Music and musical education in the novel Vida de Pedro Saputo (1844) by Braulio Foz: between literary romanticism, realism, and customary mimesis

Número

Downloads

Article abstract page views:  65  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2024.i30.22
PlumX

Authors

Abstract

Vida de Pedro Saputo, dubbed «the Aragonese Quixote» by M. Menéndez Pelayo, is a novel published in 1844 by the erudite writer Braulio Foz (1791-1861). Despite its limited circulation, the novel has been reissued and highlighted in various studies since the 1960s, currently recognized as a relevant work bridging Spanish literature’s Romanticism and realistic customary trends. Beyond its literary merit, the novel serves as a valuable source of information for the history of music and musical education in Spain, consistently weaving these themes into its narrative. This article offers insight into this matter, emphasizing the author’s valuation and significance of this artistic discipline. Additionally, noteworthy aspects of the musical landscape and its pedagogy in Spain during the first half of the 19th century are underscored.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Ramón-Salinas, J., & Zavala Arnal, C. M. (2024). Music and musical education in the novel Vida de Pedro Saputo (1844) by Braulio Foz: between literary romanticism, realism, and customary mimesis. Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (30), 525–553. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2024.i30.22

References

ALONSO GONZÁLEZ, Celsa (1993), «Los salones: un espacio musical para la España del XIX», Anuario musical: Revista de musicología del CSIC, nº 48, pp. 165-206.

ALONSO GONZÁLEZ, Celsa (2001), «Un espacio de sociabilidad musical en la España romántica: las sociedades instructo-recreativas», Cuadernos de música iberoamericana, nº 8-9, pp. 17-40.

ANDRÉS ALONSO, Rosa María y José Luis CALVO CARILLA (1984), La novela aragonesa en el siglo XIX, Zaragoza, Guara Editorial.

ARIAS JIRÓN, J. (1839), «Los estudiantes de la Tuna», Seminario Pintoresco Español, Madrid, 2 de junio de 1839.

BARREIRO BORDONABA, Javier (2013), Biografía de la Jota Aragonesa, Zaragoza, Mira Editores.

BARTOLOMÉ MARTÍNEZ, Bernabé (1991), «La enseñanza de la música en las catedrales», Anuario de Estudios Medievales, vol. 21, pp. 607-627.

BELMONTE TRUJILLO, José Carlos (2015), Evolución organológica y de repertorio en la Estudiantina o Tuna en España desde el fin de la Guerra Civil española. La influencia de «ida y vuelta» entre España y Latinoamérica, Tesis Doctoral, Universidad de Extremadura.

BELTRÁN CEBOLLADA, José A. (2010), «El Arte latino, fácil y seguro de Braulio Foz (1842)», Revista de Estudios Latinos (RELat), nº 10, pp. 169-186.

BLAIR, Hugo (1798-1801), Lecciones sobre la retórica y las bellas letras, vol. III, Madrid, Antonio Cruzado.

BOSSUAT, Christophe (2007), «Shinichi Suzuki», Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical: una selección de autores relevantes, en Blanca Maravillas Díaz Gómez y Andrea Giráldez Hayes (coords.), Barcelona, Graó, pp. 79-86.

CAMARENA, Julio y Maxime CHEVALIER (1997), Catálogo tipológico del cuento folclórico español, Madrid, Gredos; Catálogo tipológico del cuento folclórico español. 4, Cuentos-novela, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.

CARO BAROJA, Julio (1988), La literatura popular española: tradición oral y tradición escrita, Madrid, CSIC.

CASARES RODICIO, Emilio y ALONSO GONZÁLEZ, Celsa (1995), La música española en el siglo XIX, Oviedo, Universidad de Oviedo.

COSTA MARTÍNEZ, Joaquín (1924), Cámara Agrícola del Alto Aragón: Reconstitución y europeización de España, Huesca, Ed. V. Campo, pp. 23-24, reproducido en Manuel Puelles Benitez (1982), Historia de la Educación en España, tomo III, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, pp. 305-310.

CRUZ VALENCIANO, Jesús (2014), El surgimiento de la cultura burguesa. Personas, hogares y ciudades en la España del siglo XIX, Madrid, Siglo XXI.

DEL ARCO, Ricardo (1953), Un gran literato aragonés olvidado: Braulio Foz, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, Diputación Provincial de Zaragoza.

DOMÍNGUEZ LASIERRA, Juan (2010), «Vida de Pedro Saputo, un clásico regional», en El Heraldo de Aragón, 21 de noviembre de 2010.

DOMÍNGUEZ LASIERRA, Juan (1993-1994), «Pedro Saputo revisitado», Turia, revista cultural, nos 23-25 y 27-31, Teruel, Gobierno de Aragón y la Diputación Provincial de Teruel.

EINSTEIN, Alfred (1994), La música en la época Romántica, Madrid, Alianza.

ENCABO FERNÁNDEZ, Enrique (2008), Música y nacionalismos en España, Barcelona, Erasmus ed.

ESCOBAR ARRONIS, José (2000), «Costumbrismo entre el Romanticismo y Realismo», en Sociedad de Literatura Española del Siglo XIX. Coloquio (1.º 1996. Barcelona), Del Romanticismo al Realismo, Luis F. Díaz Larios, Enrique Miralles, Barcelona, Universitat, 1998, pp. 17-31. Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://bit.ly/44j5OdG

ESCOBAR ARRONIS, José (2006), «La mímesis costumbrista», Romance Quarterly, nº 35 (1988), pp. 261-270, Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://bit.ly/3UjdmZl

EZPELETA AGUILAR, Fermín (2019), Vicente de la Fuente y el costumbrismo estudiantil, Barcelona, Taula.

FERRER MAS, Anacleto (2010), Rousseau: Música y lenguaje, Valencia, Universidad de Valencia.

FERRER MAS, Anacleto y Manuel HAMERLINCK (2007), Introducción y notas: «La nueva notación musical de Rousseau», en Jean-Jacques Rousseau, Escritos sobre música, Valencia, Universidad de Valencia.

FOZ, Braulio (1973), Vida de Pedro Saputo, Francisco y Domingo Ynduráin (ed.), prólogo de Sergio Beser, Barcelona, Laia.

FOZ, Braulio (2007), Vida de Pedro Saputo, Francisco y Domingo Ynduráin (ed.), Madrid, Cátedra. Letras Hispánicas.

FOZ, Braulio (2010), Vida de Pedro Saputo, José Luis Calvo Carilla (ed.), «Introducción», Zaragoza, Larrumbe, Prensas Universitarias de Zaragoza, et alia.

FREITAS DE TORRES, Leslie (2021), «Carnaval y música: una breve semblanza de la Tuna Compostelana de 1888», Itamar. Revista de investigación musical: territorios para el arte, nº 7, pp. 285-298.

FRONTAURA Y VÁZQUEZ, Carlos (1870), «El Carnaval», La Ilustración Española y Americana, nº 5, 25 de febrero de 1870, p. 78.

FUBINI, Enrico (1994), La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX, Madrid, Alianza.

GANGUTIA ELÍCEGUI, Elvira (1985), «Braulio Foz y los clásicos», Cuadernos de estudios borjanos, XV-XVI, pp. 51-62.

HERRERO INGELMO, José Luis (2023), «Pedro Saputo y el arte de insultar», Vol. 103 nº 327, Boletín de la Real Academia Española, pp. 231-283.

JORQUERA JARAMILLO, M. Cecilia (2004), «Métodos históricos o activos en educación musical», Léeme, nº 14, p. 19.

JORQUERA JARAMILLO, M. Cecilia (2021), «Educación musical: Aportes para su comprensión a partir del origen de la disciplina», Investigación en la escuela, nº 58, pp. 69-78.

KAWABATA, Mai (2013), Paganini: The «demonic» virtuoso, Woodbridge, The Boydell Press.

LEÓN SANZ, Pilar (1993), «Teoría de la acción terapéutica de la música en la medicina del s. XVIII», Nassarre: Revista aragonesa de musicología, vol. 9, nº 1, pp. 79-117.

LISTA (1865), Lista de las obras de texto para el trienio que principia en 1864. Edición oficial, Madrid, Oficina tipográfica del Hospicio. https://bit.ly/3Ub46GI.

LÓPEZ CALO, José (2012), La música en las Catedrales españolas, Madrid, Ediciones del ICCMU.

LÓPEZ GARCÍA, Ángel (1999), «Localismo, costumbrismo y literatura popular en Aragón», en José Carlos Mainer y José María Enguita Utrilla (coords.), V curso sobre lengua y literatura en Aragón, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 201-209.

MAÑÁ DELGADO, Gemma y Luis Antonio ESTEVE JUÁREZ (1986), «Vida de Pedro Saputo de Braulio Foz, y la construcción de “El verdugo afable” de Ramón J. Sender», en Homenaje a José Manuel Blecua, Huesca, Instituto de Estudios Altoaragoneses, pp. 93-120.

MARCOS Y NAVAS, Francisco, et alii (1777), Arte, ó compendio general del canto-llano, figurado y organo: en método fácil, ilustrado con algunos documentos, ó capítulos muy precisos para el aprovechamiento, y enseñanza: dividido en cinco tratados (…), Tratado primero del Canto Llano, Madrid, D. Joachin Ibarra, impresor de Cámara de S. M.

MARTÍN CORRALES, Eloy (1995), «Pre-Flamenco en Barcelona a fines del siglo XVIII y comienzos del XIX», en XXII Congreso de Arte Flamenco, Santa Coloma de Gramanet, pp. 17-37.

MARTÍN SÁRRAGA, Félix O. (2022), Compromiso social de las estudiantinas y tunas universitarias desde su creación hasta la Segunda República, Tesis Doctoral, Universidad de Murcia.

MARTÍN SÁRRAGA, Félix O. (2022), «Vestimenta escolar e identidad académica en España», Puriq: Revista de Investigación Científica, Vol. 4, nº 1, pp. 1-22.

MARTÍNEZ DEL RÍO, Roberto (2023), «La Estudiantina Española en la Exposición Universal de París del año 1878», pieza de la semana nº 29, página web: Museo Internacional del Estudiante, Salamanca, https://bit.ly/49VSgGi

MIRANDA SIN, Paz (2021), «El archivo personal de Braulio Foz en la Biblioteca Universitaria: “Léase con precaución porque era volteriano”», Blog de la Biblioteca de la Universidad de Zaragoza, 14 de diciembre de 2021, Universidad de Zaragoza. https://bit.ly/4aU5mVE

MONTERO GARCÍA, Josefa y Mariano CASAS HERNÁNDEZ (2018), «Potencial investigador de los libros de fábrica. Arte y música», en Pedro José Gómez González, Raúl Vicente Baz y Josefa Montero García (coords.), Los libros de cuentas generales de fábrica desde los inicios de la Catedral Nueva de Salamanca, Salamanca, Cabildo de la Catedral, pp. 187-219.

MONTERO VIVES, José (2000), La importancia del juego en la pedagogía manjoniana, Granada, Escuelas del Ave María.

MORÁN SAUS, Antonio Luis, José Manuel GARCÍA LAGOS y Emigdio CANO GÓMEZ (2003), Cancionero de estudiantes de la Tuna. El cantar estudiantil de la Edad Media al siglo XX, Salamanca, Diputación Provincial de Salamanca y Universidad de Salamanca.

MUR BERNAD, Juan José (1993), Catálogo del Archivo de Música de la Catedral de Huesca, Huesca, Ayuntamiento de Huesca.

NAGORE FERRER, María (2001a), La revolución coral: estudio sobre la Sociedad Coral de Bilbao y el movimiento coral europeo (1800-1936), Madrid, ICCMU.

NAGORE FERRER, María (2001b), «Un aspecto del asociacionismo musical en España: las sociedades corales», Cuadernos de música iberoamericana, nº 8-9, pp. 211-226.

NAGORE FERRER, María (2023), Sarasate: El violín de Europa, Madrid, ICCMU.

NASSARE, Pablo (1724), Escuela Música según la práctica moderna, Libro I, capítulo I «Elogios de la música», capítulo XVI «De los efectos que hace la música en las pasiones y cómo excita a las Virtudes», capítulo XVII «De los maravillosos efectos que hace la música en la curación de varias enfermedades»; Libro II, capítulo III «De los signos que componen la Mano Musical, y de su explicación», Escuela Música según la práctica moderna, primera parte, Zaragoza, Larumbe.

PAUL CAJAL, Sergio (2019), «Las tres vidas históricas de Pedro Saputo», Archivo de Filología Aragonesa, vol. 75, pp. 113-124.

PÉREZ TOLEDO, Sonia (2022), «Los mundos del aprendizaje de los oficios, siglos XIX-XX», Millars. Espai I Història, vol. 52, nº 1, pp. 9-16.

PLANTINGA, León (1992), La música romántica, Madrid, Akal.

POZZI, Gabriela (1988), «Fantasía y costumbrismo en la Vida de Pedro Saputo», Romanticismo 3-4, en Actas del IV Congresso sul romanticismo spagnolo e ispanoamericano. La narrativa romántica, Facoltà di Magistero dell’Università di Genova, Edición digital a partir de Genova, Istituto di Lingue e Letterature Straniere, Centro di Studi sul Romanticismo Iberico, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2016. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcgb437.

RAMÓN SALINAS, Jorge (2018), Música, artes visuales y escénicas: y otros espectáculos en Huesca durante la primera Restauración, Huesca, Instituto de Estudios Altoaragoneses, Diputación Provincial de Huesca.

RAMÓN SALINAS, Jorge (2021a), «Andreu Fortuny Fábregas (1835-1884): un violinista postergado del siglo XIX», Revista catalana de musicología, nº 14, pp. 169-216.

RAMÓN SALINAS, Jorge (2021b), «Nuevas perspectivas sobre las agrupaciones musicales universitarias: identidad, educación musical y transferencia social», Artseduca, nº 29, pp. 91-106.

RAMÓN SALINAS, Jorge y Carmen M. ZAVALA ARNAL (2017), «Los inicios del coralismo profano altoaragonés a principios del siglo XX. El orfeón Zaragozano, el primer orfeón Oscense y otros en la provincia de Huesca», AACA Digital: Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, nº 39.

RAMÓN SALINAS, Jorge y Carmen M. ZAVALA ARNAL (2018), «El flamenco en la prensa oscense en el último cuarto del siglo XIX, difusión y arraigo en el entorno urbano», Revista de investigación sobre flamenco «La madrugá», nº 15, pp. 25-56.

ROSEN, Charles (2006) El estilo clásico: Haydn, Mozart, Beethoven, Madrid, Alianza.

SALDONI, Baltasar (1868), Diccionario biográfico-bibliográfico de efemérides de músicos españoles, Madrid: Imprenta de D. Antonio Pérez Dubrull.

SIEMENS, Lothar (1999), «Orígenes y devenir del baile llamado “El Canario”», El Museo Canario, nº 54, vol. 1 (Ejemplar dedicado a: Homenaje póstumo a Lola de la Torre Champsaur), Las Palmas de Gran Canaria, pp. 33-92.

VEGA GARCÍA-FERRER, María Julieta (2005), La música en los conventos femeninos de clausura en Granada, Granada, Universidad de Granada.

YNDÚRAIN, Francisco y Mariano BAQUERO (1982), «Los raros: Braulio Foz y Ros de Olano», en Historia y crítica de la literatura española, Romanticismo y Realismo. Vol. 5, Barcelona: Crítica-Grijalbo, pp. 391-402.

ZAVALA ARNAL, Carmen M. y Jorge RAMÓN SALINAS (2020), «El sochantre práctico de la Catedral de Huesca (1868) del maestro de capilla Celestino Vila de Forns (*1830-†1915): Análisis de un manual sobre la práctica del canto llano», Revista de musicología, nº 43, vol. 2, pp. 661-704.

ZAVALA ARNAL, Carmen M. y Jorge RAMÓN SALINAS (2022), «La recepción en España de sistemas alternativos de educación musical en los albores del siglo XX: Felipe Pedrell y musicalerías (1906)», Revista História Da Educação, nº26, pp. 1-40.

ZAVALA ZAPATA, Iris M. (1982), «Costumbrismo y novelas», Introducción. Historia y crítica de la literatura española, Romanticismo y Realismo. Vol. 5, Barcelona, Crítica-Grijalbo, pp. 340-341.