The ads corner in costumbrista literature
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2024.i30.07Info
Abstract
The ads corner, an informative and advertising format, simbolyzes the processes of commercialization of public opinion and society which took place in the 19th century’s second half. An intermedial and multimodal space benefitting from the perceptive conditions of public space, this means of communication allows us to acknowledge some of the economic, social and cultural changes taking place in Spain and Latin America during the 19th century. Visual culture (paintings, illustrations), as well as different genres of «costumbrista» or Panoramic writings, represented and interpreted this semiotic space on several occasions. We will focus our analysis on two Costumbrista articles, «Esquina de Avisos» (1865), from the Colombian author José María Vergara y Vergara, and «La conquista de la esquina» (1896), from the Mexican writer Ángel de Campo Valle. 19th century cultural tensions, as well as the competition for attracting attention in a public space, characterized by message proliferation, are two processes identified and represented in Costumbrista writings.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
ADAM, Jean-Michel y Marc Bonhomme (2000), La argumentación publicitaria. Retórica del elogio y de la persuasión, Madrid, Cátedra.
ANÓNIMO (1865), «Esquina de avisos», El Mosaico, año 4, nº 5, sábado 25 de febrero de 1865, pp. 33-34.
CAMPO, Ángel de (2003), Kinetoscopio. Las crónicas de Ángel de Campo, Micrós, en El Universal (1896), México, Universidad Nacional Autónoma de México. Estudio preliminar, compilación y notas de Blanca Estela Treviño.
CAMPO, Ángel de (1897), «La conquista de la esquina», El Universal, tomo XIII, 2ª época, nº 103, 14 de mayo, p. 1.
CRARY, Jonathan, (2008), Suspensiones de la percepción, Madrid, Akal.
CUVARDIC GARCÍA, Dorde (2018), «El caleidoscopio en la literatura española», Káñina, vol. 42, nº 1, pp. 65-87.
CUVARDIC GARCÍA, Dorde (2017), «El caleidoscopio en la literatura y en la crítica literaria latinoamericana: Funciones expresivas de un dispositivo visual», Alba de América, vol. 36, nº 68-69, pp. 25-48.
FERNÁNDEZ DE LIZARDI, José Joaquín (2008), El Periquillo Sarniento, Madrid, Cátedra. Edición de Carmen Ruiz Barrionuevo.
FLORES, Antonio (1863), Ayer, hoy y mañana, o la fe, el vapor y la electricidad. Cuadros sociales de 1800, 1850 y 1899. Tomo I. Madrid, Imprenta del establecimiento de Mellado.
FLORES, Antonio (1863), Ayer, hoy y mañana, o la fe, el vapor y la electricidad. Cuadros sociales de 1800, 1850 y 1899. Tomo II. Madrid, Imprenta del establecimiento de Mellado.
FLORES, Antonio (1893), Ayer, hoy y mañana, o la fe, el vapor y la electricidad. Cuadros sociales de 1800, 1850 y 1899. Tomo II. Barcelona, Montaner y Simón, editores.
GONZÁLEZ STEPHAN, Beatriz y Jens ANDERMAN (2006), «Introducción», en Beatriz González Stephan y Jens Anderman (eds.), Galerías del progreso. Museos, exposiciones y cultura visual en América Latina, Rosario, Beatriz Viterbo, pp. 7-25.
JAKOBSON, Roman (1982), Lingüística y poética, Madrid, Cátedra.
LAFUENTE, Modesto (1842), Viajes de Fr. Gerundio, por Francia, Bélgica, Holanda y orillas del Rhin. Tomo I, Madrid, Establecimiento tipográfico Calle del Sordo.
LARRA, Mariano José de (1992), Artículos, Madrid, Cátedra.
MARTÍNEZ PINZÓN, Felipe (2019), «Estudio introductorio. Un pueblo para la nación hispano-católica: el Museo de Cuadros de Costumbres y Variedades de José María Vergara y Vergara», en: José María Vergara y Vergara (editor, 1866); Felipe Martínez Pinzón (edición académica, estudio y notas), Museo de Cuadro de Costumbres y Variedades, Bogotá, Universidad de los Andes – Universidad del Rosario, pp. XIX-LXIII.
MENDOZA, Daniel (1964), «Un llanero en la capital», Antología de costumbristas venezolanos del siglo XIX, Caracas, Ediciones del Ministerio de Educación. Dirección de Cultura y Bellas Artes, pp. 92-106.
MESONERO ROMANOS, Ramón de (1851), Escenas matritentes, Madrid, Imprenta y Librería de Gaspar y Roig.
PELUFFO LINARI, Gabriel (2024), Mesa revuelta. Iconografía y escritura en el espacio alegórico del siglo XIX, Discurso de ingreso a la Academia: Academia Nacional de Letras, https://bit.ly/3LnDmyQ
PÉREZ GALDÓS, Benito (2001 [1871]), «El artículo de fondo», 13 cuentos, Madrid, Editorial Edaf. Edición de Esteban Gutiérrez Díaz Bernardo.
RIVERA, José María (1854), «El cajista», en Varios Autores, Los mexicanos pintados por sí mismos, México, Imprenta de M. Murguía y Ca, pp. 166-176.
RUIZ CHATAING, David (2001), «Prólogo», en Haydée Miranda Bastidas y David Ruiz Chataing (comps.), Hojas sueltas venezolanas del siglo XIX, Caracas, Universidad Central de Venezuela, pp. 11-23.
STAROBINSKI, Jean (2001), Acción y reacción: vida y aventuras de una pareja, México, Fondo de Cultura Económica.
URDANETA, Alberto (1883-1884), «De Bogotá a Caracas. Cartera de viaje. Segunda parte. En Venezuela», Papel Periódico Ilustrado, año III, 1883-1884, pp. 93-95.
VERGARA Y VERGARA, José María (1865), «Esquina de avisos», El Mosaico, año 4, nº 2, 4 de febrero de 1865, pp. 9-10.
VERGARA Y VERGARA, José María (1866), «Esquina de avisos», en Museo de Cuadros de Costumbres. Tomo I, Bogotá, Impreso por Foción Mantilla, pp. 407-410.
VV. AA. (1840-1841), Les Français peints par eux-mêmes, Paris, L. Curmer, éditeur.
Imágenes
AGUIRRE, Manuel Benito Aguirre (1841), Los niños pintados por ellos mismos, Madrid, Ignacio Boix.
ANÓNIMO (1854), «Una esquina de Madrid el 19 de julio», La Ilustración, nº 286, 21 de agosto, p. 324.
ARRIETA, José Agustín. (1865), «Escena de mercado: La Sorpreza», https://bit.ly/4cCouso
CAFFERTY, James (1857), «Newsboy Selling The New York Herald», https://bit.ly/3zEdMmD.
FLIPART, Charles-Joseph (1779), Mesa revuelta con pinturas, zonfonía, libros y otros objetos de trampantojo. Óleo sobre tela. Museo Nacional del Prado.
GARCÍA RAMOS, José (1884), Baile por bulerías. Óleo sobre tela, https://bit.ly/3zH5IkU
GARCÍA RAMOS, José (1885) Pareja de baile sevillana, https://bit.ly/4cvCa8p
GAVARNI, Paul (dibujo); LAVIEILLE, Jacques Adrien (grabado en madera) (1840), Les Français peints par eux-mêmes (vol. I), Paris, León Curmer.
PARRY, John Orlando (1835), «A London Street Corner», Watercolour, Alfred Dunhill Collection. https://bit.ly/3xU5J4w