Evolution of concept of environment in students of basic education on training
![](https://revistas.uca.es/public/journals/37/article_5259_cover_es_ES.jpg)
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i2.2202Info
Abstract
The present study explores the evolution of the notion of the environment that Chilean pedagogy students deploy in basic education, throughout the development of a constructivist workshop on Environmental Education (EA), assuming the need to update it in Chile. In theoretical terms, the review of various positions regarding the understanding of the environment and its identification, through methodologies considered with the complexity of environmental phenomena, gave way to the use of these depending on the type of notion considered, their frequency along of work and the degree of complexity that they acquired over time. In this sense, the results obtained, show a progressive development of the notions of environment in students, which increase in quantity and complexity, an auspicious condition before the problem exposed for Chile.
Keywords: Conceptual Change, Environment, Environmental Education, Teaching training.
Keywords
Downloads
License
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Avendaño, V. y Albores, I. (2014). La educación ambiental. Entre la modernidad y la posmodernidad. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. Documento de Internet. Visitado 24-11-2019.
Blaxter, L., Hughes, C. y Tight, M. (2010). Cómo se hace una investigación. Madrid: Editorial Gedisa.
Bonil, J., Calafell, G., Granados, J., Junyent, M. y Tarín, R. (2012). Un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 145-163.
Bravo, W. (2011). Estudio de los conocimientos de los profesores sobre educación ambiental. Revista de Didáctica Ambiental, 9, 57-71.
Burgos, O. Gutiérrez, J. y Perales, F. (2012). La evaluación de la calidad en las ecoescuelas: un estudio comparado entre Chile y España. Revista Interciencia, 37(5), 340-347.
Burgos, O. Perales, F. y Gutiérrez, J. (2010). Evaluación de la calidad de los establecimientos educativos incorporados al sistema nacional de certificación ambiental de la provincia de Bio-Bio (Chile). Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 14(2), 213-240.
Calafell, G. y Bonil, J. (2014). Identificación y caracterización de las concepciones de medio ambiente de un grupo de profesionales de la educación ambiental. Revista Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 205-225.
Calafell, G. y Junyent, M. (2017). La idea vector y sus esferas: una propuesta formativa para la ambientalización curricular desde la complejidad. Revista Teoría Educativa, 29(1), 189-216.
Camus, P. y Hajek, E. (1998). Historia Ambiental De Chile. Santiago de Chile: Andros Impresores.
Chopra, S. (2015). Integrating Environmental and Science Education: Issues and Possibilities. Educational Quest: An International Journal of Education and Applied Social Sciences, 6(2), 111-116.
Correa, N. y Rodrigo, M. (2001). El cambio de perspectiva conceptual en las teorías implícitas sobre el medio ambiente. Revista Infancia y Aprendizaje, 24(4), 461-474.
Flechsig, K. y Schiefelbein, E. (2003). 20 Modelos Didácticos para América Latina. Washington, DC: Secretaría General de la Organización de Estados Americanos.
Gonzales, J. (2001). El paradigma interpretativo en la investigación social y educativa: nuevas respuestas para viejos interrogantes. Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación,15, 227-246.
Gonzales, R. y Lárez, J. (2009). Aproximación a los elementos para potenciar la Educación científica y la Educación ambiental: Reflexiones desde la praxis. Revista de Investigación, 33(68), 251-274.
Gutiérrez Pérez, J. , Pozo Llórente, T. y Fernández Cano, A. (2002). Los estudios de caso en la lógica de la investigación interpretativa. Revista Arbor, 171(675), 533–557.
Gutiérrez, J. y Pozo, T. (2006). Modelos teóricos contemporáneos y marcos de fundamentación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 41, 21-68.
Ministerio del Medio Ambiente (2009). Política Nacional de Educación para el Desarrollo Sustentable. Santiago de Chile. Documento de Internet. Visitado el 24 – 11 - 2019
Mora, W. (2012). Educación en ciencias y educación ambiental: necesidad de una relación mutuamente beneficiosa. Revista EDUCyT, nº Extraordinario. Diciembre.
Mosquera, C. (2011). La investigación sobre la formación de profesores desde la perspectiva del cambio didáctico. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(6), 265-282.
Muñoz, A. (2014). Environmental education in Chile, a pending task. Revista Ambiente & Sociedade, 17(3),175-194.
Ponce, M. y Vega, G. (2009). Evaluación de la educación ambiental en la enseñanza secundaria municipal de Talca, Chile. Revista Neuma: Revista de Música y Docencia Musical, 2(2), 202-217.
Pujol, R. M. (2003). Didáctica de las ciencias en la educación primaria. Madrid: Editorial Síntesis.
Ripple, W. Wolf, C. Newsome, T. Galetti, M. Alamgir, M. Crist, E. and 15.364 scientist signatories from 184
countries. (2017). World scientists’ warning to humanity: a second notice. BioScience, 67(12), 1026-1028.
Rivero, A., Martín del Pozo, R., Solís, E., Azcárate, P. y Porlán, R. (2017). Cambio del conocimiento sobre la enseñanza de las ciencias de futuros maestros. Revista Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 29-52.
Rizoma (s.f.). Què és per a tu el medi? Barcelona: Rizoma Educació. Documento de Internet. Visita 24-11-2019.
Rodríguez Marín, F., Fernández Arroyo, J. y García Díaz, J. (2014). Las hipótesis de transición como herramienta didáctica para la Educación Ambiental. Revista Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 303-318.
Sauvé. L. (2004). Una cartografía de corrientes de educación ambiental. En M. Sato e I. Carvalho (Orgs.), A pesquisa em educação ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em formação. Porto Alegre, Brasil: Artmed. Documento de Internet. Visita: 24-11-2019
Sauvé, L. (2010). Educación científica y educación ambiental: un cruce fecundo. Revista Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 5-18.
Sauvé, L. (2013). Hacia una educación ecocientífica. Revista Tecné, Episteme y Didaxis, 34, 7-12.
Silva, E. (1996). Democracy, Market Economics, and Environmental Policy in Chile. Journal of interamerican studies and world affairs, 38(4), 1-33.
Squella, M. (2001). Environmental Education to Environmental Sustainability. Educational Philosophy and Theory, 33(2), 217-230.
Terrón, E. (2004). La educación ambiental en la educación básica, un proyecto inconcluso. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 34(4), 107-164.
Torres, L., Benavides, J., Latoja, C. y Novoa, E. (2017). Presencia de una Educación Ambiental basada en conocimiento, actitudes y prácticas en la enseñanza de las ciencias naturales en establecimientos municipales de la ciudad de Los Ángeles, Chile. Revista Estudios Pedagógicos, 43(3), 311–323.