Moba video games vs daily conversations: analysis of interactive dynamics and structural extension
Abstract
Communication is a complex phenomenon that varies depending on the situation, a fact that has become even more prevalent with the advent of digital media. This article explores an aspect of this new virtual dynamic: the interaction within MOBA video games, like League of Legends, in comparison to face-to-face conversation. Specifically, the frequency, density, and length of interventions will be compared using a corpus collected with samples from both types of discourse. The analysis is based on the Val.Es.Co model (2010, 2014; Pons, 2022), facilitating the study of situational features and segmentation of spoken discourse. By considering the general characteristics of video games (Stanton, 2015; Hiloko et al., 2021; Badia, 2023) and previous studies on computer-mediated discourses (Herring, 2007 and 2017; Yus, 2010 and 2011), this study will examine the length of interventions and the frequency of initiating new dialogues in both contexts.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Sara Badia Climent
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ARIZA, L. (2015): “La terminología “gamer” en el contexto del videojuego multijugador en línea”, Revista electrónica del lenguaje, 3. Disponible en: www.revistaelectronicalenguaje.com/wp-content/uploads/2015/10/vol-02-05.pdf (Fecha de consulta: 10/09/2023)
BADIA CLIMENT, S. (2018): “La conversación coloquial y los videojuegos MOBA: estudio sobre la fragmentariedad”. Estudios interlingüísticos, 6, 27-41.
BADIA CLIMENT, S. (2023): Lenguaje coloquial y videojuegos en línea. El caso de los MOBA: hacia un nuevo tipo de comunicación. Tesis doctoral. Valencia: Universidad de Valencia. Disponible en: https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/88661/Tesis%20Sara%20Badia.pdf?sequence=1 (Fecha de consulta: 03/10/2023)
BADIA CLIMENT, S. (2024): Comunicación en la Arena Digital: Un Análisis de la Interacción en los Videojuegos MOBA, Berna: Peter Lang.
BORREGUERO ZULOAGA, M. (2006): “Naturaleza y función de los encapsuladores en los textos informativamente densos (la noticia periodística)”. Cuadernos de Filología Italiana, 13, 73-95.
BORREGUERO ZULOAGA, M. y OCTAVIO DE TOLEDO Y HUERTA, Á. S. (2007): “Presencia y función de los encapsuladores en las crónicas periodísticas del s. XVII”. Philologia hispalensis, 21, 119-153. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/47766
BRIZ GÓMEZ, A. (1998): El español coloquial: Esbozo de pragmagramática, Barcelona: Ariel.
BRIZ GÓMEZ, A. (2010): “Lo coloquial y lo formal, el eje de la variedad lingüística”, De moneda nunca usada: Estudios dedicados a José Mª Enguita Utrilla, pp. 125-133.
DEPPERMAN, A. (2013): “Multimodal interaction from a conversation analytic perspective”, Journal of Pragmatics, 46, pp. 1-7. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2012.11.014
DEPPERMAN, A. y STREECK, J. (2018): “The body in interaction”, Depperman, A. y Streeck, J. (eds.), Time in Embodied Interaction: Synchronicity and sequentiality of multimodal resources, Amsterdam: John Benjamins, pp. 1-29.
DONOVAN, T. (2010): Replay: The History of Video Games, Yellow Ant Media Ltd.
GREINER, B., Caravella, M. y ROTH, A. E. (2014): “Is avatar-to-avatar communication as effective as face-to-face communication? An Ultimatum Game experiment in First and Second Life”, Journal of Economic Behavior & Organization, 108, pp. 374-382. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2014.01.011
HALLIDAY, M. A. K. (1961): “Categories of the theory of grammar”, Malmberg, B. (ed.), Readings in Modern Linguistics: An Anthology, Berlín: De Gruyter Mouton, pp. 157-208.
HALLIDAY, M. A. K. (1978): El lenguaje como semiótica social, México: Fondo de cultura Económica.
HALLIDAY, M. A. K. (1994): An introduction to functional gramar, Londres: Edward Arnold.
HERRING, S. C. (2007): “A Faceted Classification Scheme for Computer-Mediated Discourse”, Language@Internet, 4(1). Disponible en: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0009-7-7611 (Fecha de consulta: 12/10/2021).
HERRING, S. C. (2017): “Emergent forms of Computer-Mediated Communication and their global implications”, Fuentes-Calle, A. (ed.), Linguapax. World Language Diversity: Old and New Frontiers, Emerging Scenarios, Barcelona: Linguapax, pp. 90-130.
HERRING, S. C. et al. (2009): “Fast talking, fast shooting: Text chat in an online first-person game”, 2009 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE, pp. 1-10. https://doi.org/10.1109/HICSS.2009.215
KATO, H. y BAUER, R. (2021): “Mukokuseki and the Narrative Mechanics in Japanese Games”,Narrative Mechanics: Strategies and Meanings in Games and Real Life, 82, 113.
KOCH, P. y OESTERREICHER, W. (2007[1990]): Lengua hablada en la romania: español, francés, italiano (trad. y ed. Araceli López Serena), Madrid: Gredos.
JEFFERSON, G. (1978): “Sequential aspects of storytelling in conversation”, Schenkein, J. (ed.), Studies in the organization of conversational interaction, New York, NY: Academic Press, pp. 219-248.
JEFFERSON, G. (1984): “Notes on some orderlinesses of overlap onset”, D’urso, V. y Leonardi, P. (eds.), Discourse analysis and natural rethorics, Padova: CLEUP Editore.
NARBONA, A. (2012): “Los estudios sobre el español coloquial y la lingüística”, Revista española de lingüística, 2(42), pp. 5-32. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/29165
PASCUAL ALIAGA, E. (2019): Los truncamientos en la conversación coloquial: estudio de las huellas de formulación discursiva desde un modelo de unidades de lo oral. Tesis doctoral. Valencia: Universitat de València. Disponible en: https://roderic.uv.es/handle/10550/72956
PÉREZ BÉJAR, V. (2023). “Macrosintaxis del discurso publicitario de compromiso social”, Cultura, Lenguaje y Representación, XXXI, 169-187. https://doi.org/10.6035/clr.6832
PONS BORDERÍA, S. (2022): Creación y análisis de corpus orales: saberes prácticos y cuestiones teóricas, Bern: Peter Lang
PONS BORDERÍA, S. y Estellés, M. (2014): “Absolute initial position” en Pons, S. (ed.), Discourse Segmentation en Romance Languages, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
POYATOS, F. (2018): “Los estudios de comunicación no verbal como rama interdisciplinar de la lingüística”, Linred: Lingüística en la red, 16, pp. 1-31
RODRÍGUEZ, M. J. y CABRERA, C. (2008): “El lenguaje de las revistas de videojuegos: hacia una propuesta metodológica para la normalización de la terminología traducida del inglés al español”, Pascua Febles, I., Sarmiento Pérez, M. y Rey-Jouvin, B. (eds.), Estudios de traducción, cultura, lengua y literatura: in memoriam Virgilio Moya Jiménez, Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, pp. 403-416.
SACKS, H. (1974): “An Analysis of the Course of a Joke’s telling in Conversation”, Bauman, R. y Sherzer, J.F. (eds.), Explorations in the Ethnography of Speaking, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 337–353.
SACKS, H., SCHEGLOFF, E. A. y JEFFERSON, G. (1974): “A simplest systematics for the organization of turn taking for conversation”, Studies in the organization of conversational interaction, Academic Press, pp. 7-55.
SCHEGLOFF, E. A. (1992): “Repair after next turn: the las structurally provided defense of intersubjectivity in conversation”, American Journal of Sociology, 5(97), pp. 1295-1345. Disponible en: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/229903 (Fecha de consulta: 1/05/2023).
SCHEGLOFF, E. A. (2000): “Overlapping talk and the organization of turn-taking for conversation”, Language in Society, 1, pp. 1-63. https://doi.org/10.1017/S0047404500001019
SCHEGLOFF, E. A. (2002): “Accounts of Conduct in Interaction: Interruption, Overlap, and Turn-Taking”, Turner, J. (ed.), Handbook of Sociological Theory. Nueva York: Sperger, pp. 287-321. Disponible en: https://link.springer.com/chapter/10.1007/0-387-36274-6_15 (Fecha de consulta: 29/09/2023).
SCHEGLOFF, E. A. y SACKS, H. (1973): “Opening up closings”, Semiotica, 8(4).
STANTON, R. (2015): A brief history of Video Games, Philadelphia: Robinson.
TORRES MORENO, D. (2013): El uso de préstamos y calcos como medio de inmersión cultural en la terminología militar de tres videojuegos. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Costa Rica.
TUSÓN VALLS, A. (1995): Análisis de la conversación, Barcelona: Ariel Letras.
VILLALTA PÁUCA, M. A. (2009): “Análisis de la Conversación - Una propuesta para el estudio de la interacción didáctica en sala de clase”, Estudios Pedagógicos, 1(15), pp. 221-238. https://doi.org/10.4067/S0718-07052009000100013
VAL.ES.CO. (1995): La conversación coloquial (Materiales para su estudio), Valencia: Universitat de València.
VAL.ES.CO. (2003): “Un sistema de unidades para el estudio del lenguaje coloquial”, Oralia, 6, pp. 7-61.
VAL.ES.CO. (2010): “El registro como centro de la variedad situacional. Esbozo de la propuesta del grupo Val.Es.Co sobre las variedades diafásicas”, Fonte, I. y Rodríguez Alfano, L. (comp.), Perspectivas dialógicas en estudios del lenguaje, México: Universidad de Nuevo León, pp. 21-56.
VAL.ES.CO. (2014): “Las unidades del discurso oral. La propuesta Val.Es.Co. de segmentación de la conversación (coloquial)”, Estudios de Lingüística del Español, 35(1), pp. 11-71. Disponible en: https://roderic.uv.es/handle/10550/43945
YUS, F. (2010): Ciberpragmática 2.0, Barcelona: Ariel.
YUS, F. (2011): Cyberpragmatics: Internet-mediated communication in context, Bern: John Benjamins Publishing Company.