Educación Ambiental (EA): Impulsando el Desarrollo Sostenible a través del Aprendizaje Autónomo (AA) en Biología

Downloads

Article abstract page views:  416  

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2025.v7Y.i1.1303

Info

Investigaciones sobre y para la práctica en EA y S
1-15
Published: 21-07-2025
PlumX

Authors

Abstract

Autonomous learning is key in science and technology education, which in turn is essential for the technological development of any country, it is considered as the result of the union between learning and teaching strategies between students and teachers, which leads the student to learn at their own pace and established goals. The objective of the study was to know how third semester students of the Bachelor's Degree in Biology improve their scientific skills through autonomous learning by identifying the learning strategies they employ. A qualitative phenomenological research was used within the subject of non-arthropod invertebrates evaluating field activities in a coastal marine area of the city of San Francisco de Campeche. The main results show that the students' learning strategies contemplated a greater familiarity with the measuring equipment, high confidence among classmates when they were in an environment different from a classroom, greater organization among them and the use of recording materials together with information analysis equipment; improving the knowledge of the marine organisms under study.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz, M., & Barrere, R. (2021). Educación superior, ciencia y tecnología: ¿información comparable? Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 33(1), 156-177. https://doi.org/10.54674/ess.v33i1.329

Arauco-Mandujano, E., Tolentino-Quiñones, H., & Mandujano-Ponce, K. (2021). Aprendizaje autónomo en la educación de jóvenes y adultos. Digital Publisher CEIT, 6(5-1), 31-33. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.5-1.706

Caballero-Cantú, J. J., Chávez-Ramírez, E. D., López-Almeida, M. E., Inciso-Mendo, E. S., & Vergaray, J. M. (2023). El aprendizaje autónomo en educación superior. Revisión sistemática. Salud, Ciencia y Tecnología, 3, 391. https://doi.org/10.56294/saludcyt2023391

Cabrera-Ruiz, I. (2009). Autonomía en el aprendizaje: Direcciones para el desarrollo en la formación profesional. Revista Electrónica «Actualidades Investigativas en Educación», 9(2), 1-22.

Chávez-Manzanillas, C. A. (2023). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible y su aporte en la Educación Ambiental ecuatoriana. Mentor, revista de investigación educativa y deportiva, 2(4), 110-136. https://doi.org/10.56200/mried.v2i4.5175.

Crispín-Bernardo, M. L., Doria-Serrano, María del C., Rivera-Aguilera, A. B., De la Garza-Camino, M. T., Carrillo-Moreno, S., Guerrero-Guadarrama, L., Patiño-Domínguez, H., Caudillo-Zambrano, L., Fregoso-Infante, A., Martínez-Sánchez, J., Esquivel-Peña, M., Loyola-Hermosilla, M., Costopoulos-de la Puente, Y., & Athié-Martínez, M. J. (2011). Aprendizaje autónomo. Orientaciones para la docencia (1era ed.). Universidad Iberoamericana. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/dcsyp-uia/20170517031227/pdf_671.pdf

Espinal-Montalván, M. E., & Sanz-Martínez, O. (2023). Estrategia didáctica para fortalecer el aprendizaje autónomo de los estudiantes de segundo de Bachillerato. MQRInvestigar, 7(3), 76-98. https://doi.org/10.56048/mqr20225.7.3.2023.76-98

Estrada Araoz, E., Huaypar Loayza, K., & Mamani Uchasara, H. (2020). La educación ambiental y el manejo de residuos sólidos en una institución educativa de Madre de Dios, Perú. Ciencia Amazónica (Iquitos), 8(2), 239-252. https://doi.org/10.22386/ca.v8i2.300

Flores-Rivera, L. D., & Meléndez-Tamayo, C. F. (2017). Variación de la autonomía en el aprendizaje, en función de la gestión del conocimiento, para disminuir en los alumnos los efectos del aislamiento. Revista de Educación a Distancia (RED), 54, 1-15. https://doi.org/10.6018/red/54/7

Fuster-Guillen, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones 7(1), 201-229. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), .43-63. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44031103

González Barajas , L. J., & D’silva Signe, F. J. (2024). Educación Ambiental en Instituciones Educativas Rurales de San Andrés, Santander: una perspectiva integral de los Proyectos Ambientales Escolares (PRAE). Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 10222-10248. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10334

Maldonado-Sánchez, M., Aguinaga-Villegas, D., Nieto-Gamboa, J., Fonseca-Arellano, F., Shardin-Flores, L., & Cadenillas-Albornoz, V. (2019). Estrategias de aprendizaje para el desarrollo de la autonomía de los estudiantes de secundaria. Propósitos y Representaciones, 7(2), 415-439. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.290

Meza-Salcedo, G., Mesa, L. X., & Leal-Pérez, P. A. (2023). Educación ambiental y formación ciudadana en los proyectos ambientales escolares. Del discurso a la participación. Educación y Humanismo, 25(45), 36-57. https://doi.org/10.17081/eduhum.25.45.6297

OCDE. (2022). Perspectivas de la OCDE sobre Ciencia, Tecnología e Innovación 2021. Oportunidades en tiempos de crisis (1era ed.). Universidad Anáhuac. https://www.oecd.org/sti/OECD-STI-Outlook-2021-Spanish.pdf

Peinado-Camacho, J. D. J. (2020). Experiencias del profesorado acerca del aprendizaje autónomo en estudiantes de modalidad a distancia y el uso de recursos digitales. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(20), e030. https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.645

Puya-Lino, A., Ruíz-Rabasco, Y., & García-Espinoza, M. (2021). Autorregulación académica y aprendizaje autónomo en la enseñanza virtual de la carrera de Educación Básica de la Universidad Estatal Península de Santa Elena. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 9(2), 33-39. https://doi.org/10.26423/rcpi.v9i2.426

Quispe Grajeda, B., & Villafuerte Álvarez, C. A. (2023). Aprendizaje autónomo y el pensamiento creativo en los estudiantes. Revista de Climatología, Edición Especial Ciencias Sociales 23, 2570-2576. https://doi.org/10.59427/rcli/2023/v23cs.2570-2576

Ramos-Vera, M., Ramos-Vera, A., & Villa-Morocho, C. (2021). Estrategias del aprendizaje autónomo en entornos virtuales. Journal of business and entrepreneurial studie. https://doi.org/10.37956/jbes.v0i0.237

Salvador-Rosado, C. E., Vargas-Vásquez, L. M., Barzola-Cárdenas, A., Saavedra-Hoyos, F., Salvatierra-Juro, R. R., & La-Torre-Bocanegra, R. (2022). Aprendizaje autónomo a partir del programa psicopedagógico AFECOGMET. Revista Científica Episteme y Tekne, 1(1), e269. https://doi.org/10.51252/rceyt.v1i1.269

UNESCO. (2021). Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe. Evaluación de logros de los estudiantes Los aprendizajes fundamentales en América Latina y el Caribe. Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380257?posInSet=51&queryId=cb75c991-60a7-4072-b7fd-c411b518323f

Valencia Jarama, J. L. (2020). Aprendizaje autónomo en los estudiantes de ciencias biológicas de una universidad de Iquitos, Tesis Maestría, Universidad César Vallejo. https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/UCVV_8c49721eec3ac21386256054692c0e42

Valero-Avendaño, M. N., & Cordero-Briceño, M. E. F. (2019). Environmental Education and Education for Sustainability: History, fundamentals and/Educación Ambiental y Educaciòn para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Encuentros, 17(02), 24-45 https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.661

Varías, I., & Callao, M. (2022). Estrategias de aprendizaje autónomo: Pensamiento crítico y creativo en educación primaria. Revista Innova Educación, 4(3), 115-125.

Zamora-Delgado, R. I. (2020). Las ventajas de la utilización de dispositivos móviles en el proceso de aprendizaje en la educación básica. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), 5(1), 82-91. https://10.33936/rehuso.v5i1.2898, https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=673171024008