Estudio correlacional entre el Trastorno por Déficit de Naturaleza, estudiado a partir del concepto de identidad ambiental y la hiperconectividad en estudiantes de 6º de Educación Primaria

Número

Downloads

Article abstract page views:  226  

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2024.v6.i1.1302

Info

Investigaciones sobre y para la práctica en EA y S
1302
Published: 31-07-2024
PlumX

Authors

  • Luis Juárez Alonso (ES) Orientador Educativo en Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

Abstract

Nature Deficit Disorder (NDD) has been the foreground in some scientific research and states the importance of necessary contact with nature for a healthy development of students. However, in recent years, the instant availability of accessing any information through technological resources has been a major contributing factor to the decrease in the need to go out, thus generating a sedentary life pattern.The main objective of this study is to discover whether there is a relationship between NND and hyperconnectivity. ninety-six 6th grade Primary School pupils took part in the study and completed the Environmental Identity Scale (EID) and the Screen Abuse Questionnaire (CAP). The results of this study demonstrate that in urban areas, students with a stronger environmental identity tend to become less addicted to digital content. It can be confirmed that growing up in a rural area adds 0,368 more to environmental identity.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association - APA. (2015). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed. --.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Bautista-Vallejo, J.M. (2019). Impacto de la tecnología en la infancia y el trastorno por déficit de naturaleza (TDN). En Innovación y tecnología en contextos educativos ISBN 9788417449933, págs.1047-1058.

Caballo Villar, B. y Martínez García, R. (2020). La escuela ante el Trastorno por Déficit de Naturaleza. Cuadernos de Pedagogía, Nº 506. Wolters Kluwer.

Cervinka,R., Röderer , K., & Hefler , E. (2012). Are nature lovers happy? On various indicators of well-being and connectedness with nature. Journal of Health Psychology, 17, 379-388.doi: HYPERLINK "http://dx.doi.org/10.1177/1359105311416873" 10.1177/1359105311416873.

Clayton, S. (2003). Environmental identity: A conceptual and an operational definition. En S. Clayton & Opotow (Eds.), Identity and the natural environment. The psychological significance of nature (pp. 45-46). Cambridge. The MIT Press.

Corraliza, J. A. (2015). El sedentarismo nos lleva al trastorno por déficit de naturaleza. Revista Aves y Naturaleza 18, 23 https://seo.org/revdigital/AN18.pdf

Corraliza, J & Collado, S. (2011). La naturaleza cercana como moderadora del estrés infantil. Psicothema. 23(2), 221-226

Freire, H. (2011). Educar en verde. Editorial Graó. Barcelona.

Hernández-Carrera, R, Bautista-Vallejo, J. & Castro-León, E. (2021). Déficit de Naturaleza y su relación con el TDAH. Estudio preliminar de cara a la intervención educativa. En Nuevas formas de aprendizaje en la era en la era digital: en busca de una educación inclusiva. (Pp. 307-326).

Howell, A.J., Dopko, R.L., Passmore, H., & Buro, K. (2011). Nature connectedness: Associations with well-being and mindfulness. Personality and Individual Differences 51, 166-171. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.03.037

Instituto Tecnológico de Producto Infantil y Ocio.(2023). https://www.aiju.es/2023/12/01/un-estudio-de-aiju-destaca-la-evolucion-de-la-infancia-en-espana-hacia-un-estilo-de-vida-marcado-por-el-sedentarismo-la-falta-de-juego-y-el-consumo-excesivo-de-pantallas/

Louv, R. (2018). Los últimos niños en el bosque: salvemos a nuestros hijos del Trastorno por Déficit de Naturaleza. Capitan Swing.

Martín-Lucas, J & Muñoz, J. M. (2023). La (des-re) conexión con la naturaleza y la tecnología como fenómenos educativos. ¿Qué nos hace más humanos? En A., Cámara Estrella, A., Runte, D., Amber, y D., Martín, (Coords). Educación: encuentros y desencuentros (pp. 178-182) Universidad de Jaén http://hdl.handle.net/10366/153969

Martínez-Figueira, E. (2020). Mamá, papá, ¡quiero un móvil! Voz y argumentos de los escolares de Educación Primaria. Tecnologías educativas y estrategias didácticas / coord. por E., Sánchez Rivas, E., Colomo Magaña, J., Ruiz Palmero, y J., Sánchez Rodríguez, (pp. 1595-1604).

Mayer, F. S., Frantz, C. M., Bruehlman-Senecal, E., & Dolliver, K. (2009). Why is nature beneficial? The role of connectedness to nature. Environment and Behavior, 41, 607-643. doi:10.1177/0013916508319745.

Muñoz Rodríguez, J. M. (2022). Del déficit de naturaleza hacia una pedagogía de las cosas de la naturaleza. Pedagogía de las cosas: quiebras de la educación de hoy. En Á. García del Dujo (coord.), Pedagogía de la cosas: quiebras de la educación de hoy. (pp. 395-402).

Muñoz-Rodríguez, J. M., Torrijos Fincias, P., Serrate González, S. y Murciano Hueso, A. (2020). Entornos digitales, conectividad y educación. Percepción y gestión del tiempo en la construcción de la identidad digital de la juventud Digital environments, connectivity and education: Time perception and management in the construction of young people’s digital identity. Revista Española de Pedagogía, 78 (277), 457-475. doi:10.22550/rep78-3-2020-07.

Murias, Alicia & Minaya Ventura, Noelia & Ruiz-Olivares, Rosario & Revuelta, Javier. (2023). Desarrollo de un cuestionario para detectar el abuso de pantallas para niños y adolescentes. doi:10.2307/jj.5076229.109.

Nikkhou, M & Tezer, Azime & Nikkhou, Anousheh. (2021). Nature-Deficit Disorder in modern cities. doi:10.2495/SDP200331.

Olivos, P. & Aragonés, J. I. (2014). Medio ambiente, self y conectividad con la naturaleza. Revista Mexicana de Psicología, 31(1), 71-77.

Olivos, P. & Aragonés, J. I. (2011). Propiedades psicométricas de la Escala de Identidad Ambiental (EID). Psyeeecology, 2 (1), 15-24. doi:10.1174/217119711794394671.

Olivos, P., Aragonés, J.I., & Amérigo, M. (2011). The Connectedness with Nature Scale and its Relationship with Environmental Beliefs and Identity. Internacional Journal of Hispanic Psychology, 4(1), 5-20.

Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria.

Roldán Martínez, A. (2023). Cuentos, bosques y el trastorno por déficit de naturaleza. Revista Montes, 152, 40-41.

Schultz, P. W., Shriver, C., Tabanico, J., & Khazian, A. (2004). Implicit connections with nature. Journal of Applied Social Psychology, 37, 1219-1247. doi: 10.1016/s0272-4944(03)00022-7.

De Tapia-Martín, R., Salvado Muñoz, M. (2021). From a Deficit of Nature to a Surplus of Technology: The Search for Compatibility in Education. In Muñoz-Rodríguez, J.M. (eds), Identity in a Hyperconnected Society. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85788-2_13

Thompson, C. (2013). Mindfulness & The Natural World: Bringing Our Awareness Back to Nature. Hardback: The Ivy Press.

Wilson, E. O. (1984). Biophilia. Cambridge. Massachusetts. Harvard University Press.

Wolsko, C., & Lindberg, K. (2013). Experiencing Connection With Nature: The Matrix of Psychological Well-Being, Mindfulness, and Outdoor Recreation. Ecopsychology, 5(2), 80-91. doi:10.1089/eco.2013.0008.

Young, K. (2015). The evolution of Internet addiction disorder. In C. Montag & M. Reuter (Eds.), Internet addiction: Neuroscientific approaches and therapeutical interventions (pp. 3–17). Springer Science + Business Media. doi: 10.1007/978-3-319-07242-5_1.