Use of the Conceptual Prism in Reading Comprehension for Students with Learning Barriers.

DOI
https://doi.org/10.25267/chamariz.2024.i2.1106Info
Abstract
The study focuses on strengthening reading comprehension in high school students with learning barriers through the implementation of the conceptual prism. The main objective is to evaluate the effectiveness of this pedagogical strategy in improving reading comprehension in this student group. To achieve this, a participatory action research approach was employed, involving 25 students with various learning barriers such as ADHD, autism, and intellectual disability. Diagnostic and formative tests were conducted, activities based on the conceptual prism were applied, and levels of literal, inferential, and critical comprehension were evaluated. Preliminary results show significant progress at all levels of comprehension, with notable improvements in students' ability to make inferences and critical analyses. Finally, it is important to highlight the formative approach in evaluation and the use of the conceptual prism as an effective tool to improve reading comprehension in high school students with learning barriers.
Keywords
How to Cite
References
Ávila-Vásquez, Manuel Oswaldo, & López, Julia Natalia. (2021). El proceso lógico-inferencial como estrategia para la lectura crítica de textos argumentativos en básica secundaria. Discusiones Filosóficas, 22(39), 135-155. Epub March 28, 2022.https://doi.org/10.17151/difil.2021.22.39.8
Brito Ramos , Y. B. . (2020). La lectura crítica como método para el desarrollo de competencias en la comprensión de textos. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 243–264. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1358
Casa-Coila, Manuela Daishy, Salluca, Marisol Yana, Mamani Jilaja, Dometila, Alanoca Gutierrez, Rebeca, & Perez Argollo, Katia. (2022). Evaluación formativa en el proceso enseñanza y aprendizaje durante la pandemia COVID-19. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1729-1741. Epub 30 de septiembre de 2022.https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.449
Castillo Lobo, L. (2020). La lectura inferencial como estrategia para fortalecer el pensamiento crítico. Revista Neuronum, 6(3), 187-194. Consultado de https://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/280
Covarrubias Pizarro, P. (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación: una propuesta para su clasificación. En J.A. Trujillo Holguín, A.C. Ríos Castillo y J.L. García Leos (coords.), Desarrollo Profesional Docente: reflexiones de maestros en servicio en el escenario de la Nueva Escuela Mexicana (pp. 135-157), Chihuahua, México: Escuela Normal Superior Profr. José E. Medrano R
Espinosa Pulido, Aidee. (2020). Las estrategias de lectura y su incidencia en la comprensión lectora de estudiantes de una universidad pública del noroeste de México. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(21), e004. Epub 09 de marzo de 2021.https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.689
Franco Gallego, D. V. (2024, 11 - 13 de abril). El prisma conceptual como herramienta para el fortalecimiento de la lectura crítica. [Presentación de contenido] Congreso Internacional de Educación e Innovación (CIEI), Santiago, Chile. Universidad Andrés Bello (UNAB, Chile), Universidad de Granada (UGR, España) y EDU4ALL.
Fernández-Portero, I. (2020). Diseño Universal para el Aprendizaje: un paradigma para el desarrollo de las habilidades lectoras en lenguas extranjeras a través de las redes afectivas. Tejuelo 32, 7-36. Doi: https://doi.org/10.17398/1988-8430.32.7
Hernández Chicuasuque, Y. C., & Cartagena Bermúdez, M. A. (2020). La crónica femenina como estrategia para el fortalecimiento de la lectura literal, inferencial y crítica en estudiantes de grado 11° de dos instituciones educativas de Kennedy (Tesis doctoral, Corporación Universitaria Minuto de Dios). https://hdl.handle.net/10656/10460
Herrera Fernández, María del Mar, Matés Llamas, Carmen, Farzaneh Peña, Diana, & Barrado Fernández, Sandra. (2021). Caminando hacia la Inclusión a través de la Investigación Acción Participativa en una Comunidad Educativa. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 15(2), 135-153. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782021000200135
Herrera-Rodríguez, José Ignacio, y Guevara-Fernández, Geycell Emma. (2022). El diagnóstico psicopedagógico: De la clasificación del estudiantado a la identificación de barreras para el aprendizaje y la participación. Revista Electrónica Educare, 26(1), 443-463. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.24
Herrera Puello, C y Pernett Deulufeut, H. (2022). Fortalecimiento del nivel literal de la comprensión lectora, a través del uso de Podcast, en estudiantes de grado Cuarto en la Institución Educativa José de la Vega, en Cartagena - Bolívar. Universidad de Cartagena.
Machuca, D., Bert Valdespino, J., & Alvarado Crespo, M. (2022). Barreras para el aprendizaje, la participación y los apoyos naturales. Algunos retos asumidos desde la UNAE. IV Congreso Internacional De La Universidad Nacional De Educación, 397-404. Recuperado a partir de https://congresos.unae.edu.ec/index.php/ivcongresointernacional/article/view/623
Menacho Carhuamaca, J. D., & Cadenillas Albornoz, V. (2021). Viaje de estudios, organizadores gráficos en el pensamiento crítico en estudiantes universitarios. PsiqueMag, 10(1), 76–89. https://doi.org/10.18050/psiquemag.v10i1.2641
Salazar-Rodríguez, A. M. . (2020). Comprensión de textos en la escuela: ¿aún es importante la aplicación de organizadores gráficos para desarrollarla?. REVISTA EDUSER, 7(2), 110–118. https://doi.org/10.18050/eduser.v7i2.2543
Yero Chávez, Rebeca, Collado Sánchez, Nancy, & Franco García, María Elena. (2020). La interdisciplinariedad como perspectiva metodológica para el desarrollo del componente pragmático del lenguaje en la educación preescolar. Conrado, 16(77), 495-499. Epub 02 de diciembre de 2020. Recuperado en 11 de junio de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000600495&lng=es&tlng=pt.