The linguistic polemic as a discursive typology in the 19th century Spanish press. The controversial discourse of Fernando Gómez de Salazar
DOI
https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2021.i29.09Info
Abstract
The linguistic controversy is a discursive typology that has received relatively little serious analysis in linguistic studies, despite the fact that it reached a wide development in the pages of the Spanish press throughout the 19th century, which became a preferred space of public opinion where intellectuals, teachers and linguists discuss their ideas about the language and teaching. The specific objectives of this work consist of a) highlighting the importance of the 19th century Spanish press in the development of these debates on the language; b) analyzing linguistic controversy as a discursive typology, establishing its structure, conception and significance in the exchange and development of linguistic ideas at the time, and c) studying Fernando Gómez de Salazar as a tireless polemicist, a person whom we intend to put in value from the analysis of some of his most prominent controversies in the press.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2021 Victoriano Gaviño Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ACADEMIA DE PROFESORES DE PRIMERA EDUCACIÓN (1844): Sesión celebrada el día 3 de octubre de 1844, en el Salón del Instituto Español, por la Academia de profesores de primera educación, para demostrar las ventajas que ofrece la reforma de ortografía adoptada y publicada por la misma Academia, Madrid: Imprenta de D.ª Francisca Estevan.
AMOSSY, R. (2010): “L’argomento 'ad hominem': riflessioni sulle funzioni della violenza verbale”, Altre Modernità, 3, pp. 56-70.
AMOSSY, R. (2014): Apologie de la polémique, Paris: Puff.
CABALLERO, Mª M. (1992): “Las polémicas lingüísticas durante el siglo XIX”, Cuadernos hispanoamericanos 500, pp. 177-188.
DURÁN LÓPEZ, F. (2016): “Andrés Bello contra José Joaquín de Mora en veintisiete palabras: una polémica chilena en 1830”, Durán López, F. & Gaviño Rodríguez, V. (eds.): Estudios sobre filología española y exilio en la primera mitad del siglo XIX, Madrid: Visor Libros, pp. 503-536.
EZPELETA AGUILAR, F. (2015-2016): “La prensa pedagógica del XIX como fuente para historiar la didáctica de la lengua”, Ianua. Revista Philologica Romanica, 15-16, pp. 159-171.
GÓMEZ DE SALAZAR, F. (1869): Gramática de la lengua castellana, Madrid: Imprenta de F. Escámez.
GÓMEZ DE SALAZAR, F. (1870): Compendio de la gramática de la lengua española, Madrid: J. M. Lapuente.
GÓMEZ DE SALAZAR, F. (1871): Juicio crítico del Diccionario y de la Gramática últimamente publicados por la Academia Española exponiendo los muchos y gravísimos errores que ambas obras contienen, Madrid: Gregorio Fuste.
GÓMEZ DE SALAZAR, F., CONDOMINES, F. de A. & BOSCH, M. (1872): La neografía. Polémica sobre reformas ortográficas entre los señores Gómez de Salazar, Condomines y Bosch, Palma: Imprenta de Pedro José Gelabert.
GÓMEZ DE SALAZAR, F. (1873): Conjugación completa de todos los verbos irregulares castellanos, y de los defectivos en los tiempos y personas que están en uso, Madrid: J. M. Lapuente.
GÓMEZ DE SALAZAR, F. (¿1878?): La ortografía al alcance de todos: método novísimo teórico-práctico para aprender por sí con la mayor facilidad esta importante materia los niños, mujeres y hombres, aunque no tengan conocimientos gramaticales, Madrid: Gregorio Juste.
KERBRAT-ORECCHIONI, C. (1980): Le discours polémique, Lyon: Presses Universitaires de Lyon.
MAINGUENEAU, D. (1983): Sémantique de la polémique, Lausanne: L’âge d’homme.
MONTERO, A. S. (2016): El análisis del discurso polémico. Disputas, querellas y controversias, Buenos Aires: Prometeo.
QUILIS MERÍN, M. (2014): “La Academia Literaria i Zientífica de Instruczion Primaria: defensa razonada (y apasionada) de su ortografía filosófica en 1844”, Battaner Moro, E., Calvo Fernández, V. & y Peña Jiménez, P. (eds.): Historiografía lingüística: líneas actuales de investigación, Volumen II, Münster: Nodus Publikationen, pp. 607-616.
ROUX, P. (2013): “Lire le texte polémique: violence du discours et plaisir de la lecture”, Recherches & Travaux, 83, pp. 25-39.
VERÓN, E. (1987): “La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política”, Verón, E., Arfuch, L., Chirico, Mª M., Ipola, E. de, Goldman, N., González Bombal, M. I. & Landi, Ó.: El discurso político. Lenguajes y acontecimientos, Buenos Aires: Hachette, pp. 11-26.
VILLALAÍN BENITO, J. L. (1997): Manuales escolares en España. Tomo I. Legislación (1812-1939), Madrid: UNED.
WOOLARD, K. A. (1998): “Introduction: Language Ideology as a Field of Inquiry”, Schieffelin, B. B., Woolard, K. A. & Kroskrity, P. V. (eds.): Language Ideologies. Practice and theory, New York/Oxford: Oxford University Press, pp. 3-47.
WOOLARD, K. A. & SCHIEFFELIN, B. B. (1994): “Language Ideology”, Annual Review of Anthropology, 23, pp. 55-82.