Pro-environmental sustainability behaviors of adolescents: Their relationship with self–regulation of learning.

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2022.v4.i2.2301

Info

Investigaciones sobre y para la práctica en EA y S
2301
Published: 31-12-2022
PlumX

Authors

  • María Dolores Palacios Madero (EC) Facultad de Psicología, Universidad de Cuenca, Ecuador.
  • Susana Torío López (ES) Facultad de Formación del Profesorado y Educación, Universidad de Oviedo, España.

Abstract

The Self-Determination Theory studies autonomous motivation as a key variable to consolidate pro-environmental sustainability behaviors. In this conceptual framework, the objective of this research is to analyze the relationship between two variables: the pro-environmental sustainability behaviors of adolescents and the self-regulation of learning, which will allow endorsing the relevance of autonomous self-regulated learning in the social change required by the Sustainable Development Goals (SDG) 12 of the United Nations 2030 Agenda. In the research carried out in the city of Cuenca (Ecuador), 1056 adolescents (47% women and 53% men) from 18 educational institutions, aged between 14 and18 years old, participated. The scales of self-regulation of learning and pro-sustainability behaviors were applied. A quantitative, descriptive, and cross-sectional correlational design is assumed. The results reveal that the most common behaviors of adolescents in relation to the 3R rule are: recycling, reducing, and, less frequently, participating in pro-environmental sustainability actions. It is confirmed that the self-regulation of autonomous learning presents a positive correlation with behaviors related to the 3R rule.

Keywords

Sustainable Development Goals 12; Consumerism; Pro-sustainability behaviors; Self-regulation of learning, Adolescents.

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Author Biography

Susana Torío López, Facultad de Formación del Profesorado y Educación, Universidad de Oviedo, España.

Titulación: Doctora en Pedagogía  por la Universidad de Oviedo (España). Licenciada en Filosofía y Letras (Sección Ciencias de la Educación) en la Universidad Pontificia de Salamanca (España).

Centro de Trabajo: Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo. España.

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