Treatment of the direct object in secondary education textbooks
Downloads
- PDF (Español (España)) 209
- EPUB (Español (España)) 5
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 1
DOI
https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1103Info
Abstract
This research, framed within the field of grammar teaching, analyses the treatment of the direct complement (DC) in the Spanish language and literature textbooks of a publisher used in a secondary school during the 2021/2022 academic year. Specifically, the presence of this grammatical content in secondary school textbooks is explored on the basis of the following variables: definition, examples, terminology, exercises and location in the textbook. The results show that the textbooks analysed present an inadequate and incomplete definition of the DC, do not reflect a progression of this syntactic function, show contradictions and use terminology with low precision. It can be concluded from this work that the treatment of the direct complement in the textbooks examined exemplifies the main problems that research on grammar teaching has identified in the construction of grammatical knowledge in secondary school classrooms.Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Mariona Casas-Deseures, Rubén Reina Carrascosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
- They will retain their copyright and grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License. They may copy, use, disseminate, transmit, and publicly display, provided that authorship, url, and journal are cited, and they are not used for commercial purposes. Derivative works are not permitted.
You may adopt other non-exclusive licensing arrangements for distribution of the published version of the work (e.g. deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated.
Disseminate your work on the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on your website), which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Amor, M., y Martín, S. (2007). Lengua castellana y literatura 1. (1ª ed.). McGraw Hill.
Amor, M., Manrique, S., y Martín, S. (2008). Lengua castellana y literatura 2. (1ª ed.). McGraw Hill.
Amor, M., Arenas, D., y Martín, S. (2007). Lengua castellana y literatura 3. (1ª ed.). McGraw Hill.
Bosque, I. (2018). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 11-36. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.12
Bosque, I. y Gallego, A. (2018). La gramática en la Enseñanza Media. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 142-201. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.20
Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, DOGC núm. 6945 (2015).
Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del batxillerat, DOGC núm. 5183 (2008).
España, S. y Gutiérrez, E. (2018). Reflexiones sobre la enseñanza de la gramática en Secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 2- 10. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.19
Estil·les, A., y Torres, M.ª I. (2008). Lengua castellana y literatura 4. (1ª ed.). McGraw Hill.
Gutiérrez, A. y Romero, M. (2022). Libros de texto y planificación docente ante la enseñanza de la gramática en educación secundaria. Didacticae, 11, 153-171. https://doi.org/10.1344/did.2022.11.153-171
Gutiérrez, E. (2018). El laberinto de la terminología lingüística en las aulas. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 204-235. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.10
Martí, A. (2020). El tratamiento integrado de lenguas en la gramática: una aproximación a la terminología básica en los libros de texto de secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 2, 89-116.
https://doi.org/10.5565/rev/regroc.44
Montolí, V. (2020). Enseñar gramática en Secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias,
, 137-145.https://doi.org/10.5565/rev/regroc.57
Paradís, A. y Pineda, A. (2020). Qüestions terminològiques en l’ensenyament de la gramàtica catalana: els verbs transitius i la distinció argument/adjunt. ReGroc:revista de gramática orientada a las competencias, 3, 147-163.
https://doi.org/10.5565/rev/regroc.49
Pérez Ocón, P. (2022). Algunas claves para enseñar el complemento directo en la educación secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 3, 40-61. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.60
Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria, BOE núm. 5 §238 (2007).
Rodríguez, C. (2023). Las relaciones entre gramática del texto y escritura en los currículos españoles de lenguas primeras. Linha D’Água, 2, 73-89. https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i2p73-89
Vilaplana, J. (Coord.). (2008). Lengua castellana y literatura 1 Bachillerato. (1ª ed.). McGraw Hill.
Vilaplana, J. (Coord.). (2009). Lengua castellana y literatura 2 Bachillerato. (2ª ed.). McGraw Hill.
Zayas, F. (2011). El lugar de la gramática en la enseñanza de la lengua. En U. RuizBikandi (Coord.), Lengua castellana y Literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 91-106). Graó.