Notes about a New Saint John the Baptist Attributed to Roque Balduque
Abstract
In the following essay, the production of the Flemish sculptor Roque Balduque (d. 1561) is analyzed with special focus on his works located in the province of Cadiz. Additionally, it includes the study of a newly found wooden sculpture of St. John the Baptist that could have been part of the disappeared main altarpiece of the St. John the Baptist parish in Chiclana de la Frontera (Cadiz). This piece is compared to other works of the artist in the provinces of Cadiz and Seville.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, allowing third parties to use the published work as long as they mention the authorship and first publication in this journal.
- Authors may subscribe to other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
The terms of the licence can be found at the following link:
References
TORRES-PÉREZ, José María: “Un claro seguidor de Roque Balduque: Pedro de Paz, escultor extremeño del siglo XVI”. Boletín de Institución Cultural" El Brocense", 1981, pp.301-309.
TORRE RUIZ, Faustina: “Una probable obra de Roque Balduque”. Atrio, 1992, no 4, pp. 31-34.
PALOMERO PÁRAMO, Jesús M: El retablo sevillano del Renacimiento: análisis y evolución (1560-1629). Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla, 1983.
GÓMEZ PIÑOL, Emilio: “Las atribuciones en el estudio de la escultura: nuevas propuestas y reflexiones sobre obras de la escuela sevillana de los siglos XVI y XVII”, Nuevas perspectivas críticas sobre historia de la escultura sevillana. Junta de Andalucía, 2007.
BERNALES BALLESTEROS, Jorge: “Esculturas de Roque de Balduque y su círculo en Andalucía y América” Anuario de estudios americanos, Sevilla, CSIC, Nº 34, 1977, p. 349.
URREA FERNÁNDEZ, Jesús: “Precisiones y nuevas obras de Pedro Bolduque” en Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología: BSAA, 1975, no 40, pp. 663-668.
DEL RÍO DE LA HOZ, Isabel: El escultor Felipe Bigarny. Junta de Castilla y León, Consejería de Educación y Cultura, 2000.
ROMERO BEJARANO, Manuel: “Juan Bautista Vázquez en Jerez de la Frontera, datos para la difusión de la escultura hispalense del Bajo Renacimiento” en Actas del XV Congreso Español de Historia del Arte, Palma de Mallorca, 2004, p. 459.
ESTELLA, M. y BARRIO LOZA, JA:" Los Beaugrant en el contexto de la escultura manierista vasca", Archivo Español de Arte, vol. 58, no 230, 1985.
CEÁN BERMÚDEZ, Juan Agustín: Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. En el original tomo 1 y p.90. Ediciones AKAL, 2001.p. 25.
CUARTERO Y HUERTA, Baltasar: Historia de la cartuja de Santa María de las Cuevas, de Sevilla, y de su filial de Cazalla de la Sierra. Turner Libros S.A. Madrid, 1988. p. 432.
Ensayos sobre arte, música y pensamiento. ICAS. Ayuntamiento de Sevilla. 2015, pp. 51-68.
“Desde Jorge Fernández a Juan de Mesa: Un siglo de crucificados en la escultura sevillana” En: Martínez Montañés y el Cristo de los Desamparados. Entre Pablo de Rojas y Juan de Mesa. Sevilla. Editorial Samarcanda. 2018.Pag. 11-47.
HERNÁNDEZ DÍAZ, José: “Iconografía hispalense de la Virgen Madre en la escultura renacentista”. Archivo hispalense, Tomo 2, Nº 3, 1944, pp. 41-55
RODA PEÑA, José: “Crucificados escultóricos …op.cit, p. 55.
BERNALES BALLESTEROS op. cit, p.369.
RODA PEÑA, José: “Desde Jorge Fernández a Juan de Mesa: Un siglo de crucificados en la escultura sevillana” Martínez Montañés y el Cristo de los Desamparados Entre Pablo de Rojas y Juan de Mesa, Editorial Samarcanda 2018, p.23.
HERNÁNDEZ DÍAZ op.cit, p.20.
BARO DE ALBA, Joaquín: Humildad y Paciencia - Boletín Informativo, Parroquia de los Descalzos, Nº 4, año II, pp. 21-22.
RODRÍGUEZ MORALES, Carlos: “La Virgen de la Luz de la Catedral de La Laguna (Tenerife) en el arte sevillano del siglo XVI”. Anuario de Estudios Atlánticos, 1999, vol. 1, no 45, pp. 531-551.
GÓMEZ PIÑOL, op.cit. p.21.
SANTOS MÁRQUEZ, Antonio Joaquín: “Sobre el escultor Roque de Balduque y sus trabajos para el IV conde de Ureña, don Juan Téllez Girón” Archivo hispalense: Revista histórica, literaria y artística, 2017, vol. 100, no 303, pp. 393-404.
ESTELLA MARCOS, Margarita: “Notas sobre escultura sevillana del siglo XVI”. Archivo Español de Arte, 1975, vol. 48, no 190, p. 225.
ALBARDONEDO FREIRE, Antonio: "El calvario del cabildo bajo de la Casa Consistorial de Sevilla, una obra atribuible a Roque de Balduque" Laboratorio de Arte 24 (2012), pp. 793-804.
MORALES, Alfredo: “Datos acerca de la intervención de Roque de Balduque en el Ayuntamiento de Sevilla” Archivo hispalense: Revista histórica, literaria y artística, 1978, vol. 61, no 186, pp. 179-182.
COLLAR DE CÁCERES, Fernando: “El Apocalipsis cum figuris en la sillería de Santa María del Parral” Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología: BSAA, N.66, 2000, p.219.
GÓMEZ PIÑOL, op.cit, p.21.
LÓPEZ MARTÍNEZ, op.cit, 32.
PORRES BENAVIDES Jesús: “Retablo de Santa María de Medina Sidonia” La conservación de retablos: catalogación, restauración y difusión : Actas de los VIII Encuentros de Primavera en El Puerto, 2007, pp. 531-554.
BERNALES BALLESTEROS, Jorge: “Nuevas esculturas del circulo de Roque Balduque en Sevilla” en Actas I Congreso Español de Historia del Arte. 1977.
CRUZ ISIDORO, Fernando: “Juan Bautista Vázquez “el Viejo” y Gaspar Núñez Delgado al servicio del VII duque de Medina Sidonia (1575-1576)”. Archivo Español de Arte, 2012, vol. 85, no 339, pp. 280-287.
SANTOS MÁRQUEZ, Antonio Joaquín: “Sobre el escultor Roque de Balduque y sus trabajos para el IV conde de Ureña, don Juan Téllez Girón” Archivo hispalense: Revista histórica, literaria y artística, 2017, vol. 100, no 303, p. 393-404.
RAMÍREZ LEÓN, Francisco Manuel y CASTELLANO PAVÓN, Miguel Ángel: “El crucificado de la Parroquia gaditana de San José y sus conexiones con el escultor Roque Balduque” en
www.lahornacina.com/articuloscadiz14.htm 2009 . Consultado el 08/04/2017.
ABADES, Jesús y CABACO, Sergio: “Dos crucificados del circulo de Roque de Balduque en Marchena (Sevilla) y Villamartín (Cádiz)”.
En http://www.lahornacina.com/articulosbalduque.htm
LÓPEZ MARTÍNEZ, op.cit.32.
RECIO MIR, Álvaro: ficha catalográfica de Santa Catalina de Siena en el catálogo de la Exposición ‘Limes Fidei. 750 años de cristianismo en Jerez', Jerez 2015, p.250.
ROMERO BEJARANO, op.cit. p 466.
NIEVA SOTO, Pilar: “El retablo roteño de Nuestra Señora de la O y la participación en él del pintor Pablo Legot” Anales de la Universidad de Cádiz, 1996. p.164.
LÓPEZ MARTÍNEZ, Celestino: “Desde Jerónimo Hernández hasta Martínez Montañés” en Notas para la Historia del Arte. Imprenta de Rodríguez, Jiménez y Cª. Sevilla, 1929. pp.36-37.
GESTOSO Y PÉREZ, José.: Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en Sevilla: desde el siglo XIII al XVIII inclusive. Tomo III Sevilla 1908. p 93.
FALCÓN MÁRQUEZ, Teodoro: “La iglesia de San Juan Bautista, de Chiclana. II Centenario (1814-2014)” Trocadero, núm. 26 (2014).
RODRÍGUEZ, Juan Carlos: “Vox Clamantis, arte e historia en la Iglesia Mayor de San Juan Bautista”. publicado el miércoles, 14 de enero de 2015
http://elojodelaliebre.blogspot.com/2015/01/.
CRUZ ISIDORO, op.cit. p.282.
MARCHENA HIDALGO, Rosario: “Andrés Ramírez, pintor del siglo XVI”. Laboratorio de arte, 2008, nº21, pp. 67-88.
ALONSO DE LA SIERRA FERNÁNDEZ, Juan y Lorenzo: Estelas de Piedad, patrimonio artístico religioso en Chiclana de la Frontera. Catálogo de la exposición Chiclana, 2003, p.14.
ALONSO DE LA SIERRA FERNÁNDEZ, Juan y Lorenzo: Estelas de Piedad, patrimonio artístico religioso en Chiclana de la Frontera. Catálogo de la exposición Chiclana, 2003, p.14.
LÓPEZ MARTÍNEZ, op.cit, 35.
LÓPEZ MARTÍNEZ, op.cit, 31.
POMAR RODIL, Pablo: Jerez. Guía artística y monumental. Silex Ediciones, 2004. pp. 214-215.
ROMERO BEJARANO, op.cit. p 460.
GÓMEZ PIÑOL, op.cit, p.24.