Andalusia and connected classrooms: The interactive comic as a tool to enhance linguistic and digital competence in the first years of Primary.

Número
Article abstract page views:  106  

DOI

https://doi.org/10.25267/chamariz.2024.i2.1103%20

Info

Alzando el vuelo: estudios en Didáctica de la Lengua y la Literatura
Published: 27-12-2024
Crossref
0
Scopus
0

Abstract

Due to the speed with which digital transformation has impacted the current educational system, technology has become another element of the classroom. However, it is inevitable to fall into the idea that the first years of Primary Education are not prepared to face technological mastery. With the development of this project, the main purpose of developing key competencies in second-year students is pursued, specifically the close connection between digital and linguistic competency, through a Project Based Learning (PBL) and the CTSA model. Through the creation of an Open Educational Resource (OER), inspired by an interactive digital comic, students will explore the cultural heritage of the autonomous community of Andalusia and the eight provinces that make it up, promoting meaningful learning and preparing them to value and preserve its cultural heritage in a contemporary context.

Keywords


How to Cite

Calderón Parazuelo, M. del P. (2024). Andalusia and connected classrooms: The interactive comic as a tool to enhance linguistic and digital competence in the first years of Primary. Chamariz: Estudios En Didáctica De La Lengua Y La Literatura, (2). https://doi.org/10.25267/chamariz.2024.i2.1103

References

Garrido, J. M. & García, M. (2016). Las TIC en centros de Educación Primaria y Secundaria de Andalucía. Un estudio de casos a partir de buenas prácticas. Digital Education Review, (29), 134-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5580047

Gómez García, J. (2019). Uso del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) con Tecnología de Información y Comunicación (TIC). Revista Publicaciones didácticas. Vol. (105), 231-236.

Gonçalves, S. & Cornejo, J.N. (2009). La lectura de textos con enfoque CTSA como instrumentos para la construcción de un presente con futuro. Revista Iberoamericana de Educación, 50(8), 1-8. https://doi.org/10.35362/rie5081973

Guzmán López, M. (2011). El cómic como recurso didáctico. Pedagogía Magna, (10), 122-131. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3628291

Hernández Martínez, D. (2024). Metodologías activas y enfoques innovadores en la enseñanza de las Ciencias Naturales en Educación Primaria: un análisis de la Capacitación Integral Docente 2022 de la Comunidad de Madrid.

Martins, I. P., & Gordillo, M. M. (2022). La mirada CTS en la educación. CTS: Revista iberoamericana de ciencia, tecnología y sociedad, 17(51), 71-76.

Mendoza, A. (2013). La enseñanza del cómic en la escuela. Ediciones de la Torre.

Moriarty, D. & Fragueiro, M.S. (2024). Las TIC en Educación Primaria a través del aprendizaje basado en proyectos. EA, Escuela Abierta, Vol. (27), 59-76. https://doi.org/10.29257/EA27.2024.05

Muñoz-Repiso, A. G. V., & Gómez-Pablos, V. B. (2017). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): evaluación desde la perspectiva de alumnos de Educación Primaria. Revista de investigación educativa, 35(1), 113-131.

Paredes-Bonilla, G. et al. (2024). El cómic como estrategia metodológica innovadora en la educación. 593 Digital Publisher CEIT, 9(5), 818-829.

Vidal, M. I., Vega, A., & López, S. (2019). Uso de materiales didácticos digitales en las aulas de Primaria. Campus virtuales: revista científica iberoamericana de tecnología educativa, 8(2), 103-119.