Environmental education at the preschool level. An exploratory study in Mexico City
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2024.v6.i2.2306Info
Abstract
The article shares an investigation aimed at describing the pedagogical practices of educators in environmental education. The study was carried out with the participation of 11 teachers and 4 managers from four institutions in Mexico City; Information was obtained through observation, interviews and analysis of class plans. Among the results, it stands out that teachers and principals have a great interest in environmental issues, but these are not taken into account in the classroom, spaces are not generated to stimulate curiosity and reflection on environmental issues; they reflect a lack of formal training in environmental education; the main pedagogical practices identified in the classroom are oriented towards reflection on the subject, the stimulation of curiosity and the development of experiential activities. In the conclusions, the need to implement strategies that take into account the knowledge, knowledge, motivations, values, interests, ideas, opinions and emotions of educators to consolidate processes of reflection and environmental awareness is raised.
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2025 Raul Calixto Flores, María de los Ángeles López Terán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Acuña-Agudelo, M.P. y Quiñones-Tello, Y. (2020). Educación ambiental lúdica para fortalecer habilidades cognitivas en niños escolarizados. Educación y Educadores, 23(3), 444-468. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.5
Barraza, A. (2010). Elaboración de propuestas de intervención educativa. México, Durango: Universidad Pedagógica de Durango.
Calixto-Flores, R. (2000). Percepción y papel ambiental de las educadoras (pp. 71-95). En Calixto-Flores (coordinador) (2000). Escuela y ambiente. Por una educación ambiental. México: UPN.
Calixto-Flores, R. (2015). Momentos y procesos de la investigación en educación ambiental. México: UPN. http://bgtq.ajusco.upn.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/1588/1/Momentos%20y%20procesos.pdf
Cortés-Ramírez, Ángela E. y González-Ocampo, L. H. (2017). Dimensión ambiental en el currículo de educación básica y media. Educación y Educadores, 20(3). https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/6720
Cruz, R.E. (2018). Comunidad de indagación para la construcción de valores ambientales en preescolar. En Calixto, Raúl (coordinador) Investigaciones y prácticas pedagógicas en educación ambiental, (pp.18-36). México: Instituto Pedagógico de Estudios de Posgrado.
Díaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw-Hill / Interamericana Editores.
García, J. (2004). Educación ambiental, constructivismo y complejidad. Una propuesta integradora. Sevilla, España: Díada Editora
Gutiérrez, J. (2008). La investigación ambiental: dilemas y retos contemporáneos desde la complejidad y la articulación de paradigmas. En Curiel, A. (coordinador) Investigación socioambiental Paradigmas aplicados en salud ambiental y educación ambiental. (pp. 97-154). México: Universidad de Guadalajara Centro Universitario de Ciencias Biológicas y Ambientales, Instituto de Medio Ambiente, y Comunidades Humanas.
Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill.
Leff, E. (2004). Saber ambiental. Sustentabilidad, racionalidad, complejidad, poder. México: Siglo XXI Editores.
Muro , A. y Pérez-Martín, J. M. (2021) La concienciación ambiental en el aula de infantil mediante el cine y los cuentos. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 3(1), 1302. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1302
Páez, R. (2015). Experiencia, práctica y saber pedagógicos. Campos analógicos y posibilidades para el maestro. En Páez, R. (compiladora). Práctica y experiencia: claves del saber pedagógico docente. (pp. 169-188). Bogotá: Ediciones Unisalle.
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar, Barcelona: Graó.
Rosales, S. (2009). Formación docente y educación ambiental para preescolar. En Meixueiro, A., Ramírez, R., Ruíz, J. (coordinadores) Educación Ambiental en la formación docente en México. Resistencia y Esperanza, (pp. 161-167), México: UPN.
SEP. (2004). Programa de Educación Preescolar 2004.: https://www.oei.es/historico/inicial/curriculum/programa2004_mexico.pdf
SEP. (2014). Orientaciones para establecer la Ruta de mejora escolar. https://www.gob.mx/sep/documentos/orientaciones-para-establecer-la-ruta-de-mejora-escolar
SEP (2017). Aprendizajes clave. Plan y programas de estudio para la educación básica. para la educación integral. México: SEP. http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf
Taylor, S.J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós.
Traversa-Tejero, I. P. & González, R. J. (2022) Medio ambiente, educación ambiental y formación de profesores en la multidimensionalidad. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 4(2), 2201. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2022.v4.i2.2201
Vallejo, S.; Rodríguez, J.C. & Duque, P. (2013). Prácticas pedagógicas y su relación con el desempeño académico. Manizales: Universidad de Manizales – CINDE.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gédisa.
Vela, F. (2014). Un acto metodológico básico de la investigación social: la entrevista cualitativa. En Tarrés, M. L. (coordinadora). Observar, escuchar y comprender sobre la tradición cualitativa en la investigación social, ( pp. 63-96). México: Colegio de México-FLACSO, Porrúa editores.
Zuluaga, O. (1987). Pedagogía e historia. Bogotá: Ediciones Foro Nacional por Colombia.
