El Alphonso o la fundación del reino de Portugal (1731) by Francisco Botelho de Morais e Vasconcelos and the avatars of the «Entre Siglos» epic poetry
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2022.i28.04Info
Abstract
Francisco Botelho de Morais e Vasconcelos (1670-1747) is an important figure in the Iberian literary scene of the last decades of the 17th century and beginning of 18th. He wrote in Spanish a significant part of his literary works, including the epic poems, El Nuevo Mundo and El Alphonso, o la fundación del reino de Portugal, asegurada y perfecta en la conquista de Lisboa. In this study, we are going to analyze the latter one and its complex relationship with the epic of the Modern Age, without forgetting the definition and characteristics of the epic poem. Certainly, the heyday of this genre was in the second half of the 16th and first decades of the 17th, but other authors have created new formulations based on several contaminations with different literary models. Being produced in the period between centuries, this book takes on a special meaning to measure the change of mentality in the transition from Baroque to Illustration. In the edition of El Alphonso (Salamanca, 1731), the author uses the recovery of the peninsular lands of the hands of the Arab invaders as a moment that gave way to the construction of a universal Christian empire, in the light of a messianic and providentialist conception of History. On the other hand, Botelho is open to the influence of modern culture and new scientific theories, but without questioning the respect for the dogmas of religion.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
Fuentes
Aristóteles (1974), Poética. Edición trilingüe de Valentín García Yebra, Madrid, Editorial Gredos.
Azevedo, Luís Marinho de (1652), Primeira parte da fundação, antiguidades e grandezas da mui insigne cidade de Lisboa, e seus varoens illustres em sanctidade, armas, & letras : catalogo de seus prelados, e mais cousas ecclesiasticas, & politicas ate o anno 1147..., Lisboa, Officina Craesbeckiana, <https://purl.pt/12676>.
Botelho de Morais e Vasconcelos, Francisco (1701), El Nuevo Mundo. Poemma Heroyco de […] Con Las Alegorias de Don Pedro de Castro, Cavallero Andaluz, Dedicalo Su Avtor A La Catholica Magestad de Philippo Qvinto, Avgvsto, Piadoso, Feliz Rey De Las Españas, Y Indias. Por Mano Del Ilvstrissimo Señor D. Manvel De Toledo General De Batalla En Los Exercitos De Su Magestad, &c., Barcelona, ed. Francisco Barnola Impressor, En la Imprenta de Ivan Pablo Marti, <https://www.cervantesvirtual.com/obra/el-nuevo-mundo--0/>.
— (1712), El Alphonso del Cavallero Don [...]. Dedicado a la Magestad de Don Juan el Quinto, Magnanimo, Justo, y siempre Heroyco, Rey de Portugal, y de los Algarves. Por mano del Excelentissimo Señor Marques de Fuentes, Paris, Chez Estienne Michalliet, <https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/consulta/registro.do?id=16753>.
— (1716), El Alphonso Del Cavallero Don [...], Dedicado A La Magestad De Don Juan v. Rey de Portugal, y de los Algarves. Y añadido y mejorado por su Author en esta nueva impression, Lucae, Typis Marescandoli, <https://archive.org/details/elalphonso00vasc>.
— (1731), El Alphonso, o la Fundacion del Reyno de Portugal Asegurada y Perfecta en la Conquista de Elysia. Poema Epico del Cavallero [...]; Impresso aora la primera vez con beneplacito de su Author. Introducele el Mismo a la Presencia de la Serenisima Doña Maria, Princesa de Asturias, Salamanca, Imprenta de Antonio Joseph Villargordo, <http://digital.onb.ac.at/OnbViewer/viewer.faces?doc=ABO_%2BZ168054603>.
— (1731), El Alphonso, o la Fundación del Reino de Portugal, Assegurada i Perfecta en la Conquista de Lysboa. Poema Epico d’el Caballero [...]. Dirigele Su Author A La Presencia De La Serenissima Doña Maria, Princesa De Asturias. Con La Proteccion De La Señora Marquesa De Villalba, Salamanca, Imprenta de Antonio Villargordo, <https://www.digitale-sammlungen.de/en/view/bsb10780159?page=,1>.
— (1734), Historia de las Cuevas de Salamanca / d’el caballero Francisco Botello de Moráes i Vasconcélos, añadida, i ultimamente ajustada por el mismo, en esta segunda impression, Salamanca, s. i., <https://bibliotecadigital.jcyl.es/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=10120546>.
— (1737), Historia de las Cuevas de Salamanca d’el Caballero Francisco Botello de Moraes i Vasconcélos. Impression nueva, mejorada por su autor, i dedicada por el mismo a la Real Academia de Madrid, Salamanca, por Antonio Joseph Villargordo, <https://books.google.pt/books/ucm?vid=UCM5323782651&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false>.
Feijoo, Benito (1998 [1734]), Teatro Crítico Universal, t. vi, en Biblioteca Feijoniana, Edición Digital de las Obras de Feijoo, Biblioteca Filosofía en Español, Oviedo, Fundación Gustavo Bueno, <https://www.filosofia.org/bjf/bjft6p2.htm>.
Freire, Francisco José (1748), Arte Poetica, ou regras da verdadeira poesia em geral, e de todas as suas especies principaes, tratadas com juizo critico: composta, e dedicada ao senhor Filippe de Barros de Almeida, Lisboa, Officina de Francisco Luiz Ameno, <https://archive.org/details/artepoeticaoureg01frei>.
Luzán, Ignacio de (1737-1789), La poética o reglas de la poesía en general y de sus principales especies, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, <https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc6d5q4>.
Machado, Diogo Barbosa (1747), Bibliotheca Lusitana, Historica, Criticae Chronologica na qual comprehende a noticia dos auctores portuguezes…, t. ii, Lisboa, Officina de António Isidoro da Fonseca, <https://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/?action=download&id=37865>.
Mariana, Juan de (1601), Historia general de España; compuesta primero en latin, despues buelta en castellano por Juan de Mariana…, t. i, Toledo, Pedro Rodríguez, <http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000193802&page=1>.
Meneses, Francisco Xavier de (1741), Henriqueida, Poema heroico com advertencias preliminares das regras da poesia epica, argumentos, e notas, composto pelo Illustrissimo e Excellentissimo Conde da Ericeira D. Francisco Xavier de Menezes..., Lisboa Occidental, Officina de Antonio Isidoro da Fonseca, <https://books.google.pt/books/ucm?vid=UCM5320256346&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false>.
Pina e Melo, Francisco de (1756), Triumpho da Religiaõ. Poema Epico-Polemico; que à Santidade do Papa Benedicto xiv dedica Francisco de Pina e de Mello, Moço Fidalgo da Casa de Sua Magestade, e Academico da Academia Real da História Portugueza, Coimbra, Officina de Antonio Simoens Ferreyra, <https://archive.org/details/triumphodareligi00mell/page/n6/mode/2up>.
— (1759), A Conquista de Goa, por Affonso de Albuquerque, com a qual se fundou o Imperio Lusitano na Asia: Poema Épico; que à Magestade do Magnànimo, Augusto e Poderoso Monarca Joseph I. Rei de Portugal, e dos Algarves..., Coimbra, Real Collegio das Artes da Companhia de Jesus.
Tasso, Torquato (1964), Discorsi dell’arte poetica e del Poema Eroico, Bari, Laterza & Figli. Edición de Luigi Poma.
Estudios
Abreu, Carlos d’ (2003), «Francisco Botelho, Poeta Ibérico do Século das Luzes», Praça Velha. Revista cultural da cidade da Guarda, vol. 4, nº 14, 1ª série, pp. 107-123.
— (2015), «Francisco Botelho de Morais e Vasconcelos, poeta ibérico da pré Ilustração e fundador da Academia dos Unidos», Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro, vol. 3, nº 2, pp. 71-109.
Aguilar Piñal, Francisco (1981), «Botello de Moraes y Vasconcellos (Francisco)», en Bibliografía de autores españoles del Siglo xviii, t. i, Madrid, CSIC, pp. 705-707.
Álvarez de Miranda, Pedro (1992), Palabras e ideas: el léxico de la Ilustración temprana en España (1680-1760), Madrid, Real Academia Española.
— (1996), «La época de los novatores, desde la historia de la lengua», Studia Historica: Historia Moderna, nº 14, pp. 85-94.
Alves, Hélio J. S. (2001), Camões, Corte-Real e o Sistema da Epopeia Quinhentista, Coimbra, Centro Interuniversitário de Estudos Camonianos.
Asensio, Eugenio (1949), «España en la épica filipina. Al margen de un libro de H. Cidade», Revista de Filología Española, nº 33, pp. 66-109.
Bègue, Alain (2010), «Albores de un tiempo nuevo: la escritura poética de entre siglos (xvii-xviii)», en Aurora Egido y José Enrique Laplana Gil (eds.), La luz de la razón: literatura y cultura del siglo xviii: a la memoria de Ernest Lluch, Zaragoza, Institución «Fernando el Católico», pp. 97-121.
Blanco, Mercedes (2012), Góngora heroico. Las «Soledades» y la tradición épica, Madrid, Centro de Estudios Europa Hispánica.
Bots, Hans y Françoise Waquet (1997), La République des Lettres, Paris/Berlin/Bruxelles, De Boeck.
Braga, Teófilo (1899), História da Literatura Portuguesa. A Arcádia Lusitana. Garção, Quita, Figueiredo, Diniz, Porto, Livraria Chardron, sucessores Lello e Irmão.
Cacho Casal, Rodrigo (2011), «La épica burlesca y los géneros poéticos del Siglo de Oro», Edad de Oro, nº 30, 2011, pp. 69-92.
— (ed.) (2012a), La poesía épica en el Siglo de Oro (monográfico), Criticón, nº 115, <https://doi.org/10.4000/criticon.74>.
— (2012b), «Volver a un género olvidado: la poesía épica del Siglo de Oro», Criticón, nº 115, pp. 5-10.
Davis, Elizabeth B. (2000), Myth and Identity in the Epic of Imperial Spain, Columbia/London, University of Missouri Press.
Firbas, P. (ed.) (2011), Estudios sobre la tradición épica occidental (Edad Media y Renacimiento), Madrid/Bellaterra, Editorial Caronte.
García Aguilar, Ignacio (coord.) (2009), Tras el canon. La poesía del barroco tardío, Vigo, Academia del Hispanismo.
Hardie, Philip R. (1986), Virgil’s Aeneid: Cosmos and Imperium, Oxford/New York, Oxford University Press/Clarendon Press.
Hill, Ruth (2000), Sceptres and Sciences in the Spains: Four Humanists and the New Philosophy (ca. 1680- 1740), Liverpool, Liverpool University Press.
Kohut, Karl (2014), «La teoría de la épica en el Renacimiento y el Barroco hispanos y la épica indiana», Nueva Revista de Filología Hispánica, vol. 62, nº 1, pp. 33-66.
Jorge, Ricardo (1921), A intercultura de Portugal e Espanha no passado e no futuro. Conferência plenária proferida a 27-6-1921 no Porto, perante o Congresso Scientífico Luso-Espanhol, Porto, Araújo e Sobrinho, Suc.
Lara Garrido, José (1999), Los mejores plectros. Teoría y práctica de la épica culta en el Siglo de Oro, Málaga, Analecta Malacitana (Anejo nº 23).
Lourenço, António Apolinário, Carlos d’Abreu y Mariela Insúa (eds.), Francisco Botelho de Morais e Vasconcelos (1670-1747) e as letras ibéricas do seu tempo. Francisco Botello de Moraes y Vasconcelos (1670-1747) y las letras ibéricas de su tiempo, New York, IDEA/IGAS.
Marrero-Fente, Raúl (2017), Poesía épica colonial del siglo xvi. Historia, teoría y práctica, Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert.
Monteiro, Ofélia Milheiro Caldas Paiva (1963), «No alvorecer do “Iluminismo” em Portugal, D. Francisco Xavier de Meneses 4.º Conde da Ericeira», Separata da Revista de História Literária de Portugal, vol. 1, nº 1 (1962), Coimbra, Coimbra Editora.
Monteiro, Ofélia Paiva y Carlota Miranda Urbano (2018), Francisco Xavier de Meneses, iv Conde da Ericeira: O raiar das «Luzes» entre fastos barrocos, Coimbra, Universidade de Coimbra.
Pérez Magallón, Jesús (2002), Construyendo la modernidad: La cultura española en el tiempo de los novatores (1675-1725), Madrid, CSIC.
— (2001), «Hacia un nuevo discurso poético en el tiempo de los novatores», Bulletin Hispanique, vol. 103, n° 2, pp. 449-479.
Pierce, Frank (1968), La poesía épica del Siglo de Oro, 2ª ed. revisada y aumentada, Madrid, Gredos.
Porcar Bataller, Christian Juan (2019), «De lo épico a los satírico: Satyrae de Francisco Botelho», en António Apolinário Lourenço, Carlos D’Abreu y Mariela Insúa (eds.), Francisco Botelho de Morais e Vasconcelos (1670-1747) e as letras ibéricas do seu tempo. Francisco Botello de Moraes y Vasconcelos (1670-1747) y las letras ibéricas de su tiempo, New York, IDEA/IGAS, pp. 13-30.
— (2020), Francisco Botelho de Moraes e Vasconcelos, Satyrae. Estudio, edición crítica y traducción. Bamberg, University of Bamberg Press.
Plagnard, Aude (2019), Une épopée ibérique. Alonso de Ercilla et Jerónimo Corte-Real (1569-1589), Madrid, Casa de Velázquez.
Rodríguez de la Flor, Fernando (1987), Introducción a Botello de Moraes, Francisco, Historia de las cuevas de Salamanca, ed. Eugenio Cobo, Madrid, Tecnos.
— (1999), «La ilustración “mágica”: hermetismo, demonología y nigromancia paródica en la Historia de las cuevas de Salamanca, de Botello de Moraes (1743)», en Jaime Pont (ed.), Brujas, Demonios y Fantasmas en la Literatura Fantástica Hispánica, Lleida, Universidad de Lleida, pp. 111 -126.
— (2005), «Nota sobre el caballero portugués Francisco Botello de Moraes. Un miembro de la R.A.E. y un iberista “avant la lettre” en la Salamanca de la pre-ilustración», en Palabras, norma, discurso. En memoria de Fernando Lázaro Carreter, Salamanca, Acta Salmanticensia/Estudios Filológicos, pp. 1017-1027.
Silva Pereira, Paulo (2019), «Botelho de Morais y El Nuevo Mundo. Épica, ortodoxia católica y sincretismo filosófico», en António Apolinário Lorenço, Carlos D’Abreu y Mariela Insúa (eds.), Francisco Botelho de Morais e Vasconcelos (1670-1747) e as letras ibéricas do seu tempo. Francisco Botello de Moraes y Vasconcelos (1670-1747) y las letras ibéricas de su tiempo, New York, IDEA/IGAS, pp. 55-80.
Silva, Vítor Aguiar e (2008), «Camões e a comunidade interliterária lusocastelhana nos séculos xvi e xvii (1572-1648)», en A lira dourada e a tuba canora: novos ensaios camonianos, Lisboa, Cotovia, pp. 55-92.
Vega, María José y Lara Vilà (eds.) (2010), La teoría de la épica en el siglo xvi (España, Francia, Italia y Portugal), Vigo, Editorial Academia del Hispanismo.
Vilà, Lara (2001), Épica e Imperio. Imitación virgiliana y propaganda política en la épica española del siglo xvi, Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona. Tesis doctoral.
— (ed.) (2011), Estudios sobre la tradición épica occidental (Edad Media y Renacimiento), Madrid/Bellaterra, Editorial Caronte.