La mirada interior: autorretratos en la España del siglo XIX
Abstract
La propia imagen ha obsesionado siempre a los artistas. Los autorretratos les han servido para expresar su estado de ánimo. para dar a conocer su status social o han sido el manifiesto de sus ideas. A lo largo del siglo XIX, los pintores españoles hanrecogido en sus pinturas su propia imagen. El primero de todos ellos, Goya, proporcionó un modelo que va a experimentar pocas variantes a lo largo del siglo. Pero los autorretratos se fueron adaptando a las modas sucesivas: romanticismo, eclecticismo
o las primeras vanguardias, se dejaron sentir en la manera en la que el artista reflejaba su realidad.
Downloads
Download data is not yet available.
How to Cite
Antigüedad del Castillo-Olivares, M. D. (2022). La mirada interior: autorretratos en la España del siglo XIX. Trocadero. Revista Del Departamento De Historia Moderna, Contemporánea, De América Y Del Arte, 1(16), 65–78. https://doi.org/10.25267/Trocadero.2004.i16.05
License
Copyright (c) 2018 María Dolores Antigüedad del Castillo-Olivares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following conditions:
- The authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, allowing third parties to use the published work as long as they mention the authorship and first publication in this journal.
- Authors may subscribe to other independent and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
The terms of the licence can be found at the following link: