Teacher´s digital competence as a catalyst for sustainable ICT consumption
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https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i2.2602Info
Abstract
Information and communication technologies has an environmental impact due to their production, consumption and final disposal as electronic waste. The current international health crisis caused by the COVID-19 pandemic has accelerated the digitization of educational practice and has underlined the need for a proper digital teaching competence, where the environmental impact of ICT devices has to be addressed, as indicated in the point 4.4 of the Spanish Common Framework of Digital Teaching Competence developed by INTEF. This research combines quantitative and qualitative research techniques as well as a descriptive and explanatory analytical exploration to study the development of the competences of the Spanish Framework in the online courses offered by the platform AprendeINTEF from 2017 to 2020 (n=205). Additionally, the promotion of the competence 4.4 in the selected courses was analyzed in detail. It is identified that the study of the environmental impact of ICT devices in the researched courses remains insufficient compared to the development of other competences of the Spanish Framework. Therefore, a more comprehensive work on the environmental impact of ICT devices is urged to establish a digital citizenship prepared to face the social, economic and environmental challenges of the 21st century.
Keywords: Media education; Information and communication technologies; Information literacy; Environmental education; Distance education; Information and communication technologies; Computer literacy
La competencia digital docente como clave para un consumo sostenible de las TIC en el contexto de la crisis climática global
Resumen: Las tecnologías de la información y la comunicación generan un impacto material en el entorno con su producción, consumo y posterior desecho en forma de basura electrónica. Debido al contexto actual de crisis internacional generada por la pandemia del coronavirus COVID-19, se ha acelerado la digitalización de la actividad educativa, subrayando la necesidad de que la competencia digital docente aborde la cuestión medioambiental de los dispositivos TIC, tal y como figura en el punto 4.4 del Marco Común de Competencia Digital Docente del Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (INTEF). En esta investigación se combinan técnicas cuantitativas y cualitativas, y se aplica un procedimiento analítico descriptivo y explicativo para estudiar el nivel de desarrollo del Marco Común en los cursos ofrecidos por la plataforma online AprendeINTEF desde 2017 a 2020 (n=205) focalizándose en la competencia 4.4. Los resultados muestran que la divulgación en estos cursos del impacto medioambiental de la tecnología sigue siendo minoritaria en contraste con el desarrollo de otras competencias del Marco, lo que muestra la necesidad de implementar perspectivas críticas en la consolidación de la competencia digital docente, incluyendo el impacto material de las TIC, como condición imprescindible para contribuir a la consolidación de una ciudadanía digital preparada para los retos que presenta el siglo XXI.
Palabras clave: Enseñanza de los medios de comunicación; Tecnologías de la información y de la comunicación; Alfabetización informática; Educación ambiental; Educación a distancia.
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Copyright (c) 2022 Javier González-de-Eusebio, Alejandro Carbonell-Alcocer, Manuel Getrudix, Fernando Tucho
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