Environmental Perceptions about the link between Climate Change and the School Garden
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2025.v7.i1.1304Información
Resumen
Perceptions related to the environment and climate change are of crucial importance in any educational community due to they are fundamental elements to foster a conscious, capable and committed citizenry of with environmental challenges. In the Ibero-American and Latin American context, various studies have approached this topic using methodologies such as social cartography and Participatory Action Research, evincing their potential to generate meaningful changes in pedagogical and community practices. This research was done with 24 ninth grade students from La Aurora IED. The study was focused on exploring their perceptions regarding the connection between School Gardens and Climate Change. Data were collected through an expert-validated survey instrument, ensuring robust results. The findings were organized and analysed around three main variables: environmental awareness, food sovereignty, and the human food cycle linked to Climate Change and School Gardens. These categories not only helped to organise students' perceptions but also to identify key areas for implementing educational strategies that promote sustainability and climate change mitigation through school gardens.
Las percepciones relacionadas con el ambiente y el cambio climático tienen una importancia crucial en cualquier comunidad educativa, debido a que son elementos fundamentales para fomentar una ciudadanía consciente y comprometida con los desafíos medioambientales. En el contexto ibero y latinoamericano, diversos estudios han abordado esta temática utilizando metodologías como la cartografía social y la investigación-acción participativa, evidenciando su potencial para generar cambios significativos en las prácticas pedagógicas y comunitarias. En este trabajo, se presentan los resultados de una investigación realizada con 24 estudiantes de grado noveno del Colegio La Aurora IED. Este estudio se centró en explorar sus percepciones sobre el vínculo entre las Huertas Escolares y el Cambio Climático. La información fue recolectada a través de un instrumento encuesta validado por expertos asegurando resultados robustos. Los resultados fueron organizados y analizados en torno a tres variables principales: concienciación ambiental, soberanía alimentaria y el ciclo alimentario humano vinculado al Cambio Climático y las Huertas Escolares. Estas categorías no solo permitieron estructurar las percepciones estudiantiles, sino también identificar áreas clave para implementar estrategias educativas que promuevan la sostenibilidad y la mitigación del cambio climático a través de las huertas escolares.
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Derechos de autor 2025 Jonathan Heiler Hernandez-Prieto, Martha Isabel Palacios-Peña

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