Una experiencia de innovación docente: el debate académico en Administración de Empresas
Downloads
Info
Abstract
This paper explains the experience of using academic debate as a motivating and invigorating element in class. Academic debate has also been used as a catalyst for the competences acquisition and improvement in connection to the “Business Management” course in the Labour Law and Human Resources degree in the “Universidad de Cadiz”. The context of said course is apathy, low class attendance and lack of participation. The students have historically shown difficulties when addressing and doing genuine and team works. As main results are worth to mention the increase in the students’ interest, who indicate a high satisfaction and an improvement in both their own perception about their new acquired competences and the final grades.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Ahumada, R.M., Baratas, I., Merida, D. (2015). “El “Debate Universitario” en la Práctica de la Asignatura Gestión de Empresas II del Grado de Relaciones Laborales y Recursos Humanos de la Universidad del País Vasco”. Trabajo (33), 45-71.
Bernardo, A., Cerezo, R., Rodríguez-Muñiz, L.J., Núñez, J.C., Tuero, E. y Esteban, M. (2015). “Predicción del abandono universitario: variables explicativas y medidas de prevención”. Revista Fuentes, (16), 63-84.
Facultad de Ciencias del Trabajo. (2019). Memoria Acreditada del Título de Grado en Relaciones Laborales y Recursos Humanos. Recuperado en: https://cutt.ly/BypsxyR [04 ene 2020]
Facultad de Ciencias del Trabajo. (2019). Autoinforme de Seguimiento del Título de Grado en Relaciones Laborales y Recursos Humanos, Curso 17-18. Recuperado en: https://cutt.ly/1ypsbuF [04 ene 2020]
Hernández, A., Espejo, B., González, V. y Gómez, J. (2001). “Escalas de respuesta tipo Likert ¿es relevante la alternativa “indiferente”? Metodología de Encuestas, 3 (2), 135-150.
Leitáo, S., de Chiaro, S., Cano, M. (2016). “El debate crítico. Un recurso de construcción del conocimiento en el aula”. Textos, Didáctica de la Lengua y de la Literatura (73), 26-33.
Marqués, P. (2001). “Algunas notas sobre el impacto de las TIC en la universidad”. Educar, (28), 83-98.
ONU (Organización de Naciones Unidas). (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible, Agenda 2030. Recuperado en: https://cutt.ly/2ypsQng [04 ene 2020]
Pociask, S., Gross, D. & Shih, M. Y. (2017). Does Team Formation Impact Student Performance, Effort and Attitudes in a College Course Employing Collaborative Learning? Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 17(3), 19-33.
Rinaudo, M. C., de la Barrera, M. L., Donolo, D. (2006). Motivación para el aprendizaje en alumnos universitarios. Revista electrónica de motivación y emoción, 9(22), 1-19.
Rodríguez, C., Herrera, L. (2009). “Análisis correlacional-predictivo de la influencia de la asistencia a clase en el rendimiento académico universitario. Estudio de caso en una asignatura”. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 13(2), 1-13.
Sánchez, G. (2007). “El debate académico en el aula como herramienta didáctica y evaluativa” IV Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. Métodos docentes afines al EEES. 12 y 13 de julio, Universidad Europea de Madrid.