Francisco Ugalde Pardo (1901-1978), editorial cartoonist. From portatrist of the life in Zaragoza to theatre cartoonist

Número

Downloads

Article abstract page views:  264  

DOI

https://doi.org/10.25267/Trocadero.2021.i33.10
PlumX

Authors

Abstract

This paper offers an approach to the figure and work of the cartoonist Francisco Ugalde Pardo (Tarazona, Zaragoza, 1901–Madrid, 1978). Specifically, the focus is on his collaboration as a graphic artist for the Zaragoza-based newspaper Heraldo de Aragón (1925-1928), which had a significant number of readers. In February 1929, he moved to Madrid to join the ABC newspaper—and other publications—where he developed his style and achieved personal renown. The artist has been the object of partial studies focused on his career in Madrid as a theatre caricaturist, while little is known of his roots in this increasingly prestigious art. Ugalde was an excellent caricaturist in a brilliant period of Spanish cartoon art and we owe him the testimony of the figures that attracted the focus of the city life of the time.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Vázquez Astorga, M. (2022). Francisco Ugalde Pardo (1901-1978), editorial cartoonist. From portatrist of the life in Zaragoza to theatre cartoonist. Trocadero. Revista Del Departamento De Historia Moderna, Contemporánea, De América Y Del Arte, (33), 214–246. https://doi.org/10.25267/Trocadero.2021.i33.10

References

AA.VV. Steinlen, París 1900 (catálogo de exposición). Madrid: Fundación Mapfre, 2006.

BANTA, Martha. Barbaric Intercourse. Caricature and the culture of conduct, 1841-1936. Chicago: University of Chicago Press, 2003.

BAUDELAIRE, Charles. Lo cómico y la caricatura. Madrid: Visor, 1988.

BORDERÍA ORTIZ, Enrique, MARTÍNEZ GALLEGO, Francesc A. y Gómez Mompart, Josep Ll. (eds.). El humor frente al poder. Prensa humorística, cultura política y poderes fácticos en España (1927-1987). Madrid: Biblioteca Nueva S.L., 2015.

CAPDEVILA, Jaume. Bagaría. La guerra no fa riure. Caricatures antifeixistes a La Vanguardia (1936-1939). Barcelona: Dux Editorial, 2007. Catálogo Ilustrado del Salón de Humoristas. VI Salón de Humoristas. Madrid: Casa Gal, marzo de 1920.

CLAVERÍA JULIÁN, Josefina. Un siglo de humor gráficos (1862-1962). Zaragoza: Biblioteca Aragonesa de Cultura, 2006.

CHAMPFLEURY, Jules. Le musée secret de la caricature. París: E. Dentu, 1888.

FERNÁNDEZ CLEMENTE, Eloy y FORCADELL, Carlos. Historia de la prensa aragonesa. Zaragoza: Guara Editorial, 1979.

FRANCÉS, José. El año artístico 1923-1924. Madrid: Editorial Mundo Latino, 1925.

FRANCÉS, José. El año artístico 1925-1926. Barcelona: Editorial Lux, 1928.

FRANCÉS, José. Los dibujantes e ilustradores españoles contemporáneos. Madrid: Blass, S.A. Tipográfica, 1945.

GARCÍA GUATAS, Manuel (dir.). Félix Gazo, 1899-1933. Huesca: Diputación Provincial, 1990.

HERNÁNDEZ LATAS, José Antonio (dir.). Luis Pablo Sanz Lafita «Rodio» (1902-1996). Zaragoza: Universidad de Zaragoza, 2000.

HOFMANN, Werner. Caricature. From Leonardo to Picasso. Londres: Crown, 1957.

LE MEN, Ségolène (dir.). L’art de la caricature. París: Presses Universitaries de Paris-Nanterre, 2011.

LÓPEZ RUBIO, José. La otra generación del 27. Madrid: Real Academia Española, 1983.

MARCOS VILLALÓN, Emilio. Luis Bagaría: entre el arte y la política. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.

OROBON, Marie-Angèle y LAFUENTE, Eva (coords.). Hablar a los ojos: Caricatura y vida política en España (1830-1918). Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2021.

PASTECCA. Dibujando caricaturas: Barcelona: Ediciones CEAC, S.A., 1990.

RODRÍGUEZ DE LA FLOR, José Luis. Humoristas españoles de vanguardia de los años veinte.

Pozuelo de Alarcón (Madrid): Academia de Humor, 1997.

RUBIO JIMÉNEZ, Jesús. Retratos en blanco y negro. La caricatura de teatro en la prensa (1939-1965). Madrid: Centro de Documentación Teatral, 2008.

VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica. Manuel Bayo Marín. Zaragoza: Gobierno de Aragón. Departamento de Educación, Cultura y Deporte, 2004.

VERAS SANZ, Francisco Javier. Cien años de ilustraciones en Heraldo de Aragón, 1895-1995. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 1995.

FORCADELL, Carlos. La consolidación de la prensa durante la Restauración (1874-1931). Un marco general para la prensa aragonesa. En DUEÑAS LABARIAS, Juan Antonio y SERRANO DOLADER, Alberto (dir.-coords.). Historia el periodismo en Aragón. Zaragoza: Diputación de Zaragoza. Diputación de Huesca. Diputación de Teruel. Asociación de la Prensa de Zaragoza, 1990.

VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica y CARRETERO CALVO, Rebeca. Instantáneas de un ´Paraíso de recreo´ en Zaragoza: el desaparecido Petit Park –luego Saturno Park– (1916-1925). En HERNÁNDEZ LATAS, José Antonio (ed.). II Jornadas sobre Investigación en Historia de la Fotografía. 1839-1939: Un siglo de fotografía. Zaragoza: Institución Fernando el Católico. Excma. Diputación Provincial de Zaragoza, 2018, pp. 303-314.

VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica. Cafés históricos de Madrid como espacios de reunión y de arte para los humoristas: la exposición de caricaturas de Sirio en el café de Castilla (1929). En CHAVES MARTÍN, Miguel Ángel (ed.). Visiones urbanas. Madrid: Grupo de Investigación Arte, Arquitectura y Comunicación en la Ciudad Contemporánea. Universidad Complutense,

, pp. 853-860.

BOTREL, Jean-François. La risa por la risa. El ejemplo del Madrid Cómico (1883-1897). IC. Revista Científica de Información y Documentación. 2015, 12, pp. 59-78.

DALMAU, Pol y BURDIEL, Isabel. La imagen pública del poder. Escándalos y causas célebres en Europa (siglos XIX-XX) (presentación). Historia y Política. 2018, 39, pp. 17-22.

GARCÍA GUATAS, Manuel. La caricatura en la prensa antes y después de una guerra: Manolo del Arco (1909-1971). Artigrama. 2000, 15, pp. 461-481.

VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica. José Borobio y el dibujo humorístico. Artigrama. 2000, 15, pp. 411-460.

VÁZQUEZ ASTORGA, Mónica. El diario madrileño ABC y los humoristas españoles. El concurso “Del ingenio español” de 1928. Artigrama. 2002, 17, pp. 419-445.