Education for sustainable development and perception of the university community: Simón Bolívar University case
Downloads
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2023.v5.i1.1301Info
Abstract
Education for sustainable development in the university context is understood as the promotion and search for balance between the components that make up the ecological, social and economic dimensions, and their equitable viability in the long-term university function. To promote sustainability, the university community must participate, in this sense, in this research it has been proposed as an objective to reveal the perception of the university community about the institution's commitment to education for sustainable development. The study responds to the interpretive, ethnographic paradigm, qualitative approach, descriptive scope, mixed design, with demonstrations and field work, which required the summary of a validated and piloted questionnaire, applied electronically to two groups of participants, academic staff and administrative staff in managerial positions, and workers and students in representative positions, belonging to the Sartenejas headquarters. The data obtained were transcribed, categorized, grouped and regrouped by subcategories, according to the interpretive procedure, which required the elaboration of a structured repertoire of categories. For the analysis of the collected data, the content analysis method was obtained. The Simón Bolívar University, in the opinion of its community, requires the participation of the authorities and its entire management team to promote education for sustainable development throughout the university's core function, since it is evident that it is far from sustainability.
Keywords: Education for sustainable development, university community, university function, perception.
Educación para el desarrollo sostenible y percepción de la comunidad universitaria: Caso Universidad Simón Bolívar
Resumen: La educación para el desarrollo sostenible, en el contexto universitario, se entiende como lapromoción y búsqueda del equilibrio entre los componentes que integran las dimensionesecológica,socialyeconómica,ysuviabilidaddeformaequitativaenlafunciónuniversitaria a largo plazo. Para promover la sostenibilidad debe participar la comunidaduniversitaria, por lo que en esta investigación se han propuesto como objetivos develar lapercepción de la comunidad universitaria sobre el compromiso de la institución con la educación para el desarrollo sostenible y el conocimiento que tienen sobre el termino de educación para el desarrollo sostenible. El estudio responde al paradigmainterpretativo, etnográfico, enfoque cualitativo, alcance descriptivo, de diseño mixto, conmuestreo y trabajo de campo, lo que requirió el diseñó de un cuestionario, aplicado vía electrónica a dos grupos de participantes, personal académico yadministrativos en cargos directivos y, obreros y estudiantes en cargos de representación,pertenecientes a la sede Sartenejas. Los datos obtenidos se transcribieron, categorizaron,agruparon y reagruparon por sub-categorías, según procedimiento interpretativo, lo querequirió la elaboración de un repertorio estructurado de categorías. Para el análisis de losdatosrecogidosseutilizóelmétododeanálisisdecontenido.LaUniversidad SimónBolívar en opinión de su comunidad requiere de la participación de lasautoridades y de todo su equipo directivo para impulsar la educación para el desarrollosostenible en toda la función universitaria ya que se evidencia distanciamiento de lasostenibilidad.
Palabras clave: Educación para el desarrollo sostenible; comunidad universitaria; función universitaria; percepción.
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2023 María Eugenia Gutiérrez Mijares, Nila Coromoto Pellegrini Blanco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Alba, D., Barbeitos, R., Barral, M. T., Benayas, J., Blanco D., Domènech X., Fernández, I., Florensa i Botines, A., García, F., López, N., & Ysern, P. (2012). Estrategias de sostenibilidad y responsabilidad social en las universidades españolas: una herramienta para su evaluación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 59-75. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19916/19400
Albareda-Tiana, S., Vidal-Raméntol, S., Pujol-Valls, M., & Fernández-Morilla, M. (2018). Holistic approaches to develop sustainability and research competencies in pre- service teacher training. Sustainability, 10(10), 3698. https://doi.org/10.3390/su10103698
Alegre, S. I. (2007). La importancia de la participación ciudadana a través de la educación ambiental para la mitigación del cambio climático a nivel local. DELOS Desarrollo Local Sostenible, 3(7). https://www.eumed.net/rev/delos/07/sia.pdf
Álvarez, C. Á., & Maroto, J. L. S. F. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de antropología, 28(1). http://hdl.handle.net/10481/20644
Artaraz, M. (2002). Teoría de las tres dimensiones de desarrollo sostenible. Ecosistemas, 11(2). https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/614
Azcárate, P., Navarrete, A., & García-González, E. (2012). Aproximación al nivel de inclusión de la sostenibilidad en los curricula universitarios. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 16(2). http://www.ugr.es/~recfpro/rev162ART7.pdf
Bauer, M., Bormann, I., Kummer, B., Niedlich, S., & Rieckmann, M. (2018). Sustainability governance at universities: Using a governance equalizer as a research heuristic. Higher Education Policy, 31(4), 491-511. https://doi.org/10.1057/s41307-018-0104-x
Benayas, J. (2014). Resumen Ejecutivo. Proyecto RISU. Definición de indicadores para la evaluación de las políticas de sostenibilidad en Universidades Latinoamericanas. Trabajar juntos para progresar juntos. Universidad Autónoma de Madrid. https://digi.usac.edu.gt/edigi/pdf/digital-02.pdf
Caeiro, S., Sandoval Hamón, L. A., Martins, R., & Bayas Aldaz, C. E. (2020). Sustainability assessment and benchmarking in higher education institutions—A critical reflection. Sustainability, 12(2), 543. https://doi.org/10.3390/su12020543
Capponi, N. F., Ahlert, A., Dal’Asta, D., & Fiirst, C. (2021). Educação ambiental e Agenda 2030: percepção de gestores de uma rede de ensino básico e superior privado. Research, Society and Development, 10(3), e3210312895-e3210312895. https://doi.org/10.33448/rsd-v10i3.12895
Castro, R. de (2000). Naturaleza y funciones de las actitudes ambientales. Estudios de psicología, 22(1), 11-22. https://doi.org/10.1174/021093901609569
Chacón, R. M., & Pellegrini-Blanco, N. C. (2017). El paradigma de la sostenibilidad, un enfoque educativo. La experiencia en la Universidad Simón Bolívar, Venezuela. Ágora de heterodoxias, 3(1), 66-83. https://core.ac.uk/download/pdf/270308753.pdf
Chaves, V. E. J., & Weiler, C. C. (2016). Los estudios de casos como enfoque metodológico. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2). https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/54
Cones, J., & Hayes, S. (1980). Environmental Problems. Behavioral Solutions. Brooks/Cole Publishing Company.
Corraliza, J., & Martín, R., (2000). Estilos de Vida, actitudes y comportamientos ambientales. Medio Ambiente y Comportamiento Humano, 1(1), 31-56. http://mach.webs.ull.es/PDFS/VOL1_1/VOL_1_1_c.pdf
Fernández, A. (2017). Educación para la sostenibilidad: Un nuevo reto para el actual modelo universitário. Research, Society and Development, 7(4), 174165. https://www.redalyc.org/journal/5606/560659011001/560659011001.pdf
Gabaldon, A. J. (2006). El Desarrollo Sostenible. La salida de América Latina. Editorial Grijalbo-Corporación Andina de Fomento (CAF).
García, M. G., & García, M. J. C. (2017). La contribución de la universidad al desarrollo de prácticas inclusivas: dilemas y propuestas para avanzar compartiendo. Revista de Educación Inclusiva, 5(1). https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/226/220
Guba, E. (1990). The paradigm dialog. Sage publications.
Gutiérrez, J., Calvo, S., & Benayas, J. (2006). Educación para el desarrollo: evaluación de retos y oportunidades del decenio 2005-2014. Revista Iberoamericana de Educación, 40, 25-69. https://www.redalyc.org/pdf/800/80004003.pdf
Gutiérrez, M. E., & Pellegrini, N. (2022). Sistema integral en educación para el desarrollo sostenible una propuesta para instituciones de Educación Superior. Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 8(15), 181-203. http://doi.org/10.55560/ARETE.2022.15.8.9
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P (2006). Metodología de la Investigación (4°Ed). McGraw-Hill.
Leal Filho, W. (2009). La educación para la sostenibilidad: iniciativas internacionales. Revista de Educación, Número extraordinario, 263-277. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:f00db625-ad50-4963-93d3-a93720c7a812/re200912-pdf.pdf
Leal Filho, W. (2010).Teaching sustainable development at university level: current trends and future needs. Journal of Baltic Science Education, 9(4), 273-284. http://www.scientiasocialis.lt/jbse/files/pdf/vol9/273-284.Leal-Filho_Vol.9_No.4.pdf
Leal, W., Shiel, C., & Paço, A. D. (2015). Integrative approaches to environmental sustainability at universities: an overview of challenges and priorities. Journal of Integrative Environmental Sciences, 12(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/1943815X.2014.988273
Meadows, D., Meadows, D., Randers, J & Beherens, W. (1972). The limits to growth. A report for THE CLUB OF ROME´S project on the predicament of manking. Potomac Associates Book. http://www.donellameadows.org/wp-content/userfiles/Limits-to-Growth-digital-scan-version.pdf
Minguet, P. A., & Solís, A. U. (2019). Educación y Sostenibilidad en la Universidad de Valencia: construyendo futuro desde el pasado. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1202-1202. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1202
ONU (2015). Agenda 2030. Asamblea General de la Organización de Naciones Unidas.
Penagos, W. M. M. (2009). Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible ante la crisis planetaria: demandas a los procesos formativos del profesorado. TED: Tecné, Episteme y Didaxis, 26, 7-35. https://doi.org/10.17227/ted.num26-416
Pernía, J. (2016). Orientaciones educativas ambientales para un modelo de universidad sustentable en la UCAB a partir de su comunidad de aprendizaje. Tesis doctoral en Educación. Universidad Católica Andrés Bello.
PNUMA, (1999). Perspectivas del Medio Ambiente Mundial. https://www.cbd.int/doc/meetings/nr/rw5nr-la-01/other/rw5nr-la-01-pnuma-es.pdf
Raigada, J. L. P. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1-42.
Sachs, J. D. (2015). La era del desarrollo sostenible. Ediciones Deusto.
SDSN. The Sustainable Development Solutions Network, Australia/Pacific (2017). Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Australia, New Zealand and Pacific Edition.
SDSN. The Sustainable Development Solutions Network, Australia/Pacific (2020). Networks in Action. Australia, New Zealand and Pacific Edition.
UNESCO, (2003). Educación para Todos en América Latina: un objetivo a nuestro alcance; informe regional de monitoreo de EPT 2003. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000147423
UNESCO, (2004). Decenio de Naciones Unidas para la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-2014). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141629_spa
Vilches, A., & Gil-Pérez, D. (2018). La educación para la Sostenibilidad: un instrumento esencial para la necesaria reorientación de la formación inicial y continua del profesorado. En A. F. Cachapuz, A. Shigunov Neto, & I. Fortunato (Org.), Formação inicial y continuada de professores de ciências: o que se pesquisa no Brasil, Portugal e Espanha, (pp. 299-317). Edições Hipótese.
Yin, R. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications.