The Print and Boolshop of Mayol's widow & sons and their theatre masterpieces
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2018.i24.09Info
Abstract
In the mid-nineteenth century, in Barcelona, the widow of Joaquín Mayol, with the help of her children, took forward the print and bookshop bequeathed by her husband after his death. Consolidated its prestige as bookbinders, printers and bookshellers, the Mayol, who specialized in the system of sale by delivery and subscription, edited several collections of works in the decade of the forties; among witch stands out, for the number of published texts and the period of time covered (1847-1853), an important collection of theater pieces witch they called «Joyas del Teatro», wich would become one of the most original and representative dramatic series of Romantic Spain.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
ARTÍS, José (1946), El Gran Teatro del Liceo, Barcelona, Montaner y Simón.
BALAGUER, Víctor (1888), Las calles de Barcelona en 1865 (complemento de la Historia de Cataluña), t. II, Barcelona, Imp. y Fund. de Manuel Tello.
BOTREL, Jean-François (2006), «L’acclimatation du roman pupulaire français en Espagne», en Angels Santa (coord.), Réception de la littérature française en Espagne. Oeuvres et Critiques, Tübingen, XXXI, 2, pp. 9-23, http://botrel-jean- francois.com/Novela_roman/Acclimatation.html
BRUGAROLAS BONET, Oriol (2016), «El comercio de partituras en Barcelona entre 1792 y 1834: de Antonio Chueca a Francisco Bernareggi», Anuario Musical, Nº 71, pp. 163-178.
COMAS I GÜELL, Montserrat (2009), La impremta catalana i els seus protagonistas a l’inici de la societat liberal (1800-1833) (Tesis doctoral), Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
COTARELO, Emilio (1928), «Editores y galerías de obras dramáticas en Madrid en el siglo XIX», Revista de la Biblioteca, Archivo y Museo, año V, nº 18, pp. 121-139.
ELÍAS MOLINS, Antonio (1889), Diccionario biográfico y bibliográfico de escritores y artistas catalanes del siglo XIX, t. I, Barcelona, Administración Calle de Santa Mónica, 2.
GONZÁLEZ SUBÍAS, José Luis (2010), «El legado bibliográfico del teatro romántico español: imprentas y editores», en R. Gutiérrez Sebastián y B. Rodríguez Gutiérrez (eds.), Desde la platea. Estudios sobre el teatro español decimonónico, Santander, PUbliCan, pp. 115- 131.
GONZÁLEZ SUBÍAS, José Luis (2012), «Nineteenth-century Spanish theatre: The birth of an industry», en Maria M. Delgado y David T. Gies (eds.), A History of Theatre in Spain, Cambridge, University Press, pp. 211-243.
GONZÁLEZ SUBÍAS, José Luis (2013), «La edición teatral en el siglo XIX», Las Puertas del Drama, 41, http://www.aat.es/elkioscoteatral/las-puertas-del-drama/drama-41/la-edicion-teatral-en- el-siglo-xix/
LLANAS, Manuel (2004), Història de l’Edició a Catalunya. L’edició a Catalunya: el segle XIX, Barcelona, Gremi d’Editors de Catalunya.
MARTÍNEZ MARTÍN, Jesús A. (2002), «El mercado editorial y los autores. El editor Delgado y los contratos de edición», en Marie-Linda Ortega (ed.), Escribir en España entre 1840 y 1876, Madrid, Visor, pp. 13-33.
MENARINI, Piero (2010), Al descorrerse el telón… Catálogo del teatro romántico español: autores y obras (1830-1850), Rimini, Panozzo Editore.
QUINEY, Aitor (2008), «Del relligat manual a l’enquadernació industrial i el relligat artístic de bibliòfil», en Pilar Vélez (ed.), L’exaltació del llibre al vuitcents: art, industria i consum a Barcelona, Barcelona, Biblioteca de Cataluña-Ayuntamiento de Barcelona, pp. 125- 150.
QUINEY, Aitor (2010), La encuadernación artística catalana, 1840-1929, Barcelona, UOC, http://www.cch.cat/pdf/quiney_01.pdf
VÉLEZ, Pilar (ed.) (2008), L’exaltació del llibre al vuitcents: art, industria i consum a Barcelona, Barcelona, Biblioteca de Cataluña-Ayuntamiento de Barcelona.
VERNEDA RIBERA, Meritxell (2006), Joan Amills i Costa. Gravador de lámines fines (Tesina), Bellaterra, Departament d’Història de l’Art, Universitat Autònoma de Barcelona.
VERNEDA RIBERA, Meritxell (2012), L’art gràfic a Barcelona. El llibre il.lustrat 1800-1843, Barcelona, Departament d’Història de l’Art i de Musicologia, Facultat de Filosofia i Lletres, Universidad Autónoma de Barcelona.
VERNEDA RIBERA, Meritxell (2015), «Joan Amills i Costa (Ripoll, ca.1800-Barcelona, 1853)», Locus amoenus, 13, pp. 91-105.
VINDEL, Francisco (1942), Escudos y marcas de impresores y libreros en España durante los siglos XV a XIX (1485-1850), Barcelona, Orbis.