The biggest lack in the definition is that they are missing “the rights of future generations” according to the definition of the Bruntland Report, valid three decades ago and summarized in the Declaration of Principles of the Earth Summit. In order to respond to this deficiency, the objective of educating for sustainable development arises, in the sense of responsibility towards present and future generations. The diagnosis was carried out within the framework of a Learning and Service (ApS) project. In the context of the ecological crisis that afflicts and threatens the 21st century, we set out to consolidate the concepts of “sustainability” and “sustainable development” among our students with the desire to integrate responsibility skills in their training process. For its achievement we use a mixed qualitative and quantitative methodology with N=128 students. As instrumental support we use PlayPosit and Comica. The report reveals how interactivity improves the results, with 66% of expected responses. However, the lack of interactivity in the same audiovisual presents data with hardly any variations.
Keywords: pedagogical innovation; responsibility; university; interactive video.
Efecto de la interactividad en vídeos educativos sobre la mejora de la definición del concepto de sostenibilidad
Resumen:
Desde la Educación Superior se detecta en el estudiantado, futuros maestros y educadores sociales, un desconocimiento sobre qué es la sostenibilidad. La mayor carencia en la definición es la eliminación “responsabilidad hacia las generaciones futuras” de acuerdo con la definición del Informe Bruntland, vigente hace tres décadas y resumida en la Declaración de Principios de la Cumbre de la Tierra. Para dar respuesta a esta carencia, se plantea el objetivo de educar para el desarrollo sostenible en la competencia sentido de responsabilidad hacia las generaciones presentes y futuras. El diagnóstico se realizó en el marco de un proyecto de Aprendizaje y Servicio (ApS). En el contexto de la crisis ecológica que azota y amenaza el siglo XXI, se propuso consolidar los conceptos “sostenibilidad” y “desarrollo sostenible” entre el estudiantado y con la voluntad de integrar competencias de responsabilidad en su proceso formativo. Para su logro se utilizó una metodología mixta cualitativa y cuantitativa con un N=128 estudiantes. Se ha utilizado la herramienta de vídeo interactivo PlayPosit y Comica como instrumento para revelar si las respuestas incluían el concepto de responsabilidad hacia futuras generaciones tras la visualización del vídeo. Los resultados revelan cómo la interactividad mejora los resultados, con un 66 % de respuestas esperadas. Sin embargo, la falta de interactividad en el mismo audiovisual presenta resultados sin apenas variaciones.
Palabras clave: innovación pedagógica; responsabilidad; universidad; vídeo interactivo.
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Copyright (c) 2023 Paula Gil Ruiz, Bienvenida Sánchez Alba
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