Teacher involvement in Primary education on Environmental Education
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2024.v6.i1.1203Info
Abstract
Increasingly, various agencies, as well as current educational plans are committed to comprehensive learning about environmental education. With this perspective, this work aims to analyze attitudes and values of Primary Education teachers. For this purpose, three interviews were carried out with three teaching experts, which allowed us to refine a questionnaire that allows us to analyze teacher involvement in environmental education. This questionnaire was administered to a sample of 110 active Primary Education teachers from the autonomous community of Aragón (Spain). The results show a committed teaching staff, but with a notable lack of training. Among the proposals added by the teaching staff, the most outstanding idea has been the need for a Center Project to involve the greatest number of agents in the educational community.
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Ana Aragüés Díaz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Alsina, A. y Calabuig, M. T. (2019). Vinculando educación matemática y sostenibilidad: implicaciones para la formación inicial de maestros como herramienta de transformación social. Revista de Educación ambiental y Sostenibilidad 1(1), 1203-1220.
Ayes-Ametller, G. N. (2010). La educación ambiental por el desarrollo sostenible en la Educación Técnica y Profesional. VARONA, (50), 45-50.
Castro, C. y Rivera, T. (2020). Educación ambiental en la escuela primaria: Una experiencia de aprendizaje socio ambiental situado. Revista CPU-e, (30), 34-59.
Comisión Brundtland (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Informe Brundtland.
Doria Rojas, M. L. y Agudelo Arteaga, K. (2024). La Educación Ambiental desde las voces de los maestros del Departamento de Córdoba. Un estudio cualitativo. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (55), 398–301.
Gijón Cuello, A. (2003). Problemas ambientales y educación ambiental en la escuela. Centro Nacional de Educación Ambiental. 91, 1-24.
Gutiérrez, J. y Marcén, C. (2021). Sostenibilidad basada en evidencias y compromisos educativos de alfabetización ambiental. Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT).
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953.
Martínez Castillo, R. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual Revista Electrónica Educare, 15,1, 197-111.
Novo, M. (1998). La educación ambiental: Principios básicos desde el punto de vista ético. La educación ambiental: Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Editorial Universitas, S.A.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. La UNESCO quiere que la educación ambiental sea un componente clave de los planes de estudio para 2025. 2021.
Saidón, M. y Claverie, J. A. (2016). Percepciones de docentes y directores sobre los factores que promueven u obstaculizan la educación ambiental en escuelas del Área Metropolitana de Buenos Aires. Ciência & Educação (Bauru), 22(4), 993-1012.
Salcido, E. C. y Núñez, T. R. (2020). Educación ambiental en la escuela primaria: Una experiencia de aprendizaje socioambiental situado. Revista CPU-e, 30, 34-59.
Traversa-Tejero, I. P. y González, R. J. (2022). Medio ambiente, educación ambiental y formación de profesores en la multidimensionalidad. Revista de Educación ambiental y Sostenibilidad 4(2), 2201-2213.