Educación Ambiental (EA): Impulsando el Desarrollo Sostenible a través del Aprendizaje Autónomo (AA) en Biología
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2025.v7Y.i1.1303Info
Abstract
Autonomous learning is key in science and technology education, which in turn is essential for the technological development of any country, it is considered as the result of the union between learning and teaching strategies between students and teachers, which leads the student to learn at their own pace and established goals. The objective of the study was to know how third semester students of the Bachelor's Degree in Biology improve their scientific skills through autonomous learning by identifying the learning strategies they employ. A qualitative phenomenological research was used within the subject of non-arthropod invertebrates evaluating field activities in a coastal marine area of the city of San Francisco de Campeche. The main results show that the students' learning strategies contemplated a greater familiarity with the measuring equipment, high confidence among classmates when they were in an environment different from a classroom, greater organization among them and the use of recording materials together with information analysis equipment; improving the knowledge of the marine organisms under study.
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2025 Gerardo Alfonso Avilés Ramírez, Delfina Margarita Chan-Uc, Mirsha Gabriela Magaña-Cruz, Norma Laura Rodríguez Ávila

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Albornoz, M., & Barrere, R. (2021). Educación superior, ciencia y tecnología: ¿información comparable? Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 33(1), 156-177. https://doi.org/10.54674/ess.v33i1.329
Arauco-Mandujano, E., Tolentino-Quiñones, H., & Mandujano-Ponce, K. (2021). Aprendizaje autónomo en la educación de jóvenes y adultos. Digital Publisher CEIT, 6(5-1), 31-33. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.5-1.706
Caballero-Cantú, J. J., Chávez-Ramírez, E. D., López-Almeida, M. E., Inciso-Mendo, E. S., & Vergaray, J. M. (2023). El aprendizaje autónomo en educación superior. Revisión sistemática. Salud, Ciencia y Tecnología, 3, 391. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023391
Cabrera-Ruiz, I. (2009). Autonomía en el aprendizaje: Direcciones para el desarrollo en la formación profesional. Revista Electrónica «Actualidades Investigativas en Educación», 9(2), 1-22.
Chávez-Manzanillas, C. A. (2023). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y su aporte en la Educación Ambiental ecuatoriana. Mentor, revista de investigación educativa y deportiva, 2(4), 110-136. https://doi.org/10.56200/mried.v2i4.5175.
Crispín-Bernardo, M. L., Doria-Serrano, María del C., Rivera-Aguilera, A. B., De la Garza-Camino, M. T., Carrillo-Moreno, S., Guerrero-Guadarrama, L., Patiño-Domínguez, H., Caudillo-Zambrano, L., Fregoso-Infante, A., Martínez-Sánchez, J., Esquivel-Peña, M., Loyola-Hermosilla, M., Costopoulos-de la Puente, Y., & Athié-Martínez, M. J. (2011). Aprendizaje autónomo. Orientaciones para la docencia (1era ed.). Universidad Iberoamericana. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/dcsyp-uia/20170517031227/pdf_671.pdf
Espinal-Montalván, M. E., & Sanz-Martínez, O. (2023). Estrategia didáctica para fortalecer el aprendizaje autónomo de los estudiantes de segundo de Bachillerato. MQRInvestigar, 7(3), 76-98. https://doi.org/10.56048/mqr20225.7.3.2023.76-98
Estrada Araoz, E., Huaypar Loayza, K., & Mamani Uchasara, H. (2020). La educación ambiental y el manejo de residuos sólidos en una institución educativa de Madre de Dios, Perú. Ciencia Amazónica (Iquitos), 8(2), 239-252. https://doi.org/10.22386/ca.v8i2.300
Flores-Rivera, L. D., & Meléndez-Tamayo, C. F. (2017). Variación de la autonomía en el aprendizaje, en función de la gestión del conocimiento, para disminuir en los alumnos los efectos del aislamiento. Revista de Educación a Distancia (RED), 54, 1-15. https://doi.org/10.6018/red/54/7
Fuster-Guillen, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones 7(1), 201-229. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), .43-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44031103
González Barajas , L. J., & D’silva Signe, F. J. (2024). Educación Ambiental en Instituciones Educativas Rurales de San Andrés, Santander: una perspectiva integral de los Proyectos Ambientales Escolares (PRAE). Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 10222-10248. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10334
Maldonado-Sánchez, M., Aguinaga-Villegas, D., Nieto-Gamboa, J., Fonseca-Arellano, F., Shardin-Flores, L., & Cadenillas-Albornoz, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7(2), 415-439. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.290
Meza-Salcedo, G., Mesa, L. X., & Leal-Pérez, P. A. (2023). Educación ambiental y formación ciudadana en los proyectos ambientales escolares. Del discurso a la participación. Educación y Humanismo, 25(45), 36-57. https://doi.org/10.17081/eduhum.25.45.6297
OCDE. (2022). Perspectivas de la OCDE sobre Ciencia, Tecnología e Innovación 2021. Oportunidades en tiempos de crisis (1era ed.). Universidad Anáhuac. https://www.oecd.org/sti/OECD-STI-Outlook-2021-Spanish.pdf
Peinado-Camacho, J. D. J. (2020). Experiencias del profesorado acerca del aprendizaje autónomo en estudiantes de modalidad a distancia y el uso de recursos digitales. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20), e030. https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.645
Puya-Lino, A., Ruíz-Rabasco, Y., & García-Espinoza, M. (2021). Autorregulación académica y aprendizaje autónomo en la enseñanza virtual de la carrera de Educación Básica de la Universidad Estatal Península de Santa Elena. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 9(2), 33-39. https://doi.org/10.26423/rcpi.v9i2.426
Quispe Grajeda, B., & Villafuerte Álvarez, C. A. (2023). Aprendizaje autónomo y el pensamiento creativo en los estudiantes. Revista de Climatología, Edición Especial Ciencias Sociales 23, 2570-2576. https://doi.org/10.59427/rcli/2023/v23cs.2570-2576
Ramos-Vera, M., Ramos-Vera, A., & Villa-Morocho, C. (2021). Estrategias del aprendizaje autónomo en entornos virtuales. Journal of business and entrepreneurial studie. https://doi.org/10.37956/jbes.v0i0.237
Salvador-Rosado, C. E., Vargas-Vásquez, L. M., Barzola-Cárdenas, A., Saavedra-Hoyos, F., Salvatierra-Juro, R. R., & La-Torre-Bocanegra, R. (2022). Aprendizaje autónomo a partir del programa psicopedagógico AFECOGMET. Revista Científica Episteme y Tekne, 1(1), e269. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.269
UNESCO. (2021). Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe. Evaluación de logros de los estudiantes Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe. Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380257?posInSet=51&queryId=cb75c991-60a7-4072-b7fd-c411b518323f
Valencia Jarama, J. L. (2020). Aprendizaje autónomo en los estudiantes de ciencias biológicas de una universidad de Iquitos, Tesis Maestría, Universidad César Vallejo. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UCVV_8c49721eec3ac21386256054692c0e42
Valero-Avendaño, M. N., & Cordero-Briceño, M. E. F. (2019). Environmental Education and Education for Sustainability: History, fundamentals and/Educación Ambiental y Educaciòn para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Encuentros, 17(02), 24-45 https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.661
Varías, I., & Callao, M. (2022). Estrategias de aprendizaje autónomo: Pensamiento crítico y creativo en educación primaria. Revista Innova Educación, 4(3), 115-125.
Zamora-Delgado, R. I. (2020). Las ventajas de la utilización de dispositivos móviles en el proceso de aprendizaje en la educación básica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 5(1), 82-91. https://10.33936/rehuso.v5i1.2898, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=673171024008

