Treatment of the direct object in secondary education textbooks

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1103

Info

Camera Obscura: area investigations
1103
Published: 15-10-2023
PlumX

Authors

Abstract

This research, framed within the field of grammar teaching, analyses the treatment of the direct complement (DC) in the Spanish language and literature textbooks of a publisher used in a secondary school during the 2021/2022 academic year. Specifically, the presence of this grammatical content in secondary school textbooks is explored on the basis of the following variables: definition, examples, terminology, exercises and location in the textbook. The results show that the textbooks analysed present an inadequate and incomplete definition of the DC, do not reflect a progression of this syntactic function, show contradictions and use terminology with low precision. It can be concluded from this work that the treatment of the direct complement in the textbooks examined exemplifies the main problems that research on grammar teaching has identified in the construction of grammatical knowledge in secondary school classrooms.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

This research is part of the research project La elaboración de una gramática escolar interlingüística: hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (PID2019-105298RB-I00), funded by the Ministerio de Ciencia e Innovación and the Agencia Estatal de Investigación (MCIN/AEI/10.13039/501100011033).

How to Cite

Casas-Deseures, M., & Reina Carrascosa, R. (2023). Treatment of the direct object in secondary education textbooks. Tavira. Electronic Journal of Teacher Training in Linguistic and Literary Communication., (28), 1103. https://doi.org/10.25267/Tavira.2023.i28.1103

References

Amor, M., y Martín, S. (2007). Lengua castellana y literatura 1. (1ª ed.). McGraw Hill.

Amor, M., Manrique, S., y Martín, S. (2008). Lengua castellana y literatura 2. (1ª ed.). McGraw Hill.

Amor, M., Arenas, D., y Martín, S. (2007). Lengua castellana y literatura 3. (1ª ed.). McGraw Hill.

Bosque, I. (2018). Qué debemos cambiar en la enseñanza de la gramática. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 11-36. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.12

Bosque, I. y Gallego, A. (2018). La gramática en la Enseñanza Media. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 142-201. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.20

Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria, DOGC núm. 6945 (2015).

Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del batxillerat, DOGC núm. 5183 (2008).

España, S. y Gutiérrez, E. (2018). Reflexiones sobre la enseñanza de la gramática en Secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 2- 10. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.19

Estil·les, A., y Torres, M.ª I. (2008). Lengua castellana y literatura 4. (1ª ed.). McGraw Hill.

Gutiérrez, A. y Romero, M. (2022). Libros de texto y planificación docente ante la enseñanza de la gramática en educación secundaria. Didacticae, 11, 153-171. https://doi.org/10.1344/did.2022.11.153-171

Gutiérrez, E. (2018). El laberinto de la terminología lingüística en las aulas. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 1, 204-235. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.10

Martí, A. (2020). El tratamiento integrado de lenguas en la gramática: una aproximación a la terminología básica en los libros de texto de secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 2, 89-116.

https://doi.org/10.5565/rev/regroc.44

Montolí, V. (2020). Enseñar gramática en Secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias,

, 137-145.https://doi.org/10.5565/rev/regroc.57

Paradís, A. y Pineda, A. (2020). Qüestions terminològiques en l’ensenyament de la gramàtica catalana: els verbs transitius i la distinció argument/adjunt. ReGroc:revista de gramática orientada a las competencias, 3, 147-163.

https://doi.org/10.5565/rev/regroc.49

Pérez Ocón, P. (2022). Algunas claves para enseñar el complemento directo en la educación secundaria. ReGroc: revista de gramática orientada a las competencias, 3, 40-61. https://doi.org/10.5565/rev/regroc.60

Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria, BOE núm. 5 §238 (2007).

Rodríguez, C. (2023). Las relaciones entre gramática del texto y escritura en los currículos españoles de lenguas primeras. Linha D’Água, 2, 73-89. https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i2p73-89

Vilaplana, J. (Coord.). (2008). Lengua castellana y literatura 1 Bachillerato. (1ª ed.). McGraw Hill.

Vilaplana, J. (Coord.). (2009). Lengua castellana y literatura 2 Bachillerato. (2ª ed.). McGraw Hill.

Zayas, F. (2011). El lugar de la gramática en la enseñanza de la lengua. En U. RuizBikandi (Coord.), Lengua castellana y Literatura. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 91-106). Graó.