Banditry, gallows, and moral reform in late eighteenth century Spain: the case of Pedro Piñero «el Maragato»
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2024.i30.03Info
Abstract
The article examines the literary and artistic production surrounding the capture and execution of the bandit Pedro Piñero, also known as the Maragato, in the late 18th century. While his crimes were not extraordinary, his fame in Extremadura and Castile attracted the attention of printers and artists when a Franciscan friar managed to apprehend him. The regulation of the publishing industry, the smear campaign driven by Enlightenment reformism against chapbooks, and an increasing fascination with the everyday and the circumstantial decisively influenced the production of texts and engravings aligned with the interests of the State. Despite censorship, thousands of copies of chapbooks and engravings on the case were produced and distributed, authored by figures associated with the Madrid publishing world. In this work, through the intersection of literary, archival, judicial, artistic, and judicial sources, we will study the composition, creation, dissemination, and reception of these materials regarding the arrest and hanging of this outlaw. In summary, the application of microhistorical analysis has allowed us to study the intermediality between text, image, and orality, the connections between «popular culture» and «learned culture» and the editorial circulation of popular print in the Age of Enlightenment.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
AGUILAR PIÑAL, Francisco (1981), Bibliografía de autores españoles del siglo XVIII, Madrid, CSIC, tomo IV.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín, (2006), «Imprentas y librerías en el Madrid del siglo XVIII: otro acercamiento a la sociabilidad literaria», en Marieta Cantos (ed.), Redes y espacios de opinión pública: XII Encuentro de la Ilustración al Romanticismo. Cádiz, América y Europa ante la Modernidad. 1750-1850, Cádiz, Universidad de Cádiz, pp. 373-378.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín (1987), «La literatura y economía en España. El ciego», Bulletin Hispanique, 89, nº 1-4, pp. 313-326.
BASTIEN, Pascal (2006), L’exécution publique à Paris au XVIIIe siècle: Une histoire des rituels judiciaires, Paris, Epoques Champ Vallon.
BOLUFER PERUGA, Mónica (2007), «“Hombres de bien”: Modelos de masculinidad y expectativas femeninas, entre la ficción y la realidad», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 15, pp. 7-31.
BOLUFER PERUGA, Mónica y Juan GOMIS (2011), «Delitos “privados” y literatura popular en los orígenes de la opinión pública. A propósito del crimen de Castillo», Estudis, nº 37, pp. 217-233.
BOTREL, Jean-François (1973), «Les aveugles, colporteurs d’imprimés en Espagne. I. La confrérie des aveugles de Madrid et la vente des imprimés, du monopole à la liberté du commerce (1581-1836)», Mélanges de la Casa de Velázquez, nº IX, pp. 417-482.
CALVO MATURANA, Antonio (2020), «“La vida de un ciudadano, más que suya, es de la patria”: en torno al héroe del reformismo ilustrado español», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 26, pp. 7-65.
CALVO MATURANA, Antonio (2013), Cuando manden los que obedecen. La clase política e intelectual de la España preliberal (1780-1808), Madrid, Marcial Pons.
CHARTIER, Roger (1993), Libros, lecturas y lectores en la Edad Moderna, Madrid, Alianza Editorial.
CONDE NARANJO, Esteban (2006), El Argos de la Monarquía. La policía del libro en la España ilustrada (1750-1834), Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
DOMERGUE, Lucienne (1987), «Un bandolero frente a la justicia, la literatura y el arte», en Actas del seminario de ilustración aragonesa, Zaragoza, Diputación General de Aragón, pp. 170-194.
DOMERGUE, Lucienne (1996), La censure des livres en Espagne à la fin de l’Ancien Régime, Madrid, Casa de Velázquez.
DURÁN LÓPEZ, Fernando, (2022): «La “prohibición” de 1767, la censura y el fin de la época dorada del almanaque (1766-1800)», en Fernando Durán López y Ana Martín-Puya (eds.), Torres Villarroel y los almanaques. Literatura, astrología y sociedad en el siglo XVIII, Madrid, Visor.
DURÁN LÓPEZ, Fernando (dir.) et al. (2016), Instituciones censuras. Nuevos acercamientos a la censura de libros en la España de la ilustración, Madrid, CSIC.
FRENK, Margit (1997), Entre la voz y el silencio, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos.
GILARD, Céline (2009), «La violence des bandits dans l’Espagne de l’Ancien Régime. Entre réalité et imaginaire», en Frédéric Chauvaud (ed.), Corps saccagés. Une histoire des violences corporelles du siècle des Lumières à nos jours, Rennes, Presses universitaires de Rennes, pp. 177-196.
GOMIS COLOMA, Juan (2010), Menudencias de imprenta. Producción y circulación de la literatura popular en la Valencia del siglo XVIII, València, Universitat de València, Tesis doctoral inédita.
GOMIS COLOMA, Juan (2012), «El pueblo y la nación España en la literatura de cordel del siglo XVIII», Cuadernos de Historia Moderna. Anejos, nº 11, pp. 49-7.
GOMIS COLOMA, Juan (2015), «Manzanas de Sodoma. Civilización y cultura popular: entre la contención y la atracción», Historia social, nº 81, pp. 113-130.
GOMIS COLOMA, Juan (2015), Menudencias de imprenta. Producción y circulación de la literatura popular (Valencia, siglo XVIII), València, Institució Alfons el Magnànim.
GOMIS COLOMA, Juan (2016), «Los rostros del criminal: una aproximación a la literatura de patíbulo en España», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 22, pp. 9-33.
GOMIS COLOMA, Juan y Jeroen SALMAN (2021), «Tall Tales for a Mass Audience. Dutch Penny Prints and Spanish Aleluyas in Comparative Perspective», Quaerendo, nº 51, pp. 95-122.
GUDIOL, José (1970), Goya, 1746-1828. Bibliografía, estudio analítico y catálogo de sus pinturas, Barcelona, Ediciones Polígrafa, tomo I.
IGLESIAS CASTELLANO, Abel (2022), Entre la voz y el texto. Los ciegos oracioneros y papelistas en la España moderna (1500-1836), Madrid, CSIC.
IBÁÑEZ ÁLVAREZ, José (2010), «Espíritu de la perspectiva o Tratado elemental de perspectiva práctica para los artistas por Andrés Rossi (Madrid, 1781-Sevilla, 1849)», Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imagen, nº 8, pp. 49-78.
LLINARES PLANELLS, Alejandro (2017), «El final del bandoler: aproximació a la literatura de patíbul de la Corona d’Aragó», Scripta. Revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna, 10, pp. 108-125.
LLINARES PLANELLS, Alejandro (2018), «Mateu Vicent Benet: la importància d’un bandoler valencià en la literatura popular impresa (segles XVII-XVIII)», Revista valenciana de filología, 2, pp. 243-267.
LLINARES PLANELLS, Alejandro (2023a), «The Songs of the Scaffold: Characteristics, Creation, and Diffusion of Execution Ballads in Sixteenth- and Seventeenth-Century Catalonia», Acta Historiae, 31-4, pp. 647–672.
LLINARES PLANELLS, Alejandro (2023b), «“El solo recurso que queda a estos pobres Ciegos”: una aproximación histórica a los testamentos de ajusticiados en la literatura popular impresa española (ss. XVI-XIX)», Boletín de Literatura Oral, 6 (extra), pp. 39-63.
LÓPEZ, José Luis (1994), Goya y «el bandido el Maragato», León, Edinor.
LORENZO, Elena de (2023), «Cuestión de pliegos: la censura de libros y la censura de papeles en la España del siglo XVIII», en Noelia López-Souto y Claudia Lora Márquez (eds.), De libros y papeles: la imprenta en la España de los siglos XVIII y XIX, Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 17-40.
LORENZO, Elena de (2021), «La censura gubernamental y las polémicas literarias de la Ilustración», Dieciocho: Hispanic Enlightenment, vol. 44, nº 8, Extra, pp. 61-102.
MADRAZO, Santos (2011), «Curas y bandoleros. Un viaje por Castilla en 1800», en Alberto Marcos (ed.), Hacer Historia desde Simancas. Homenaje a José Luis Rodríguez de Diego, Valladolid, Junta de Castilla y León, pp. 491-514.
MARTÍN POLO, Manuel (2015), El bandolerismo en Castilla durante la Edad Moderna. Segovia, 1780-1808, Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, tesis doctoral inédita.
MAZA, Sarah (1993), Private Lives and Public Affairs: The Causes Célèbres of Prerevolutionary France, Berkeley y Los Angeles, University of California Press.
MCKENZIE, Donald (2004), Bibliography and the sociology of texts, Cambridge, Cambridge University Press.
MORÁN ORTI, Manuel (2009), «La imprenta y librería “Que fue de Fuentenebro”: un modelo empresarial y un programa editorial a finales del Antiguo Régimen», Ayer, nº 74, pp. 165-190.
MORÁN ORTI, Manuel (2011), Editores, libreros e impresores en el umbral del Nuevo Régimen, Madrid, CSIC.
PAMPLIEGA PEDREIRA, Víctor (2013), Las redes de la censura el Consejo de Castilla y la censura libraria en el siglo XVIII, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, tesis doctoral inédita.
PIKE, Ruth (1987), «Popular Art Forms as Sources for Goya’s Series on the Bandit El Maragato», Journal of Popular Culture, vol. 21, nº 1, pp. 19-26.
PORTÚS PÉREZ, Javier (2000), «Imágenes de cordel», en Luis Diaz Viana (ed.), Palabras para el pueblo, Madrid, CSIC, pp. 403-428.
RUEDA RAMÍREZ, Pedro (2012), «Libros venales: los catálogos de venta de los libreros e impresores andaluces (siglos XVII-XVIII)», Estudios Humanísticos. Historia, nº 11, pp. 195-222.
REVUELTA GONZÁLEZ, Manuel (1977), «El fraile y el bandido: trasfondo histórico de unos cuadros de Goya», Archivo Iberoamericano, nº 37, pp. 173-190.
SHERMAN FONT, Elionor (1958), «Goya’s source for the Maragato Series», Gazette des Beaux-Arts, noviembre de 1958, pp. 298-304.